Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB pinne: besvärliga namn mellan PC och Mac

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-09 06:55

Hej!

Jag har en liten mp3 spelare från Creative som jag, i praktiken, använder som USB-minne för att skyffla fram filer mellan jobbets PC och hemmets PB.

Det jobbigaste (förutom alla .DS_store och andra .filer som macen genererar) är filer med korta namn (<8 tecken) som skapas på PC-n. Dessa får sina namn i versaler på macen med OSX panter. Långa filnamn klarar sig bra.

USB-mojängen är formaterad i DOS_FAT_16.

Finns det något tips för att komma runt detta beteende? Formatera om till FAT 32? uppgradera till Tiger?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-09 07:37

Jag använder ett USB-minne med FAT32 och Tiger och jag har inte haft några problem alls!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-09 16:51
Ursprungligen av obo:

Jag använder ett USB-minne med FAT32 och Tiger och jag har inte haft några problem alls!

Ursprungligen av Rajje:

FAT32 ska funka bättre - det är vad de flesta brukar rekommendera att man ska använda när man växlar mellan Mac OS och Win.

Jag gick in på Creatives hemsida för att konstatera att den modellen av mp3-spelare inte gick att formatera om till FAT32. Då skulle den sluta att fungera:(. Skitpryl, skall nog skaffa ett renodlat USB-minne.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-09 07:37

FAT32 ska funka bättre - det är vad de flesta brukar rekommendera att man ska använda när man växlar mellan Mac OS och Win.

Ursprungligen av pichia:

Det jobbigaste (förutom alla .DS_store och andra .filer som macen genererar)....

Om du vill slippa DS_store-filerna så kan du t.ex använda det här programmet:

http://macupdate.com/info.php/id/16996

"FinderCleaner cleans hidden files the Finder creates. These files can be annoying in mixed OS environments or they might even cause some devices like mp3 player to not function correctly. Useful for USB sticks or mp3 players for example."

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-09 17:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du vill slippa DS_store-filerna så kan du t.ex använda det här programmet:

http://macupdate.com/info.php/id/16996

"FinderCleaner cleans hidden files the Finder creates. These files can be annoying in mixed OS environments or they might even cause some devices like mp3 player to not function correctly. Useful for USB sticks or mp3 players for example."

Tack för tipset, verkar vara ett lovande verktyg. Fick dock inte det att fungera med mp3-spelaren, trots nogrann instruktionsläsning. Får titta på det vid ett senare tillfälle.
Tills vidare får jag fortsätta med DS_Store Cleaner och ta manuellt bort alla resource-fork filer från PC-n. Det är ganska lätt att grappa tag i dem alla på en gång, och de dyker inte upp igen för befintliga filer. (dessutom har jag några Mac-specifika filer som blir jobbigare att handskas med när deras resource-fork är borta, så man vill helst vara selektiv i den frågan).

1
Bevaka tråden