Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

två frågor från skannernybörjare

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-11-11 13:32

Hur plockar man lättast upp pappersbilder efter skanning, vill undvika klabba på glaset?

Vid batchskanning av flera kort är det tejp som gäller för att hålla korten på plats?

Vill du undvika klabb på glaset är nog inte tejp att rekommendera. Lägg bara i dem så rakt du kan och stäng locket försiktigt. Att rotera upp dem efteråt hör liksom till. Använd naglarna när du tar upp dem så kletar du minst på glaset, men man får ändå putsa med jämna mellanrum.

Iofs så finns det säkert tejp som inte kladdar eller fäster för hårt på bilderna, på trumscannrar så brukar dom ju fästa med tejp.

Det finns tunna bomullsvantar att köpa på apoteket som jag provat med, särskilt för hantering av neg och dior, men de har en förmåga att damma så bäst är att lära sig ta försiktigt om kanten.

Senast redigerat 2005-11-11 15:45
Ursprungligen av paxx:

Hur plockar man lättast upp pappersbilder efter skanning, vill undvika klabba på glaset?

eeeh... vara försiktig och dra korten ut över kanten...?

Ursprungligen av paxx:

Vid batchskanning av flera kort är det tejp som gäller för att hålla korten på plats?

Tejpa aldrig! Inte bra för vare sig kort eller scanner. Lägg bara på ett papper eller kartong och stäng locket försiktigt. Sen rätar du upp bilderna (ofrånkomligt att de hamnar lite snett) och delar upp dom en och en i Photoshop*. Har du en snabb scanner är det ibland lika bra att scanna en bild i taget istället för att "skära ut" 4 eller 6 bilder ur en enda jättebild.

*det går förstås lika bra med selleri - förlåt PhotoDeluxe eller annan gratis/billig programvara som följer med scannern.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2005-11-12 11:04
Ursprungligen av johan_tanying:

eeeh... vara försiktig och dra korten ut över kanten...?

Tyvärr är konstruktionen på min skanner att kortet kommer att komma under en plastkant om jag gör på ditt sätt.

• Oregistrerad
  • 2005-11-12 20:44

Vad gäller bomulls vantar, det säljs ju till fotoanvändning också, de bör ju då vara dammfria. Dvs, om du vill ha, leta upp annan leverantör.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-11 14:49
Ursprungligen av paxx:

En postit lapp fungerar bra ?==)

/Tan gen

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-11-12 20:54

Jag tyckte att post-it var ett utmärkt svar.

1
Bevaka tråden