Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Print Quota. Har någon fått det att funka?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-11-17 22:43

Ja, som sagt. Jag har provat å provat och följt instruktioner så jag blir blå.
Jag kan se antalet utskrivna sidor i Page_Log men om jag slår igång Quotan så kan en användare skriva en sida, sen är alla över Quota.
Infon sparas i 2 filer (idiotiskt, varför inte i LDAPen?):
/Library/Preferences/com.apple.printservice.plist
/Library/Preferences/com.apple.printservicequotastats.plist

Den första filen verkar vara felaktig, men jag vågar fasen inte radera filerna ifall det ger sig helt då...

Eller, vafan , jag kan ju bara flytta ut dem på skrivbordet å testa. Vänta...

Okej, man kunde skriva om printservice.plist, då såg den bättre ut. Print-servicen stannade direkt när man tog bort filen, men om man gick in i inställningarna igen och klickade i bockarna för LPR och "Enforce Quotas" så skrevs filen om och ser "mer rätt ut" än innan.

Nu ska vi se vad som händer om jag försöker skriva ut 6 sidor (5 sidor i quota på denna user)...

2 sidor kom, i printservicequotastats.plist skrevs att användaren skrev ut en sida(?)

Okej, nu provar vi med en annan användare...

Denna användare har 3 sidor i quota, vi provar dra ut 4...

Okej, denna användare fick ut 1 sida...

Ingen meddelande i Error_Log att användaren är över quota som det brukar stå...
Vi provar skriva ut en sida till...
Jepp, nu var användaren över quota...

Ja, det funkar lite bättre än innan, men kom igen, man vill ju kunna skriva ut fler än en sida...

Nu gjorde jag "reset print quota" på denna senaste användare. Ingen ändring syns i printservicequotastats. Nu ska vi se om det går att få ut någon sida...
I h-e heller användaren är fortfarande över quota.

Suck och stön, med andra ord är det fortfarande buggat, om än liiite bättre.

Apple: SKÄMS!

Hehe, blev lite kul att inläget blev som en monolog Jag behövde nog dokumentera mitt tillvägagångssätt här, skönt att ventilera lite. Nu tar jag å slår av quotan och åker hem. Jag är trött på det här nu...

• Oregistrerad
  • 2005-11-18 00:05

Ta hand om dig själv Bollman! Jag fick gråa hår bara av att läsa ämnesraden. Vi vet ju både du och jag att det inte fungerar...

• Medlem
  • 2005-11-18 10:56

Kanske CUPS kan hjälpa dig
http://127.0.0.1:631/sam.html#4_2_1

scrolla lite längre ner så har du ett bra exempel på hur man sätter Quota.
Jag håller själv på med att labba att lägga till skrivare via Remote Desktop
vi terminalkommando, som exemplet ovan så funkar det riktigt bra, antar att
du bara behöver lägga till Quotan när du lägger till skrivaren.

Så här la jag till en skrivare:
/usr/sbin/lpadmin -p 192.168.0.2 -E -v lpd://192.168.0.2 -P /Library/Printers/PPDs/Contents/Resources/en.lproj/HP\ LaserJet\ 4050\ Series.gz -D Namnet_pa_skrivarn

ser ju betydligt krånligare än vad det är, men återkom om du får stil på det!

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-11-18 13:12

I OSXS finns det dett system i WGM/LDAP som ska fixa skrivarquota och enligt vad jag kan mjölka ur folk som är insatta så ska det använda CUPS quotasystem.
Problemet med systemet "out of the box" är att det ju bara funkar om man skriver ut som UNIX-användare på den aktuella datorn som innehar köerna.
Med ett "vanligare" system där folk sitter med datorer och skickar jobb till köerna är jag inte helt övertygad om att användarnamnet skickas med i form av UNIX-style login. Kanske, om man tittar i loggen, men eftersom jag antar att även utvecklarna på Apple läste den här dokumentationen över CUPS så kan man ju anta att problemet ligger någon annanstans. Dessutom verkar det ju helt klart vara ännu osmidigare eftersom man inte kan nolla en användares quota, vilket gör det hopplöst att använda för oss, vi måste kunna nolla en students konto när de betalar, inte vänta tills dagarna går ut.

Nej, det inbyggda printquota-systemet är verkligen inget vidare, inte ens när det fungerar är det särskilt bra eftersom det bygger på cups simpla och ganska naiva quotahantering. Det är betydligt svårare än man kan tro att implementera ett hundraprocentigt rättvist system som fungerar för alla skrivare, så därför finns det ingen perfekt lösning. PyKota är klart bättre i så fall, körde själv med det ett kort tag innan jag ägnade två dagars Ruby-kodande åt att utveckla ett SNMP-baserat system som var bättre anpassat till våra specifika behov.

1
Bevaka tråden