Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga om skrivbordet?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-12-05 18:59

Jag har ett problem som jag antar kan hjäpas genom att bygga om skrivbordet. Alla filer jag laddar hem hamnar på skrivbordet (eftersom jag vill ha det så) men problemet är att filerna fylls på neråt och när en fil hamnat i nedersta högra hörnet så efter det fyller filer bara på över den filen utan att hamna någonstans på skrivbordet som är ledigt. Ytterst irriterande. Jag bifogar bild

Kan detta hjälpas genom att bygga om skrivbordet, och isåfall hur gör jag det nu för tiden?

Ytterst tacksam för hjälp

markera skrivbordet, tryck apple+j

välj "keep arranged by " och välj något i listan, tror detta kan funka.

Har samma problem.
Har testat reparera diskar och reset'at PRAM mm. Allt sånt som jag har kunnat komma på, både via Terminal och Cocktail.

Gissar att det är en bugg i 10.4

Ursprungligen av kitesurf:

Gissar att det är en bugg i 10.4

Tror inte det är en bugg eftersom det funkar fint för mig (och ja, jag kör 10.4) .

Som sagt, ändra så att filer/folders sorteras på skrivbord( apple+j) så funkar det nog ..

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-05 19:30

Har inte skrivbordet en .DS-fil och går det inte att radera den för att avhjälpa det här?

Carpark, har du docken i nederkant eller på någon av sidorna?

Jag fick för mig att det uppstod i samband med att jag flyttade dock'en till sidan. Kan dessutom ha gjort det med Cocktail...
Kanske är det anledningen till att det blir sådär.
Flyttning av Dock'en gjorde skumma saker redan i Jaguar vill jag minnas.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2005-12-06 11:13

Jag har alltid haft automatisk ordning påslagen på skrivbordet så det kan inte vara det...

kitesurf: jag har och har alltid haft docken i underkant så det är nog inte det för mig iaf.

väldigt märkligt men jag är alltså inte ensam. Ska testa byggga om när jag kommer hem då, sitter på jobbdator nu...

Jag har (haft) samma problem, men nu är det fixat (tack, davidjohansson..)

Ursprungligen av ztaafen:

Jag har (haft) samma problem, men nu är det fixat (tack, davidjohansson..)

Varsigod

Men det fixar väl inte sig för att man ändrar till auto-sortering?
Det är ju bara att inte använda funktionen (ingen sortering).

Eller menar ni att problemet försvann av att ni flippade lite med alternativen i "Innehåll/Ordna efter" (äpple+j) ?

Sådana här problem med mappar som lägger sig konstigt eller hårddiskar som inte ligger kvar på sitt ställe på skrivbordet (som jag har problem med). Borde inte det ha att göra med att någon systemfil som ska hålla reda på det är paj? Vilken är det i sådana fall?

Ursprungligen av Martin Malmquist:

Sådana här problem med mappar som lägger sig konstigt eller hårddiskar som inte ligger kvar på sitt ställe på skrivbordet (som jag har problem med). Borde inte det ha att göra med att någon systemfil som ska hålla reda på det är paj? Vilken är det i sådana fall?

Ja, det borde ju isåfall vara DS Store som klas nämnde.

Men det hjälpte inte att nolla den (göra synlig och ta bort via papperskorgen).

• Medlem
  • 2005-12-06 19:54

Testa att slänga denna annars;

/Users/(anv.namn)/Library/Preferences/com.apple.desktop.plist

PS. Bygga om skrivbordet i gamla MacOS var något helt annat...

• Medlem
  • Nyköping
  • 2005-12-07 03:13

Jag hade samma problem förut med att mappar och dylikt lade sig på varandra i en hög, men detta hade med symbolstorleken att göra. jag fibblade lite i inställningarna, nu har jag 40x40 utan problem.

Det här verkar vara ett rätt vanligt problem. Jag har fått liknande beteende, men inte förrän ca 2 1/2 rad av skrivbordets yta har fyllts. Det finns massor av plats kvar till vänster, men saker börjar travas på varandra… Problemet är inte kvar nu, och jag har ingen aning om hur och när det försvann.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2005-12-08 09:43

åh! det verkar ha löst sig när jag som Sir Mac sa fibblade i inställningarna fast jag var på 40x40 och gick till 32x32 eller vad det var...

1
Bevaka tråden