Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med mappar som kopieras

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-02 15:04

Hej.

Har problem med "spökmappar" som kopieras på servern.

Exempel: Jag kopierar öven en PDF till en mapp i mappstrukturen på servern från min egen hårddisk. Plötsligt dyker det upp en ny "spökmapp" med samma namn som originalmappen utan att PDF:en har kopierats till den riktiga mappen.

Snabbaste sättet att lösa problemet på är att mata ut servern och koppla upp den på nytt. Då försvinner "spökmappen".

Någon som råkat ut för detta problem?

Mvh

/jesper

Ja, jag har ett par kunder som råkar ut för samma sak då och då. Har även sett någon tråd på Apples forum, http://discussions.info.apple.com/ om samma sak. Någon lösning har jag inte hittat än.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-06-13 22:50

Wow.. Jag trodde vi var de enda som råkat ut för ”spökmappar”.
Någon lösning har jag dock inte, så jag hoppas att någon av alla kloka människor här har ett bra tips.

Jag drar igång en gammal tråd. Är det någon som har lösning på detta med spökmappar ännu.

En av mina användare slängde den ena mappen i tron att det var en kopia och vips så vart det för mig att starta upp Retrospect och leta fram en backup.
Tur att backupper finns

Det är dessutom så att i symbolvy ligger mapparna bredvid varandra, men i kolumnvy verkar spökmappen ligga i den andra mappen.
Det har förekommit tre likadana mappar, alltså två spökmappar vid ett tillfälle trots att vi inte spetsar kaffet.

• Medlem
  • 2005-12-04 17:41

Har sett det där med, men min känsla är att det berör
bara mappar med antingen åäö i namnet, kan du bekräfta detta?

Bara å bara förresten...

• Medlem
  • 2005-12-05 14:24

Har sett detta innan, trodde själv att det var något med åäö, kom inte riktigt underfund med det.Det ligger troligtvis på klientsidan, löste sig efter uppdatering av klienterna,servern är det samma som innan 10.3.9, klienterna var innan 10.3.9, efter uppdatering till 10.4 så har det varit ok.

Bekräftar, i mitt fall är det bokstaven ä och på en 10.3.9 server. Ska pröva och byta namn på mappen.

• Medlem
  • 2005-12-09 15:42

Jag har sett det på en 10.4 server med 10.4 klienter!

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-12-10 01:42

Jag ser samma problem med en 10.4-server med 10.3-klienter. Ibland ser klienten över tio likanda mappar, tar man bort en tas alla bort. Har inte kollat om åäö spelar roll, ska testa det.

Med min 10.4-klient uppstår inte problemet, men jag har bara haft möjlighet att göra kortare tester.

Jag har bett kunderna undvika åäö i mapp- och filnamn, så får vi se. Det verkar vara ett Finder-problem, browsar man med terminalen så syns bara en mapp.

1
Bevaka tråden