Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

illustrator query mot databas?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Debutinlägget för mig här...

Jag arbetar idag med ett relativt omfattande korrekturarbete för tryck på present och profilartiklar.
Jag arbetar i Illustrator CS (kommer gå över till CS2 när resten av världen har gjort det)

i varje korrektur måste jag handknacka in information om varje specifik order,
som ordernummer, artikel, antal osv. all denna info finns redan i våran server i databasen
på affärssystemet vi använder oss av.

Drömmen är nu att kunna koppla detta mot databasen. det skall räcka med att jag skriver in ordernummret
och så fyller resten av fälten i sig själva med den relevanta infon som hör ihop med ordern.
även dagens datum om det är funkis.

nästa steg är att när jag sparar denna filen som PDF och skickar den till kund för godkännande
och sedan till tryck så skall dessa fältena inte tappa sin infornmation, så det skall sparas lokalt i filen
när jag är färdig med den med andra ord.

Är detta möjligt?
Är det svårt?

Visst går det. Jag gör såna saker hela tiden. Hur man går tillväga beror lite på plattform, databas osv. Hur svårt det är beror på din tidigare erfarenhet av programmering

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Visst går det. Jag gör såna saker hela tiden. Hur man går tillväga beror lite på plattform, databas osv. Hur svårt det är beror på din tidigare erfarenhet av programmering

Tja, jag har väl inte direkt programmering i blodet.
troligtvis så har vi den resursen på arbetsplatsen (skall kollas upp)
plattformen är PC. windows servrar. kan ta fram mer info om databaserna med.

är det med java man kör i illustrator? har tolkat det så iaf.

EDIT: Finns det litteratur som man kan tillgå på detta?

Nej, det är inte Java. Du tänker förmodligen på JavaScript, men det är i det sammanhanget inte ett bra val, eftersom det gör arbetet att koppla ihop olika program betydligt svårare (eller omöjligt). Det du ska köra är AppleScript, eller VisualBasic, beroende på om du vill köra Mac eller Windows.

Sysslar man med det hela tiden som jag så tar det från några timmar upp till ett par dagar att få till en snitsig lösning som gör allt det du vill, och förmodligen lite till, typ automatiskt maila korrektur, skicka till tryck och arkivera, eller var man nu vill.

Har man inte sysslat med alls så kan du räkna den tiden gånger 10 eller 20...

Man blir ju fuktig i ögat ju.

har arbetat med korrektur i ca 5 år nu och denna tanken
har legat och malt i bakhuvudet ett tag men att man tar
tag i det och forskar först nu...

Det öppnar ju en helt ny dimension för mig iaf.
det måste bli VB med tanke på att arbetsplatsen har slopat MAC sen 2001.

Nu är jag sån att jag vill gärna lära mig allt om illustrator till den nivån
att jag kan sköta om sådant själv. hur går man till väga?
hur implementerar jag VB med Illustrator? kan jag läsa mig till det?
finns det grundläggande tutorials?

(bläddrar frenetiskt i Ill CS bibeln...)

EDIT: kan denna vara en bra början?
http://www.peachpit.com/bookstore/product.asp?isbn=0321112512&rl=1

Senast redigerat 2005-12-10 23:30

Jag har inte läst den själv, men den är säkert den bästa början du kan få, vid sidan av den officiella scriptingdokumentationen från Adobe förstås. Du hittar dokumentationen på installationsskivan (någon utav dem, minns inte vilken) i mappen Teknisk information, eller vad den nu heter.

Utöver det behöver du också kunskaper i VBscript eller VisualBasic, eller VisualBasic.NET, som trots att de är mycket närbesläktade faktiskt bitvis är rätt olika. För att göra VBscript behöver du bara en textredigerar, typ Notepad, men som nybörjare har du då ingen som helst hjälp och du kommer att bli galen på köpet Därför skulle jag rekommendera att du hittar en äldre version av VisualBasic, eller som jag jobbar med VisualStudio.NET, men i det senare fallet behöver man hålla också tungan rätt i mun eftersom VB.NET är ett strikt kodat språk, vilket kräver lite speciella hänsynstaganden när man jobbar med Adobe-programmens löst uppbyggda objektmodeller.

Microsofts webbsida har enormt mycket information om alla VB-varianter, och de kommersiella utvecklarprogrammen har dokumentation itegrerad, så att man har effektiv online-hjälp hela tiden. Likaså finns det ett överflöd av information på nätet, problemet är snarast att det är för mycket!

Enormt roligt område, men också enormt stort - många gånger större än illustrator självt! Räkna med att du behöver lägga några hundra timmar för att få upp ett skapligt flyt i VB-programmering, även om det själklart går mycket fortare om du bara behöver något enstaka litet skript.

Är det enbart för denna uppgiften så är det med andra ord direkt dumt att börja - det är lite för svår utmaning för en nybörjare på VB, men på lång sikt är det otroligt användbara kunskaper

Tusen tack för svaren.
det har hjälpt en hel del.

har kollat på arbetsplatsen och IT/Chefen är
tydligen aningen insatt i databashantering och
visar stort intresse för just detta, så det känns
positivt. ev kan det luta åt att vi köper in tjänsten.

men först skall vi kolla mer på omständigheterna runt om.

1
Bevaka tråden