Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 20" (iSight) till TV-frågor!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nyss fått min iMac iSight 20", och uppskattar möjligheten att koppla iMacen till tv'n. Det är bara det att jag skulle vilja stänga ner iMacens skärm när jag kollar på en film med TV'n som utökat skrivbord eller dubblerat skrivbord. Detta har jag provat:

1. Dubblerat skrivbord (filmen är igång på både tv'n och iMacen samtidigt, jobbigt.)

2. Utökat skrivbord (Filmen igång på tv'n och skrivbordet aktivt på iMacen. Bra om man skulle vilja göra nåt på datorn och sambon vill kolla en rulle på tv'n. Problemet är som sagt att skärmen lyser hela tiden i detta läge även om ingen gör något på iMacen).

Jag har provat att få en skärmsläckare att gå igång på iMacen när som en film är igång på tv'n, men utan lycka. Har någon en lösning på problemet?

En anna sak jag funderat på är varför Front Row inte har samma funktion som vlc, där man kan välja om filmen skall spelas upp på huvudskärmen eller på det utökade skrivbordet. Som det är nu måste ju iMacens skärm vara igång trots att man kollar på Front Row via tv'n, har Apple inte tänkt igenom detta eller är det jag som missat något?

Det får väl räcka med frågor, kul om någon kunde räta ut mina frågetecken.

Hej så länge!

• Medlem
  • 2006-01-10 22:08

Kan du inte sänka ljuset på iMacens skärm? Eller påverkar det även tv:n?

Ursprungligen av Baron:

Kan du inte sänka ljuset på iMacens skärm? Eller påverkar det även tv:n?

Jo, jag kan sänka ljuset utan att tv'n påverkas, men det är så ytterst lite skärmen mörknar.

Quicktime har en funktion för att mörklägga skärmen under "presentera film". Jag tror att man bara ser den när man har fler än en bildskärm inkopplad i datorn, "mörk bakgrund" eller nåt är det en check box som heter. Kryssar jag den så blr iMacens skärm svart om jag spelar en film på tv'n.

Skulle bara behöva hitta en liknande funktion i VLC och front row också. Att skärmsläckare gick igång på datorn hade ju varit optimalt, men svart skärm är väl ok också.

Senast redigerat 2006-01-11 23:10
  • Medlem
  • 2006-01-11 16:28

Det är väll bara en speglad bild, känner mig lite osäker där. Men det är vad jag tror,
enklast är väll bara att hänga en filt/tröja över skärmen, som man gör på fågelburar så
blir det mörkt och fint!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 16:37
Ursprungligen av ML:

Det är väll bara en speglad bild, känner mig lite osäker där. Men det är vad jag tror,
enklast är väll bara att hänga en filt/tröja över skärmen, som man gör på fågelburar så
blir det mörkt och fint!

Enklast torde vara någon form av karton man kan hänga på - så att fläkten får arbeta som vanligt eller en sånt där skrivbordsunderlägg i skinn med kant fram på som man kan hänga över skärmen ?

/Tangen

(ikea)

• Oregistrerad
  • 2006-01-11 16:41

Kanske är annorlunda med en iMac, men jag kan sänka ljuset på min iBook utan att det påverkar tvn, både med utökat skrivord och spegling. Prova?

• Medlem
  • 2006-01-11 16:42

Jo det är sant blandade ihop det med min iMac Globe där dator är under skärmen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 22:06

MauserMan,

Testa denna:

http://www.splasm.com/products/productbrightness.html

Lycka till,

-Torkel

1
Bevaka tråden