Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HP scanjet 4600 see-thru flatbäddsskanner

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som äger eller använder denna scanner ( hp scanjet 4600 see-thru flatbäddsskanner ) - behöver veta om den lösa dia-skanner delen är bra på att skannra gammla svartvita negativ. Har ett par fulla pärmar med negativ från 1967-1969 då jag gick på Foto & Dokumentärfilmskolan och vill återvända till en massa minnen. Det är den lilla prylen till höger som är intresant

2 400 punkter/tum
48-bitars
Flatbädd
BMP, TIFF, GIF, PDF, HTML, JPEG, FPX, TIFF-komprimerat, PCX, RTF, TXT, PNG
Mindre än 27 sek
Mindre än 32 sek
Mindre än 22 sek
1 Hi-Speed USB (kompatibel med USB 2.0)
298 x 413 x 17 mm (utan hållare) 316 x 423 x 31 mm (med hållare)
Skanner: 1,4 kg; hållare: 0,5 kg; TMA: 0,2 kg; maximal leveransvikt: 3,6 kg

• Medlem
  • Tingsryd
  • 2006-01-13 10:00

Jag har ingen aning men eftersom jag befinner mig i samma situation (gamla negativ och dior) ska jag tipsa om en scanner som jag ska köpa omgående: Minolta Dimage Scan Dual IV (3.295:-) Allt jag läst om den verkar prima...

Blir lite konfunderad då jag ser att den HP som än så länge intreserar mig använder 2.400 dpi men har 48 bitar medans den du tittar på har 3.200 dpi men bara 16 bitar.

Minolta Dimage: DiMAGE Scan Dual IV är en ny filmskanner för 35 mm och APS-film*. Den optiska upplösningen är 3 200 dpi vilket är mer än tillräckligt för att producera bilder med enastående resultat.... 16-bitars A/D-omvandling ger ett häpnadsväckande resultat med hela 65 536 färgtoner per kanal.

Kan någon förklara detta, jag vill gärna tro att just detta med 48 bitar skulle kunna lyfta fram mer från ett negativ än 16 bitars. Minoltan borde med tanke på att den är ca: dubbels så dyr ge bättre slutresultat, eller?

• Oregistrerad
  • 2006-01-17 09:49
Ursprungligen av Olle@mac:

Blir lite konfunderad då jag ser att den HP som än så länge intreserar mig använder 2.400 dpi men har 48 bitar medans den du tittar på har 3.200 dpi men bara 16 bitar.

Minolta Dimage: DiMAGE Scan Dual IV är en ny filmskanner för 35 mm och APS-film*. Den optiska upplösningen är 3 200 dpi vilket är mer än tillräckligt för att producera bilder med enastående resultat.... 16-bitars A/D-omvandling ger ett häpnadsväckande resultat med hela 65 536 färgtoner per kanal.

Kan någon förklara detta, jag vill gärna tro att just detta med 48 bitar skulle kunna lyfta fram mer från ett negativ än 16 bitars. Minoltan borde med tanke på att den är ca: dubbels så dyr ge bättre slutresultat, eller?

Rent generellt så är det ju så att 48 bitar borde ge högre kvalitet än 16 bitar, men det finns väl andra saker som kan spela in, såsom linskvalitet och så vidare. Tycker 16 bitar idag låter väldigt lite, men både Nikon och Minolta har 16 bitar, Microtek har 42 på sin 4000 dpi skanner. Men vad jag hört så skall ju både Nikon och Minolta ha hyggliga skanners, så jag skulle gissa att bit djup inte är hela sanningen. Vad gör att du är intresserad av Hpn?

• Medlem
  • Tingsryd
  • 2006-01-13 11:05

Nej, jag kan inte förklara skillnaden men jag håller med dig. Strövade runt lite och hittade bl a det här: http://tjust.auderis.se/arkiv/presentation/TjustArkivetMetoder.pdf
Kanske något bildproffs kan formulera det på svenska?

För att själva dia-adaptern inte är större än kanske 15x10 cm... dvs. lätt att bära med sig

Diadaptern sätts uppepå scannerglaset antar jag, så du måste ändå kånka med hela scannern om du ska ha nytta av det. Än har jag inte sett några flatbäddsscannrar som klarar neg och dia med nån vidare kvalitet. En billig filmscanner är med stor sannolikhet MYCKET bättre.

Det där med 42 vs. 16 bitar färg ska man ta med en nypa salt. Bilderna du får ur scannern är ändå 8 eller max 16 bitar, vilket också är max av vad de flesta redigeringsprogram kan hantera.

Ska du trycka eller köra ut på labb funkar det bara med 8-bitars, vilket i rgb ändå ger16 miljoner färger (om jag inte missminner mig, tror det blir 256 nyanser per kanal så 256x256x256≈16 milj?). 16-bitarsläge är dock bra att ha vid själva bildjusteringen med sitt större tonomfång.

Tror förresten att 16 vs 48 bitar bara är olika sätt att räkna. 16 bitar per kanal ger ju 48 bitar totalt, men när man vänder sig till hemmamarknaden låter ju 48 bättre än 16 så därför står det 16 på proffscannrarna (proffsen fattar att det är bra ändå) och 48 på maskinerna tänkta för hemmabruk.

16 bitar färg per kanal ger flera miljarder färgnyanser.

1
Bevaka tråden