Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test Vantage A4-1

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-27 19:32

http://www.ipod.se/index.php/ipod/comments/test_av_vantage_a4_1/

Ett stort problem med högtalarna är missljudet i basen. Det är alldeles uppenbart att högtalarna är defekta, men trots detta har inte Vantage haft möjlighet att felsöka mina högtalare. Eller rättare sagt, de gjorde det, men sa att de var felfria och skickade tillbaka dem. Och självklart var samma problem kvar.

Eftersom Vantage inte klarar av att felsöka sina produkter så kan jag tyvärr inte rekommendera dem till 99macs läsare som använder hörlursutgången från datorn som utgång till högtalare, eller till iPodanvändare. Det är synd, eftersom jag upplever att ljudet är mycket bra, men upplevelsen blir störd på grund av missljudet.

Jag har valt att uppdatera testet eftersom Vantage inte klarat av att felsöka sin egen produkt. De har heller inte testat produkten på en iPod trots att den marknadsförs som högtalare till mp3-spelare.

Betyget sänker jag till en tvåa.

Senast redigerat 2006-01-25 17:46
  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-05-31 15:36

Det här är ju lysande! Just dessa högtalare har funnits på marknaden minst ett år och är mina drömhögtalare! Extra kul att se att de verkligen är så smidiga och håller måttet som utlovades av tillverkaren. De testades för övrigt för något år sedan av en svensk Hi-fi tidning som gav dem maximala ljudpoäng. Vilket gör mig lite fundersam på det där med ”missljudet”? Skulle ju ha framkommit i deras test i så fall?

Jag tror jag skall försöka göra ett hål i bankkontot?

Enda kvarstående problemet är vilka återförsäljare man skall vända sig till?

Ursprungligen av oqvist:

Det här är ju lysande! Just dessa högtalare har funnits på marknaden minst ett år och är mina drömhögtalare! Extra kul att se att de verkligen är så smidiga och håller måttet som utlovades av tillverkaren. De testades för övrigt för något år sedan av en svensk Hi-fi tidning som gav dem maximala ljudpoäng. Vilket gör mig lite fundersam på det där med ”missljudet”? Skulle ju ha framkommit i deras test i så fall?

Jag tror jag skall försöka göra ett hål i bankkontot?

Enda kvarstående problemet är vilka återförsäljare man skall vända sig till?

Vantage är säkert OK men tänk på att du kan köpa ett par semiproffsmonitorer från Fostex http://www.fostexinternational.com/docs/products/pm_series.shtml, Tapco el. Phonic m.fl. för samma pris eller lägre. De högtalarna är då oftast äkta aktiva med separata slutsteg till varje element och med aktiv delning till skilnad mot Vantage som har passiva delningsfilter och bara ett stereo slutsteg inbyggt i den ena högtalaren.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-05-31 22:24
Ursprungligen av jazzper:

Vantage är säkert OK men tänk på att du kan köpa ett par semiproffsmonitorer från Fostex http://www.fostexinternational.com/docs/products/pm_series.shtml, Tapco el. Phonic m.fl. för samma pris eller lägre. De högtalarna är då oftast äkta aktiva med separata slutsteg till varje element och med aktiv delning till skilnad mot Vantage som har passiva delningsfilter och bara ett stereo slutsteg inbyggt i den ena högtalaren.

Det var ju ett oväntat alternativ. skall kolla igenom deras sida då.

Tack!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-01 09:20

Undrar som sagt om jag trots allt fått en defekt högtalare. Tror inte du blir missnöjd med Vantage A4-1 om du slår till.

Nja

Jag blir lite skeptisk när jag läser detta. Om det är ett missljud i högtalaren, och du skickat tillbaka den varpå de säger att inget är fel så drar jag följande slutsats:
Alternativ 1: Högtalaren ska ha detta missljud - alltså en "feature inte en bugg".
Alternativ 2: Vantage har antingen ingen koll, eller dålig service om de tycker att detta är ok och skickar tillbaka högtalaren.

Vilket av alternativen som än är sant skulle jag inte ge högtalarna en 4 i betyg. Antingen låter de helbra och är värda en fyra eller så ska betyget spegla missljudet.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 09:20

Hampus: Du sätter fokus på något viktigt. Jag upplever faktiskt att Vantage inte har någon koll och produkten är då värd ett mindre betyg.

Testet finns här:

http://www.ipod.se/index.php/ipod/comments/test_av_vantage_a4_1/

Jag har rättat till lite av koden i det också, så det är ren (x)html-kod.

1
Bevaka tråden