Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyfiken: Varför öppnar inte entertangenten filer/mappar i OS X?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet att det här låter som en switcherfråga, och eftersom jag är så mån om mitt ego vill jag säga att jag haft Mac i ungefär två år

I alla fall, att enterknappen inte öppnar filer och mappar som i till exempel Windows är inget som stör mig. Man vänjer sig snabbt att trycka cmd+O. Men det stör däremot Windowsanvändare (läs: vänner). Det är något som är svårt att förklara, när kompisen försöker öppna en film genom att trycka på enterknappen.

Varför använder inte OS X enter-knappen som öppnare? Jag menar, de allra flesta öppnar säkerligen filer oftare än de byter namn på dem. Vad är historian till att det är så här i OS X?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-30 12:38

Nu applicerar jag bara den tankemodell Apple använde när man byggde gränssnitten från start.

Man har alltid resonerat så som att ju mer destruktivt resultatet av ett val är, desto svårare ska det vara att göra det valet. I det här fallet består det destruktiva i att om filen öppnas så öppnas också programmet, vilket inte går att avbryta och kanske resulterar i att datorn mer eller mindre låser sig under programstarten.

Jämför med snabbkommandot för att slänga något. Äpple+backsteg för att flytta till papperskorgen, och äpple+shift+backsteg för att tömma papperskorgen. Ju mer destruktiv desto svårare snabbkommando.

Att trycka enter för att få tillgång till att redigera filnamnet ger ju per automatik inte något destruktivt alls. Det är först när man skriver något som filnamnet ändras. Alltså en relativt ofarlig operation om den utförs av misstag.

Björn Leander: Tror du missförstod mig? Menar inte att just äpple+O är en dålig tangentkombination, vad jag undrade var varför man överhuvudtaget har en tangentkombination och inte enter/return som på så många andra plattformar.

Ursprungligen av Kalle W:

Nu applicerar jag bara den tankemodell Apple använde när man byggde gränssnitten från start.

Man har alltid resonerat så som att ju mer destruktivt resultatet av ett val är, desto svårare ska det vara att göra det valet. I det här fallet består det destruktiva i att om filen öppnas så öppnas också programmet, vilket inte går att avbryta och kanske resulterar i att datorn mer eller mindre låser sig under programstarten.

Jämför med snabbkommandot för att slänga något. Äpple+backsteg för att flytta till papperskorgen, och äpple+shift+backsteg för att tömma papperskorgen. Ju mer destruktiv desto svårare snabbkommando.

Att trycka enter för att få tillgång till att redigera filnamnet ger ju per automatik inte något destruktivt alls. Det är först när man skriver något som filnamnet ändras. Alltså en relativt ofarlig operation om den utförs av misstag.

Okej, tack för ett intressant svar. Det var ett sånt typ av svar jag letade efter Den filosofin låter ganska vettig, även om jag idag har lite svårt att förstå det destruktiva med att öppna en fil och därför även ett program (men jag förstår tankegången du beskriver). Jag skulle tycka det var mer destruktivt om jag av misstag bytte namn på ett program än att jag råkade öppna det.

Ursprungligen av disposable:

Okej, tack för ett intressant svar. Det var ett sånt typ av svar jag letade efter Den filosofin låter ganska vettig, även om jag idag har lite svårt att förstå det destruktiva med att öppna en fil och därför även ett program (men jag förstår tankegången du beskriver). Jag skulle tycka det var mer destruktivt om jag av misstag bytte namn på ett program än att jag råkade öppna det.

Med dagens datorer är ditt resonemang logiskt, men tänk på att när Mac OS utvecklades var maskinerna inte så förfärligt snabba, hade ont om minne och du var ofta tvungen att byta diskett för att kunna öppna ett program. Det kunde vara ganska irriterande att råka köra igång ett program och tvingas leta upp skivan bara för att kunna stänga av det så fort det bara gick.

Varför skulle de ha något annat än Äpple + O? Äpple + O används överallt annars för att öppna något så varför inte i Finder?

När jag satt på PC råkade jag ideligen öppna filer av misstag. Vilket är jobbigt om det är en photoshopfil på ett par hundra megabyte och hela datorn kroknar...

fredde

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-01-30 14:57

Finns det något sätt att ändra detta beteende i Finder? Alltså göra så att enter öppnar en katalog/fil.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-30 20:49

Jag tycker det är logiskt att alla kommandon innefattar kommandotangenten. Kommando-O för Open, cmd-W för close Window, cmd-Q för Quit o.s.v. tycker jag är mycket mer intuitivt än att trycka retur respektive alt-F4.
Att just enter/retur öppnar filer i Windows är ett arv från DOS-tiden.

  • Medlem
  • 2006-01-30 22:18

Eller så kan man använda kringla + nedåtpil för att öppna en fil/mapp. Ett gammalt arv från tiden innan OSX. Pröva också ctrl + F2 (ctrl+fn+F2 på bärbara) för att manövrera i menyn utan mus.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-30 22:27

Själv tycker jag det är rätt bra att man inte öppnar program med retur-tangenten, det blir svårare att råka öppna programmet då (om man råkar få fram omdöpningsfunktionen så är det ju inte direkt hela världen). Förövrigt använder jag aldrig cmd+O, utan cmd+nedåtpil istället.

Det kanske är logiskt att öppna filer med cmd-O, men det är väl inte särskilt logiskt att byta namn på en fil med enter?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-30 23:20
Ursprungligen av ptolemy:

Det kanske är logiskt att öppna filer med cmd-O, men det är väl inte särskilt logiskt att byta namn på en fil med enter?

Vad är så ologiskt med det?

Det blev många intressanta svar, tack för det

Ursprungligen av Jogin:

Vad är så ologiskt med det?

Ja, vad är så ologiskt med det? Folk tycker ju det är ologiskt att öppna program/filer med enter. Istället är de flesta här överens om att cmd+O betyder Open, cmd+Q betyder Quit... Självklart är ju enterknappen en ganska ologisk tangent att använda för att byta namn på grejer, egentligen.

Men cmd+nedåtpil ska jag börja använda, tack för tipsen!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-30 23:47

Jogin, vafan.
Det logiska namnbytarkommandot är ju Äpple + b + y + t + n + a + m + n.
(Hur man ska få till det där andra n:et har jag ingen aning om)

Frågan är inte varför Enter inte öppnar filer på Mac som i Windows, utan varför Enter inte redigerar filnamn i Windows som på Mac. Macen var ju först

Enter, helt logiskt ju, Enter Filename with the Enter Key.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-06 13:15

mer logiskt enligt mig skulle vara backspace för att döpa om något

Ställa sig på filen och:

1. Backspace - Döper om filen (precis som man ändrar något i en textredigerare)
2. Äpple + Backspace - Flyttar filen till Papperskorgen

Enligt arvslogik skulle ju Enter starta programmet, då enter används i CLI för att starta filer, och CLI fanns som ni vet lååångt innan några GUI

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-06 13:41

Jag gillar att döpa om filer med entertangenten, men skulle vilja att bara namnet inte filändelsen markerades

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-06 22:34
Ursprungligen av Tangen:

Jag gillar att döpa om filer med entertangenten, men skulle vilja att bara namnet inte filändelsen markerades

Grejen med det är att i UNIX-världen så är inte punkterna några speciella tecken, utan behandlas som vilken bokstav, siffra eller övrigt tecken som helst. Visst skulle det säkert gå att få Findern att fungera som du beskriver, den gör ju tex det då man döljer filändelserna, vilket vore bra om det fanns en inställning så att Findern gjorde det som standard på filer, och att man istället valde att visa vissa filers filändelser. Det vore mycket mer slutanvändarinriktat.

1
Bevaka tråden