Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur installera typsnitt?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-30 08:27

Jag har försökt att installera typsnitt härifrån: http://www.csupomona.edu/~jcclark/fonts/index.html

Det är könssymbolrna under rubriken "Scientific & Technical fonts" som är av intresse. Jag har försökt med både Linotype fontexplorer och Fontbook, och då jag verkligen har nollkoll skulle jag uppskatta några instruktioner. Om någon känner till ytterligare genussymboler är jag idel öra.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-30 08:30

Det är bara att dra mappen med typsnitten till ikonen för Linotype Font Explorer, sedan öppna Font Explorer och kryssa för att det typsnittet ska vara öppet. Det finns andra sätt också, ned här är nog lättast.

• Oregistrerad
  • 2006-01-30 08:35

Problemet är att jag får meddelandet att inga fonter kunde upptäckas under importen. Jag har använt dessa typsnitt förut, men jag ominstallerade hela systemet, och sparade uppenbarligen inte mina typsnitt, så nu försöker jag återinstallera, men det går inte så bra som synes.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-30 08:36

Jag ska prova och om det funkar för mig.

Edit; nej, det gjorde det inte, det verkar inte som om fonten är komplett, mejla till karln!

• Oregistrerad
  • 2006-01-30 09:25

Tack för försöket, jag får e-posta snubben som sagt.

• Oregistrerad
  • 2006-01-31 05:07

Jag har fortfarande problem, men jag förstår inte varför. Jag fick mig per e-post skickat en folder med nämnda typsnitt, som fungerade fint på en OS 9 maskin, men inte på min PB eller G5, bägge har 10.3.9. Typsnittet har jag använt förut på ialla fall min G5. Finns det några centrala inställningar, eller kan det vara mitt operativ version? Jag har Linotypes FontExplorer som 1a hand. Några tips vad som kan felas???

• Medlem
  • 2006-01-31 09:21

rättigheter på mappen?

• Oregistrerad
  • 2006-01-31 22:38

Jag har både läs och skriv rättigheter.

Det är en .TTF font i "Windows True Type" format. På min PB där jag bara har FontBook händer absolut ingenting när jag försöker "mecka" med filen, ingen pre-view, ingenting.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-31 23:19

Testade snittet med FontDoctor som rapporterade: "Bad table data" och kunde inte reparera.
Laddade för skojs skull ner Windows-version och körde genom FontDoctor och fick exakt samma resultat.

Men jag gjorde så här och fick det att funka:

Laddade alltså ner Windows-versionen från http://www.csupomona.edu/~jcclark/fonts/index.html
Hämtade sedan TransType Demo här http://www.fontlab.com/Font-tools/TransType/ Demoversionen funkar, men lägger in Fontlabs logo istället för en del tecken. Har du tur, så händer detta inte med de tecken du är ute efter.
Sen kan du dra in snittet som vanligt, och det ska fungera (testade inte i skarpt läge, men i FontDoctor och drog in det i FontAgentPro. Inget av programmen protesterade utan sa att allt var OK).

• Oregistrerad
  • 2006-02-02 09:32

Jag tackar för alla tips så här långt. Jag har dock gett upp försöken med Clarkes typsnitt. Jag har hittat ett annat, Marvosym som är mkt bättre och har mångdubbelt fler symboler, 211 st. Det är en TTF font i PC format, vilket inte skall ha betydelse enligt Apple i Jaguar, vilket jag använder. För säkerhets skull, innan jag visste detta så konverterades fonten till Mac variant, så den har nu Mac format. Den importerades fint både i FontBook och Linotype Explorer. I FontBook kunde jag dock inte verifiera typsnittet, då "verifiera" funktionen inte var synlig i menyn.

Hur som helst, det är fortfarande Word som strular, vad annars? Jag ser typsnittet bland words typsnitt i "rullgardinen" men det ligger ej i bokstavsordning, och har inget namn, men jag ser det på att det ser ut som ett antal symboler på rad. Jag kan få word att använda det efter lite trixande, inte bara välja och så, då väljer word något annat typsnitt. Jag har också lyckats word att sätta in rätt symbol vid tangent tryck, men bara en bråkdel av alla symboler fungerar, det mesta blir bara fyrkanter. Jag har kollat i CharView, och det verkar som om bara ASCII tecken fungerar i word. I TextEdit fungerar det klockrent att få in vilket tecken som helst om jag använder CharView. Hur kan man få detta typsnitt att fungera även med word på min maskin, min kollega har inga problem, kan det var för att han har word 2004? Jag har dock för mig att jag använt detta typsnitt tidigare men utan problem. Jag har word X.

Om man känner sig sugen på att pröva själv, hittar man Marvosym här:
http://www.download.com/Marvosym-Font/3000-2190_4-10370003.html

Nya förslag?????

• Oregistrerad
  • 2006-02-05 08:57

Tänkte bara tala om att jag löst problemet på mitt sätt, dvs, röstat med fötterna. Jag öppnade helt enkelt filen i TextEdit, och whaaamm, Unicode stöd. Jag har även varit på Unicodes hemsida och laddat ner både vanliga, och mindre ovanliga Unicode koder, så nu skall man väl stå sig en stund. Nästa projekt skall jag försöka med i InDesign för att se hur det fungerar.

1
Bevaka tråden