Ser man på, det fanns flera konfigurationer där. Tog bort den aktuella och behöll endast "Förvald" varvid TCP/IP genast hittade riktig IP-adress osv. Tack för hjälpen! Dock inte OK ännu, Explorer/Netscape hittar fortf inte ut på nätet, gissar att jag kanske måste ändra uppkopplingsalt för dessa, dvs de fortf anv modem från äldre konfig. Ngn som vet hur jag går vidare....;-)
Hmmm...skumt. Du har inte nåt program liknande InternetConfig eller FreePPP som ligger och blockar? Minns inte riktigt hur de fungerar, om de kan ligga i vägen eller om det är nåt i Apples egna inställningar som du måste ändra (eller rentav i de aktuella webbläsarna?).
Ett sätt att kanske lösa problemet skulle ju kunna vara att slänga alla preferencefiler som ligger i Systemmappen i mappen Programinställningar - dra dem till papperskorgen och se om det funkar, men töm den inte om det är så att du har massa viktiga inställningar i olika program som du inte vill göra om (har du inte det är det bara att slänga, prefsfilerna återskapas i defaultläge när du startar ett program om de är raderade).
Ett annat sätt att komma undan problemet är kanske att använda en bättre webbläsare än den usla Netscape och knappt acceptabla IE. Om du kan ladda ner WamCom 1.3.1 på annan dator och senare installera på din burk så kanske det kan funka?
http://wamcom.org/latest-131/ (en bit ner för Mac OS 9)
(Ursäkta att jag inte kan svara bättre, men det är lite svårt då man inte använder OS 9 längre. Jag kanske kan ta reda på det så småningom om jag bootar i OS 9)