Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Os 9 & Bbb

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Hoppas på lite hjälp här då jag är helt ny på MAC. Har nätverk hemma med två PC och nu har min flickvän hittat sin gamla iBook (allra första generationen tror jag med OS 9.1 installerat) och vi försöker koppla upp den utan framgång. Bredband från Bredbandsbolaget och jag har försökt att koppla upp dels via min router och dels direkt i jacket. Verkar dock som att jag inte får ngn kontakt med nätverket alls då jag inte blir tilldelad ngn IP-adress (eller rättare sagt en 169... adress vilket väl ges när ingen annan dyker upp?). Ser detta i inställningarna för TCP/IP där jag valt Ethernet och DHCP vilket är enl instr från BBB. iBooken har tidigare använts med ngt inbyggt modem och Telenordia eller dylikt men jag tror jag lyckats ta bort denna men kan ev det störa?

-Har provat både med tvistad och vanlig kabel direkt i jacket då jag har för mig att det är tvistad kabel som gäller i det här fallet?

-Det ska väl finnas nätverksstöd/kort i denna burk? Finns åtminstone port för nätverkskabel - "Ethernet märkt" så det borde vara OK.

-Kan det tänkas lösas mha Airport då jag även har trådlöst hemma, och vart för man tag på sådant till OS 9.1 nuförtiden?

Tacksam för all hjälp

Äppelmenyn->inställningar->AppleTalk och kontrollera så att ethernet är valt (står förmodligen på modem eftersom du säger att den använts med det)

Tack för hjälp men jag har redan ställt in Ethernet på Appletalk så ska vara OK...

Ursprungligen av fhelderyd:

Tack för hjälp men jag har redan ställt in Ethernet på Appletalk så ska vara OK...

Ok, då har jag just nu inge ide om vad felet kan vara.

Angående AirPort så kan man finna AirPortkort av den gamla typen (11Mbit) på begagnatmarknaden, dock brukar dom ofta gå för 5-700 kronor. Du behöver naturligtvis programvaran för AirPort installerat på datorn och om du inte har det så bör den finnas på skivan som medföljade datorn.

Om du vill köpa ett AirPortkort så kan jag även rekommendera att sätta ut en köpesannons här på 99Mac

• Medlem
  • 2006-03-26 11:16

Inställning för AppleTalk spelar enbart roll för just AppleTalk.

Kontrollera att datorn läser in nödvändiga tillägg (drivrutiner) för Ethernet. Nu har jag 8.6 så tilläggen heter kanske inte samma sak, men för mig krävs bl a "Apple Enet" för Ethernet. Öppna "tilläggskontroll" och aktivera saker som heter "Ethernet", "open transport", "internet", "tcp/ip" etc.

Ser som sagt lite annorlunda ut i 9.1men jag verkar ha allt aktiverat redan så det ser OK ut men problemet kvarstår. Tack för tipset dock.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-26 21:04

Gå till inställning TCP/IP och välj Manuellt. Skriv in låtsat nummer och spara. Öppna TCP/IP igen och välj DHCP o spara.
Denna rutinen ska förhoppningsvis rucka ur dödsläge med 169.x.x.x

Tack för tipset men det hjälpte tyvärr inte. När jag öppnar TCP/IP igen (dvs tredje gg) så är det återigen 169.xxx...

• Medlem
  • 2006-03-27 21:22

Det ska vara rak kabel mellan din burk och t ex ett ADSL-modem eller router. Tvistad har man bara direkt mellan datorer.

Stämmer, såg i tidigare post här på forumet att ngn trodde det kanske var tvistad kabel som gällde men det är det alltså inte. Hursomhelst så funkar det inte med rak kabel iaf....

• Medlem
  • 2006-03-31 22:57

Spelar det någon roll om du i TCP/IP kollar in och ändrar i konfigurationerna (kommando+k) och eventuellt även ser vilken behörighetsnivå du måste ha för att ändra något (kommando +u)? Jag tänker alltså att den kanske ligger fast i en viss gammal konfiguration och du inte har rätt att ändra denna utan vidare.

Ser man på, det fanns flera konfigurationer där. Tog bort den aktuella och behöll endast "Förvald" varvid TCP/IP genast hittade riktig IP-adress osv. Tack för hjälpen! Dock inte OK ännu, Explorer/Netscape hittar fortf inte ut på nätet, gissar att jag kanske måste ändra uppkopplingsalt för dessa, dvs de fortf anv modem från äldre konfig. Ngn som vet hur jag går vidare....;-)

• Medlem
  • 2006-04-02 20:01

Ser man på, det fanns flera konfigurationer där. Tog bort den aktuella och behöll endast "Förvald" varvid TCP/IP genast hittade riktig IP-adress osv. Tack för hjälpen! Dock inte OK ännu, Explorer/Netscape hittar fortf inte ut på nätet, gissar att jag kanske måste ändra uppkopplingsalt för dessa, dvs de fortf anv modem från äldre konfig. Ngn som vet hur jag går vidare....;-)

Hmmm...skumt. Du har inte nåt program liknande InternetConfig eller FreePPP som ligger och blockar? Minns inte riktigt hur de fungerar, om de kan ligga i vägen eller om det är nåt i Apples egna inställningar som du måste ändra (eller rentav i de aktuella webbläsarna?).

Ett sätt att kanske lösa problemet skulle ju kunna vara att slänga alla preferencefiler som ligger i Systemmappen i mappen Programinställningar - dra dem till papperskorgen och se om det funkar, men töm den inte om det är så att du har massa viktiga inställningar i olika program som du inte vill göra om (har du inte det är det bara att slänga, prefsfilerna återskapas i defaultläge när du startar ett program om de är raderade).

Ett annat sätt att komma undan problemet är kanske att använda en bättre webbläsare än den usla Netscape och knappt acceptabla IE. Om du kan ladda ner WamCom 1.3.1 på annan dator och senare installera på din burk så kanske det kan funka?

http://wamcom.org/latest-131/ (en bit ner för Mac OS 9)

(Ursäkta att jag inte kan svara bättre, men det är lite svårt då man inte använder OS 9 längre. Jag kanske kan ta reda på det så småningom om jag bootar i OS 9)

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-03 13:21

Jag vill minnas att os9 hade problem med dns allt som oftast. Prova surfa in på http://64.233.183.147/
Om du kommer till google så är uppkopplingen OK men datorn hittar ingen dns-server. Ta då och skriv in denna manuellt i tcp/ip.

Hmm, hade ngt program som hette InternetConfig som jag tog bort, försökte också rensa bort en del preferensfiler för att se om det kunde hjälpa, utan framgång dock. Prövade sedan att installera WamCom med samma resultat, hittar inte www.mozilla.org när jag startar. Vet du hur jag ställer in uppkopplingen i WamCom möjligen...?

Jag skulle tro att rhesus är på rätt spår. Fel eller saknad DNS-server kan stöka till det.

Med DHCP brukar det vara smärtfritt att ansluta en Mac till nätet, ganska likt hur det funkar i nyare Windows eller Linux. Jag stökade nyligen med en Linuxmaskin mellan fast IP och DHCP, och det som strulade mest var DNS. När jag valde DHCP så ändrades DNS-inställningen. Hur som helst, det är ju samma protokoll och samma inställningar, mest en fråga om att hitta var de finns och om någonting styr dem (som Internet Config).

1
Bevaka tråden