Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sverige först i världen med elev-PB?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag vill inte vara den som är den men om någon skola i Europa hade köpt 23000 iBöcker hade Jobs nog inte varit feg för en lång flygtur om man säger så.

Jag tycker det här verkar rent nonsens. På min tid hade vi också datorer, och det var inga sånna där plastchabrak som bara spricker och går sönder, nej vi hade rediga datorer som tålde tuffa tag. Dom var byggda i hederlig plåt från gränges, och några bomber såg vi aldrig till - funkade alltid, bootade på 0-tid och klarade visst av allt man behövde göra sas det, dessutom var dom min vän - Compis hette dom!!! SÅDESÅ!!!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-11 17:16

Hittade tråden av en slump, blev lite nyfiken på hur det går idag? =]

mvh. Victor

  • Oregistrerad
  • 2005-05-29 02:18
Ursprungligen av ihks:

Hittade tråden av en slump, blev lite nyfiken på hur det går idag? =]

mvh. Victor

Ja precis, hur går det i dag????

Är skolan nerlagd, macansvarige halshuggen eller kryllar det av macar och skolan är vansinnigt populär tack vare alla macar?

/Jonas

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-05-29 09:45
Ursprungligen av Panaga:

Ja precis, hur går det i dag????

Är skolan nerlagd, macansvarige halshuggen eller kryllar det av macar och skolan är vansinnigt populär tack vare alla macar?

/Jonas

Knappast nerlagd. Kolla w w w.minervaskolan.se/. Macen verkar vara ett viktigt arbetsredskap.

Ursprungligen av Panaga:

Ja precis, hur går det i dag????

Är skolan nerlagd, macansvarige halshuggen eller kryllar det av macar och skolan är vansinnigt populär tack vare alla macar?

/Jonas

Det går riktigt bra till och med. Många nya klasser varje år. Entrepenörsinriktningen på gymnasiet startade i höstas och samhällsinriktning är på gång. Det är så många att gymnasiet håller på att flyttas till ett annat hus i en annan del av staden. Det kryllar fortfarande av Macar och Micke såg fullt frisk ut senast jag såg honom.

Webbplatsen är förresten nyrenoverad och bygger på Rails.

Vill sticka in med en liten kommentar
Färila Skola utrustades år 1996/97 med bärbara datorer för alla elever på skolan, alltså från sexårsgruppen till 9:an, datorerna i fråga var PowerBook 5300 och 1400cs (samt stationära då), tyvärr är det samma datorer som fortfarande används på skolan (några nyare har vi dock skaffat).
Så jag måste faktiskt säga att ni inte var först...

IV-program med iBook

Hej! Läste med intresse om Minervaskolans dator- (Mac) satsning.

Själv jobbar jag i Tanums kommun på västkusten. Vår gymnasieskola är en liten skola (drygt 120 elever f.n.) Som en fristående del har vi också IV-programmet.
De elever som av någon anledning inte klarat av att få godkänt i alla basämnen i grundskolan skall här få möjlighet att under en tid (individuellt upplägg) kunna komplettera det som saknas.
Vi har på IV-programmet lyckats få till stånd en macsatsning trots envist motstånd från IT-snubbarna i kommunen. (alla andra enheter i vår kommun kör PC!)
Vi har just nu tretton stycken macar i vår enhet. Tolv iBooks och en iMac. Vi har ett trådlöst Airport Extreme-nätverk. (Tyvärr ännu ingen serverlösning, men den kommer...)

Eleverna använder både digital stillbild och video. Vi producerar en egen tidning som trycks på ett riktigt tryckeri och vi har även en nätvariant av denna tidning.
iLife-programmen, iWork, FinalCut, FileMaker och naturligtvis AppleWorks är de program som används.
Eleverna gillar sina datorer och det är många från de andra enheterna (både elever och lärare) som slänger avunsjuka blickar på iBookarna!
Vill bara med detta inlägg elda på lite för de lärare som tror att macarna inte får komma in i skolvärlden. Det finns säkert många flöer som kan fylla på!
Hälsningar Håkan

  • Oregistrerad
  • 2006-03-14 21:15

Lan War!!!

Ursprungligen av Sombrero9999:

Lan War!!!

Även om det hålls en del organiserat nätverksspel på skolan så är det ändå ganska ovanligt att man ser dem som sitter där och spelar. Om de håller på mer på högstadiet vet jag dock inte.

Ursprungligen av Björn Leander:

Även om det hålls en del organiserat nätverksspel på skolan så är det ändå ganska ovanligt att man ser dem som sitter där och spelar. Om de håller på mer på högstadiet vet jag dock inte.

Det spelas faktiskt förvånansvärt lite, det är väl några stycken som sitter i uppehållsrummen och kör WoW men det är inte mycket. Däremot slösurfas och chattas det rätt mycket, och iTunes är välanvänt... fast inte under lektionstid såklart!

Lite OT men varför valde ni inte att använda Linux/BSD? Enklare att abministrera, billigare programvara (ofta gratis) och en mer kreativ miljö.

Sist men inte minst - det är en vacker filosofi som ligger till grund för Linux, helt i motsats till Apples monopolfasoner.

Ursprungligen av Hakro807:

Lite OT men varför valde ni inte att använda Linux/BSD? Enklare att abministrera, billigare programvara (ofta gratis) och en mer kreativ miljö.

Sist men inte minst - det är en vacker filosofi som ligger till grund för Linux, helt i motsats till Apples monopolfasoner.

I en avgränsad och småskalig IT-miljö tror jag det är precis tvärt om; det är i sådana situationer OS X Server + Apples administrationsverktyg är en bra idé. Det handlar helt enkelt om hur mycket tid driften ska ta - Linux/BSD kräver nog ofta mer kompetens och/eller tid för att göra samma sak som OS X Server - så länge som tjänsterna som ska administreras är någorlunda "standard" (typ e-post, dns, brandväggar, webbserver etc).

Kom ihåg att OS X Server till stor del består av open source-produkter med förenklade Apple-designade admingränssnitt. Det är admingränssnittet vi betalar för.

Skolan som jag konsultar åt är inne på sin andra omgång av personliga bärbara ibooks till eleverna i åk 8 och 9. Första vändan var när Apple släppte ibook G3 266 Mhz (dasslocken). Nu kör eleverna ibook G4 som köptes in i höstas.

  • Medlem
  • 2006-03-26 21:27

Blir nästan lite nostalgisk när jag läser denna tråd.
Jag tillhörde första årskullen på Minervas högstadium och det var p.g.a Minerva som jag verkligen började gilla mac. Gick John Bauer här i Umeå på gymnasiet med Compaq-bärbara, i kontrast mot Minervas mac-lösning så var det hemskt, ISA-servern dog om vart annat, TP-kablarna blev glapp, datorerna installerades om 2ggr per år osv.

Idag är jag en stolt ägare av en Mac Mini och en 12" PowerBook. PC'n har stått som sängbord senaste året.
Känner även till fler från den årskullen som efteråt konverterat till mac och är väldigt glada över det.

Så, tack micke för att du påtvingade ledningen att använda mac, annars hade jag nog än idag varit en bedrövad PC-användare.

Ursprungligen av xzon:

Blir nästan lite nostalgisk när jag läser denna tråd.
Jag tillhörde första årskullen på Minervas högstadium och det var p.g.a Minerva som jag verkligen började gilla mac. Gick John Bauer här i Umeå på gymnasiet med Compaq-bärbara, i kontrast mot Minervas mac-lösning så var det hemskt, ISA-servern dog om vart annat, TP-kablarna blev glapp, datorerna installerades om 2ggr per år osv.

Idag är jag en stolt ägare av en Mac Mini och en 12" PowerBook. PC'n har stått som sängbord senaste året.
Känner även till fler från den årskullen som efteråt konverterat till mac och är väldigt glada över det.

Så, tack micke för att du påtvingade ledningen att använda mac, annars hade jag nog än idag varit en bedrövad PC-användare.

Alltid trevligt med sagor som slutar lyckligt.

Bevaka tråden