Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMovie (eller iDVD) 06 fixar inte musiktoningar!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-03-03 08:42

G5 1,8, 1GB RAM

Har efter lång tid och många timmars jobb gjort mitt första iMovie projekt. En timme familjefilm med lite roliga övergångar, texter och musik. Trodde jag. Allt är perfekt i datorn och när jag efter ca 3 timmars renderande och bränning äntligen ska kolla på DVD:n på TV:n så märker jag följande:
Texter, övergångar och bilder är OK men MUSIKEN ballar fullständigt ur! Upp- och nedtoningar försvinner delvis, musik som är satt till 0 (noll) i ljudnivå hörs med normal volym och rent allmänt beter sig musiken inte alls enligt mina val i iMovie. Fullständigt kass!
Kollade snabbt på Apples forum (US) och insåg att fler har samma problem.
Håller nu på att försöka gå runt problemet genom att exportera från iMovie till Garageband och från Garageband till iDVD. Återkommer om det gör någon skillnad. Otroligt att Apple släpper en produkt med denna bugg!
Läste mig till att iMovie/iDVD 05 inte har detta problem.

/Bauer

  • Oregistrerad
  • 2006-03-03 11:40

Jag brännde en film igår och det var ok förutom att vissa upp- och nedtoningar kom vid fel tidpunkt. Men filmen exporterades först till en Quiktime fil "full quality" (DV-format) från iMovie. Det gjorde jag för att sen konvertera den till NTSC med annat programvara (iMovie gör inte så bra jobb nämligen). iMovie 5 hade inte dessa problem när man direkt gick från iMovie till iDVD och brännde en film.

Håller med, det är kasst. Hoppas de fixar det snart. Jag ska göra en PAL version också och då går jag direkt från iMovie till iDVD. Vi får se hur det går för mig...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-03-03 11:50
Ursprungligen av elsevero:

Jag brännde en film igår och det var ok förutom att vissa upp- och nedtoningar kom vid fel tidpunkt.

Då var det väl inte OK? Man är ju van vid att det ska bli exakt som man vill!
Skönt i alla fall att man inte är ensam om problem.

Tyckte mig se på Apples forum att det funkar med PAL men inte NTSC. Återkom gärna när du provat.

/Bauer (som kommer vara först med att tanka hem en uppdatering för iMovie -06!)

  • Oregistrerad
  • 2006-03-03 13:00

Det jag menar med ok är jag nöjer mig resultatet för att de små felen påverkar inte filmupplevelsen i sig, dvs ingen förutom mig kommer tycka att det är fel. Och ännu viktigare, ingen kommer att bry sig.

Ditt problem verkar i alla fall större än min. Så jag skulle inte heller acceptera det. Det är klart över gränsen på olika fel man kan acceptera i programvaran. Men vissa andra saker kan jag leva med. Vid tidigare projekt har jag har lagt onödigt mycket tid för att försöka få som jag vill för att sen märka att samma effekt (publikens uppskattning) hade kunnat nås med mindre möda.

Lycka till, du har väl iMovie uppdateringen 6.0.1?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-03-03 13:04

Japp. 6.01

/Bauer

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-03-06 09:32

Jag kom runt problemet genom att öppna projektet i iMovie 5 och därifrån exportera till iDVD. Då blev allt precis som det var tänkt. Apple måste komma med en buggfix för 6:an snart!

/Bauer

samma problem som ovan

Har exakt samma problem som Bauer. Irriterande. Har också gått via ´05 för att komma runt problemet. Någon som har erfarenhet av att "nedgradera" till iLife´05 från ´06 i väntan på att ´06 blir mer pålitlig?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-03-08 20:01
Ursprungligen av L.perry:

Har exakt samma problem som Bauer. Irriterande. Har också gått via ´05 för att komma runt problemet. Någon som har erfarenhet av att "nedgradera" till iLife´05 från ´06 i väntan på att ´06 blir mer pålitlig?

Denna "nedgradering" gör att du behåller båda versioner av iMovie.
Välj anpassad installation och installera bara iMovie 5.
Detta funkade perfekt för mig:

#1 Move iMovie 6 out of the Applications folder (to the Desktop for instance).

#2 Delete the following 2 files from your receipts Folder located in your Library Folder on your Hard Drive.
(1) iMovie.pkg
(2) iMovieThemes_Tiger.pkg

#3 Reinstall iMovie 5 using the custom install feature on your origional disk.

#4: Run system Update to update iMovie 5 to 5.0.2

#5: Rename "iMovie HD" to "iMovie 5.0.2"

#6: Move the iMovie 6 application back to the Applications folder

Now you can run whichever version you like. Never double-click on an iMovie project you want to edit in iMovie 5. Instead you drag the project to the iMovie 5 application.

/Bauer

Kan säga att jag har samma problem - nertoningar i musiken fungerar fullkomligt värdelöst i allt utom iMovie! I iMovie låter allt bra och fungerar felfritt, men så fort jag exporterar filmen blir resultatet värdelöst. (Jag har provat till .avi, till mpeg4, till .mov....)

Exempel 1: Musikspår som börjar, utan intoning. Sedan vill man mitt i låten sänka musiken (vid dialoger till exempel) och sen höja igen. Resultatet: Innan den ska sänka ljudet höjer den i nån tiondels sekund istället, går sen ner till den nivå man vill ha, och sen får den ryck och spelar riktigt högt igen innan den stannar.

Nertoningar är ännu värre! Istället för att tona ner börjar den med att skruva upp volymen, sen gör den toningen, och musiken stannar. En tiondel senare kommer ett kort, kort klipp av slutet igen, i hög volym för att sedan tvärstanna.

Eller ja, det är svårt att förklara, men i vilket fall som helst stör det på tok för mycket. Det är till och med bättre att klippa och avbryta musiken - tvärt - än att försöka med nertoningar...

iMovie som annars är så bra. Besviken :/ Fixa nu!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-03-09 11:51
Ursprungligen av disposable:

Kan säga att jag har samma problem - nertoningar i musiken fungerar fullkomligt värdelöst i allt utom iMovie! I iMovie låter allt bra och fungerar felfritt, men så fort jag exporterar filmen blir resultatet värdelöst. (Jag har provat till .avi, till mpeg4, till .mov....)

Exempel 1: Musikspår som börjar, utan intoning. Sedan vill man mitt i låten sänka musiken (vid dialoger till exempel) och sen höja igen. Resultatet: Innan den ska sänka ljudet höjer den i nån tiondels sekund istället, går sen ner till den nivå man vill ha, och sen får den ryck och spelar riktigt högt igen innan den stannar.

Nertoningar är ännu värre! Istället för att tona ner börjar den med att skruva upp volymen, sen gör den toningen, och musiken stannar. En tiondel senare kommer ett kort, kort klipp av slutet igen, i hög volym för att sedan tvärstanna.

Eller ja, det är svårt att förklara, men i vilket fall som helst stör det på tok för mycket. Det är till och med bättre att klippa och avbryta musiken - tvärt - än att försöka med nertoningar...

iMovie som annars är så bra. Besviken :/ Fixa nu!

En nedgradering enligt ovan fixar som sagt problemet (om du behöver få nåt färdigt)

/Bauer

Ursprungligen av Bauer:

En nedgradering enligt ovan fixar som sagt problemet (om du behöver få nåt färdigt)

/Bauer

Jo, jag vet, men det känns samtidigt fel. Många små detaljer i '06 är ovärderliga tycker jag, många små funktioner som underlättar arbetet. Får helt enkelt vänta på fixen, och klippa filmerna (ljudet) annorlunda...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-14 09:15

Nu har jag testat lite mer...i iDVD kan jag se mitt iMovie projekt men ljudet är helt förstörd i förhandsvisningen. Jag försökte göra en skivavbildning (i s f att bränna DVD direkt), allt funkar fint tills det börjar koda ljudet. Då fryser iDVD och det är bara tvångsavsluta som gäller. Jag testade 2 gånger.

Efter att ha kollat lite i Apples forum läste jag om att prova att importera filmen till Garageband. Där var det samma sak med ljudet. Jag lämnade feedback till Apple om detta och hoppas alla ni gör detsamma, så att de fixar en uppdatering snart.

I Apples forum fanns en antydan om att det kan bli fel om man använder köpt musik från iTMS i projektet. Jag har inte det men kanske några av er vill kolla detta.

Måste skriva i denna tråd igen. iMovie är det viktigaste programmet för mig i hela iLife, och nu är ett större filmprojekt på gång, som ska vara färdigklippt innan fredag. Jag hatar den här buggen!

Utan ut- och intoningar av musik eller ljud är man ju helt handikappad. Final Cut Express? Är det enda valet förutom nergradering?

Musiktoningar funkar inte i iMovie 05

Hej!

Jag jobbar i Östersund som filmpedagog och har haft exakt samma problem med iMovie 05. vi har kämpat med en film som ska visas på Drömfabriken på Filmhuset och det slutade med att vi fick plocka in en tidig version av filmen i AVID och lägga på musik där.
Jag har alltid gillat iMovie men nu har det jävlats ett bra tag på olika sätt. Oväntade avslut när man lägger text och den nya equlizern i iMovie 6 funkade inte heller utan stängde programmet.
Roligare kan man ha det.
Det kanske vore läge att börja debitera Apple per timme när det krånglar. Mr Jobs har väl råd?

(ännu ett inlägg).

Det här är ju uppenbart ett problem - ett alldeles för stort.
1. Hur skickar man feedback till Apple?
2. Kommer de fixa den här, och besläktade buggar tror ni? Eller kommer de vänta tills '07?

Finns problemet på Macar med båda "typer" av processorer? (Intel och G3,G4,G5)

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-04-06 21:05
Ursprungligen av Svenne:

Finns problemet på Macar med båda "typer" av processorer? (Intel och G3,G4,G5)

Det antar jag. Problemet ligger nog i själva programmet oavsett vilken maskin som kör det.
Nu har jag ju inte testat toningarna med den senaste uppdateringen. Finns det någon som gjort det?

/Bauer

Har det kommit någon lösning på detta problemet?
Jag provade att bränna ett projekt idag och fick problem med musikens toningar.
Dock använde jag iDVD 6.0 och inte iDVD 6.0.1. Är problemen åtgärdade i denna senare version?

1
Bevaka tråden