Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur sätta UTF-8 i MySQL?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-22 17:06

Jag sätter upp en sajt med tre språk med Joomla. Ett av språken är ryska, och för att databasen ska fixa kyrilliska tecken, måste man konfigurera den när den är ny och tom så att den kan hantera UTF-8.

Jag vet inget om sånt här, men har letat på webben och funnit att man ska sätta "VARCHAR" istället för "CHAR". Men var? Jag använder phpMyAdmin och hittar ingen sån inställning.

Eller ska man in i nån särskild konfigureringsfil?

• Medlem
  • 2006-04-22 17:24

När du skapar en (eller redigerar) tabell kan du ju ange vilken datatyp de olika fälten ska ha. Även alternativ för respektive datatyp, exempelvis vilken teckenkodsuppsättning som ska användas.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-22 18:36

SirN,

Tackar för det. Man kan alltså inte tala om för hela databsen på en gång, utan måste ta tabell för tabell?

Grejen är att jag är brutalt kass på sånt här, och tänkte försöka kopiera över en befintlig databas som inte är UTF8 till en ny databas med UTF8. Måste jag alltså först skapa tabellerna? Går det sedan att importera eller kopiera över datan i den existerande basen till den nya?

EDIT: Förresten, jag tittade in i en av tabellerna nyss, och där är "VARCHAR" redan vald och har alltså varit det från början. Som jag fattar, så ska det vara det för UTF8. Men då förefaller det väl som om det ska finnas någon central (global) definition för "VARCHAR" nånstans i MySQL, eller?

• Medlem
  • 2006-04-22 19:22
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-22 19:27

Eh...jo, jag kollade på den sidan tidigare idag. Men jag är dödsförskräckt för Consol och Terminalen och sånt. Går hellre rakt in i dokumenten och ändrar.

Men CocoaMySQL hade ett mer intuitivt sätt att sätta dit UTF8, även om det måste ske tabell för tabell. Så just nu skapar jag alla tabeller som behövs, ger dom UTF8, och hoppas att jag kan tömma in datan från den andra databasen när det är klart.

vad kan man annars göra en lördagskväll?

1
Bevaka tråden