Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt filsystem för Os X?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som är insatt i vad det här e frågan om mer i detalj? http://se.sun.com/press/feature_stories/2004/040914/ Skulle inte förvåna mig om zfs dök upp i framtiden. Apple gillar ju att överraska med tekniskt godis...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-05 01:53

Ska dom byta filsystem lär dom integrera det i nya OSX 10.5. Personligen e jag redan lite less på 10.4 o längtar efter 10.5. Inte så att 10.4 är dåligt på något vis, men skulle gärna vilja se att Apple fixar det där med enhetligt utseende och nytt Finder ska bli intressant.

ny finder? man kan ju alltid hoppas, själv har jag uppfattat det som att det här med findern är lite som 3DRealms Duke Nukem Forever...

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-05-05 10:24

SNÄLLA låt oss slippa HFS+, stabilt med filsystem som tappar rättigheter lite som den har lust.. gah

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-05 10:42

Det stod väl på slashdot (http://apple.slashdot.org/apple/06/05/01/1110226.shtml) att Apple tagit kontakt med folk i projektet runt ZFS och jag antar att det finns en del kommentarer med länkar eller mer info där för den intresserade...

Det verkar vara ett trevligt filsystem iaf även om de största vinsterna verkar vara för serversystem snarare än laptops/desktops.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-05 11:12

Tror inte att de kommer att byta filsystem helt i Mac OS X 10.5. Det skulle troligen kräva omformatering vilket jag inte tror att de skulle vilja lägga på den vanliga användaren.

Tror de kommer bygga in stöd för det via plugin och i skivverktyg. Men vad vet jag, har haft fel förut.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-06 12:13
Ursprungligen av acke:

Tror inte att de kommer att byta filsystem helt i Mac OS X 10.5. Det skulle troligen kräva omformatering vilket jag inte tror att de skulle vilja lägga på den vanliga användaren.

Tror de kommer bygga in stöd för det via plugin och i skivverktyg. Men vad vet jag, har haft fel förut.

Jag tog för givet att inga stöd för nuvarande filsystem skulle tas bort men att 'shipping' burkar har ZFS förformaterat, de rekommenderar det men har du redan HFS+ så flyter allt på som vanligt (fast utan ZFS-bonusarna). Har jag missat något specifikt för OS X som skulle förhindra detta?

ZFS är underbart! Vi kör det på ett par produktions servrar (solaris) och det är härligt att det äntligen finns ett modernt filsystem utan 20 års begage bakom. (köp t-shirten! )

Men den intressanta frågan är ju hurvitt Apple vill byta helt, eller om det handlar om ett alternativ (alá UFS idag) till HFS+. Jag hoppas på det första, mentaliteten och tankegången bakom ZFS passar till Apple.

Siracusa har skrivit lite om detta: http://arstechnica.com/staff/fatbits.ars/2006/4/27/3777

Kort text, men ofantligt med kommentarer och diskussioner.

Är det bara jag, eller skulle det här passa fint ihop med en Spotlightbaserad finder?

1
Bevaka tråden