Aha – fler som delar min åsikt att mappar bör sorteras först. Jag som just skulle släppa lös mitt bjässeinlägg i frågan. Klistrar in det här då, då ingen ännu kunnat ge en lösning på hans fråga: Jag är nästan överdrivet OS X-frälst men en sak som stör mig dagligen är filhanteringen i Finder. På grund av hur Finder är gjort är det irriterande knepigt för mig att jobba lika effektivt med just filhantering som under Windows.
Det är två saker jag söker som inte finns i Finder och jag letar efter ett tredjepartsprogram som kan hjälpa mig med detta:
1) Mappar ska alltid sorteras först i fönster, oavsett intern sortering efter datum/namn osv.
2) I "bild-läget" där man ser en miniatyr av en bild skall man även kunna se var i mappstrukturen man befinner sig i.
En typisk syn på min skärm, jag jobbar med bilder flera timmar dagligen. Mappar ligger huller om buller bland bilder vilket gör det omöjligt att få en översikt, jag sorterar alltid efter "senast ändrad". Ingen aning om var på hårddisken man befinner sig då katalogstrukturen inte visas i det här läget.
Lite bättre, man ser katalogstrukturen. Mappar sorteras fortfarande inte separat, och tyvärr så ser man inte bilderna i detta läget vilket gör det oanvändbart i de flesta fall för mig.
Tredjepartsprogrammet Pathfinder gör egentligen jobbet bra, man ser sökvägen längst upp även om det inte är ett komplett träd, och mappar sorteras först. När mappar ligger huller om buller tycker jag hela syftet med mappar försvinner – förstår inte hur någon kan använda OSX utan att lida litegrann av detta? Pathfinder faller dock på att det är 3-5 gånger långsammare än Finder på min Powerbook. Next!
Now we're talking! En komplett vy över datorn och var man befinner sig i rutan till vänster. Mappar först till höger och sedan dokument eller bilder. Notera att detta fortfarande tar lika mycket skärmyta som Bild 1. Jag vill dock inte köra Windows.
iView MediaPro är inte aktuellt då det inte ersätter finder.
iPhoto går ej.
Adobe Bridge använder jag dagligen men är för långsamt och jag använder det bara som komplement till Finder.
Allt jag behöver är en smärre justering av Finder. Ska det vara så svårt?