Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

sortering i finder?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-05-12 22:34

hallå

Går det att sortera så att kataloger kommer högst upp i finder? altså först sortera på kataloger, sen bokstavsordning, som i windows?

För som det är nu hittar jag ingenting.

• Medlem
  • Västerås
  • 2006-05-12 22:37

oj såg att det fanns en tråd längre ner, där föreslår de att man ska sortera efter storlek på katalogen men är ju värdelöst också

• Medlem
  • 2006-05-12 22:40

Du menar mappar? Om du har kolumnvy (äpple+3) vet jag inte, men i listvy är det bar att klicka på "Typ" för att sortera efter typ.
Sök här på forumet. Det finns fler trådar i ämnet.

• Medlem
  • Västerås
  • 2006-05-12 22:47

Jo, jag menar mappar, har inte riktigt vant mig att säga mappar ännu. Ja det där fungerar väl ok, är väl en vanesak antar jag men hoppas ändå att de gör om Finder rejält till Leopard.

Hur du ska få dem högst upp vet jag inte men du kan ju sortera efter typ och då hamnar alla mappar efter varandra.

• Medlem
  • Västerås
  • 2006-05-12 23:17

ah Path Finder löste problemet åt mig

Aha – fler som delar min åsikt att mappar bör sorteras först. Jag som just skulle släppa lös mitt bjässeinlägg i frågan. Klistrar in det här då, då ingen ännu kunnat ge en lösning på hans fråga: Jag är nästan överdrivet OS X-frälst men en sak som stör mig dagligen är filhanteringen i Finder. På grund av hur Finder är gjort är det irriterande knepigt för mig att jobba lika effektivt med just filhantering som under Windows.

Det är två saker jag söker som inte finns i Finder och jag letar efter ett tredjepartsprogram som kan hjälpa mig med detta:

1) Mappar ska alltid sorteras först i fönster, oavsett intern sortering efter datum/namn osv.
2) I "bild-läget" där man ser en miniatyr av en bild skall man även kunna se var i mappstrukturen man befinner sig i.

En typisk syn på min skärm, jag jobbar med bilder flera timmar dagligen. Mappar ligger huller om buller bland bilder vilket gör det omöjligt att få en översikt, jag sorterar alltid efter "senast ändrad". Ingen aning om var på hårddisken man befinner sig då katalogstrukturen inte visas i det här läget.

Lite bättre, man ser katalogstrukturen. Mappar sorteras fortfarande inte separat, och tyvärr så ser man inte bilderna i detta läget vilket gör det oanvändbart i de flesta fall för mig.

Tredjepartsprogrammet Pathfinder gör egentligen jobbet bra, man ser sökvägen längst upp även om det inte är ett komplett träd, och mappar sorteras först. När mappar ligger huller om buller tycker jag hela syftet med mappar försvinner – förstår inte hur någon kan använda OSX utan att lida litegrann av detta? Pathfinder faller dock på att det är 3-5 gånger långsammare än Finder på min Powerbook. Next!

Now we're talking! En komplett vy över datorn och var man befinner sig i rutan till vänster. Mappar först till höger och sedan dokument eller bilder. Notera att detta fortfarande tar lika mycket skärmyta som Bild 1. Jag vill dock inte köra Windows.

iView MediaPro är inte aktuellt då det inte ersätter finder.

iPhoto går ej.

Adobe Bridge använder jag dagligen men är för långsamt och jag använder det bara som komplement till Finder.

Allt jag behöver är en smärre justering av Finder. Ska det vara så svårt?

• Medlem
  • 2006-05-15 02:30

Mapparna är ju till för att strukturera. Filer som inte ligger i en mapp är ju i någon mån "orphans", och borde placeras i en mapp.

En grej som funkar rätt bra tycker jag är att man med äpple-1, 2 och 3 kan skifta mellan visningslägena. Dessutom kan man dra en mapp till Förhandsvisning och se bilderna om man vill. Om man inte vet var man befinner sig i trädet, så kan man hålla in äpplet och klocka på mappen i listen, och även nivigera och flytta mappen genom att dra den.

Du kan testa Macintosh Explorer om du vill: http://www.ragesw.com/products/explorer.html

Fast jag tycker alltid att man går tillbaka till Finder, efter att ha testat något annat.

Ursprungligen av stfm:

Mapparna är ju till för att strukturera. Filer som inte ligger i en mapp är ju i någon mån "orphans", och borde placeras i en mapp.

Detta låter bra i teorin men fungerar inte alltid i praktiken för mig. Jag har gett upp tanken att sortera saker längst upp i träd. Det gör det väldigt komplicerat att hitta en bild om man i jakten på att eliminera "orphans" skapat 3 lager av undermappar.

Så här ser det ut när jag sorterar i mappar:

Som ni ser så måste det till ett ordentligt träd för att få en översikt då, det går helt enkelt inte annars. Då räcker inte finder för mig då den inte kan visa bilder samtidigt. Ska testa att växla med Äpple-123 osv.

Citat:

Du kan testa Macintosh Explorer om du vill: http://www.ragesw.com/products/explorer.html

Cool! Testar direkt. Precis vad jag letat efter? Tack för er feedback allihopa.

Angående att inte veta var i hierarkien man befinner sig så kan man ju alltid använda det urgamla knepet att Cmd-klicka i namnlisten

Eller bara lägga till "path"-knappen i verktygsraden.

1
Bevaka tråden