Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook 13"

Tråden skapades och har fått 559 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av DaPhox:

berätta mer i ny tråd!!!..... eh tack...

Varför skapa en tråd om det? Jag hatar diskussioner där personer berättar om att deras datorer nu har skickats. Det räcker att en person gör det, och det har jag nu gjort. Så nu vet ni i alla fall att Apple har börjat skicka ut datorerna. Nu är det bara att vänta och vänta och det hälper inte att skriva att sin dator inte har skickats.

Hade bestält en MacBook vit lilla modellen och en svart.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-18 15:16
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Varför skapa en tråd om det? Jag hatar diskussioner där personer berättar om att deras datorer nu har skickats. Det räcker att en person gör det, och det har jag nu gjort. Så nu vet ni i alla fall att Apple har börjat skicka ut datorerna. Nu är det bara att vänta och vänta och det hälper inte att skriva att sin dator inte har skickats.

Hade bestält en MacBook vit lilla modellen och en svart.

nja jag menar när du fått den alltså, dårå... du verkar ju bli bland de 1a...

Ursprungligen av DaPhox:

nja jag menar när du fått den alltså, dårå... du verkar ju bli bland de 1a...

Det ska jag göra. Säkert någon i Sverige som blir före, då jag bor i Umeå och det tar en extra dag hit upp.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-18 18:11
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Det ska jag göra. Säkert någon i Sverige som blir före, då jag bor i Umeå och det tar en extra dag hit upp.

jag bor också i umeå. Hoppas jag får min med samma leverans

Fast jag beställde nån timme efter release och det står fortfarande "ej sänd"

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Varför skapa en tråd om det? Jag hatar diskussioner där personer berättar om att deras datorer nu har skickats.

Med tanke på hysterin i min tråd för alla som beställt den senaste iBooken (691 inlägg på 24 sidor!) så tror jag det finns ett väldigt behov av en sådan tråd där alla trackingoholics kan hänga och berätta vad apecode säger om deras blivande mac.... Gör inte nån annan det så startar jag den själv, för oss andras skull

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-18 11:09

Jag såg någon av bilderna på den svarta... den där där "färgen" är bortskrapad. Det ser ut att va samma ytbeläggning som på IBMs T-serie. Någon som kan bekräfta detta? I så fall har jag köpt fel färg... älskar den där svarta gummibeläggningen!

  • Medlem
  • 2006-05-18 12:02

Ok, ni som vill ha mindre datorer (sub 2kg) och hänvisar till att andra tillverkare har det.
> Acer och Sony har sådana men de har antingen ingen inbyggd DVD eller så är de begränsade på så sätt att de inte fixar 2.0Ghz, inte för att 2.0 inte fanns vid tillverkningen utan för att de förmodligen inte kan kyla dem nog. De allra minsta har ju bara en 1.2Ghzare. Alla modeller jag har sett har också delat grafikminne ung som den nya MacBooken.

Grafik
>Säga vad man vill, jag hade också gärna haft ett fetare grafikkort med eget minns, lämpligtvix ett X1400 med 128Mb. Jag hade varit beredd att betala 1500 kr mer för det. Tycker att det borde vara detta som skiljer den vita från den svarta. Den svarta är dyrare låt då den ha ett bättre grafikkort.

Om inte annat så har Apple nu ett segment till att komma åt med en 13" MBP.

/hpe

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-18 12:52
Ursprungligen av hpe:

Ok, ni som vill ha mindre datorer (sub 2kg) och hänvisar till att andra tillverkare har det.
> Acer och Sony har sådana men de har antingen ingen inbyggd DVD eller så är de begränsade på så sätt att de inte fixar 2.0Ghz, inte för att 2.0 inte fanns vid tillverkningen utan för att de förmodligen inte kan kyla dem nog. De allra minsta har ju bara en 1.2Ghzare. Alla modeller jag har sett har också delat grafikminne ung som den nya MacBooken.

Grafik
>Säga vad man vill, jag hade också gärna haft ett fetare grafikkort med eget minns, lämpligtvix ett X1400 med 128Mb. Jag hade varit beredd att betala 1500 kr mer för det. Tycker att det borde vara detta som skiljer den vita från den svarta. Den svarta är dyrare låt då den ha ett bättre grafikkort.

Om inte annat så har Apple nu ett segment till att komma åt med en 13" MBP.

/hpe

Håller bara delvis med, här har du spec för motsvarande Sony VAIO med liknande glossy skärm (X Brite kallar dom det). Denna landar in på 1.84kg med inbyggd DL-drive och som synes kan du få den ända upp till 2.16Ghz Core Duo och *hrrmm* grafikkort. Verkar ha ungefär samma batteritid också.

Specifications • Model
VGN-SZ140
• Processor1 (Configurable)
Intel® Core™ Duo Processor T2600 (2.16GHz)
Intel® Core™ Duo Processor T2500 (2Ghz)
Intel® Core™ Duo Processor T2400 (1.83GHz)
Intel® Core™ Duo Processor T2300 (1.66GHz)
Intel® Core™ Solo Processor T1300 (1.66GHz)
2MB L2 Cache
• Operating System
Microsoft® Windows® XP Professional with Service Pack 2
• Front Side Bus Speed
667MHz
• Chipset
Intel® 945GM
• Integrated Wireless LAN
Intel® PRO/Wireless 3945ABG Network Connection (802.11a/b/g)2
• LCD3
13.3” WXGA (1280x800) with XBRITE™ technology
• Hard Drive (Configurable)
120GB 5400rpm Serial ATA
100GB 5400rpm Serial ATA
80GB 5400rpm Serial ATA
60GB 5400rpm Serial ATA
40GB 5400rpm Serial ATA4
G-Sensor™ Shock Protection - Hard Disk Drive Protection
• Memory (Configurable)
2GB (1GB x 2) PC2-4200 DDR2, 533MHz
1GB (1GB x 1) PC2-4200 DDR2, 533MHz
1GB (512MB x 2) PC2-4200 DDR2, 533MHz
512MB (512MB x 1) PC2-4200 DDR2, 533MHz
512MB (256MB x 2) PC2-4200 DDR2, 533MHz
(Expandable up to 2GB)
• Graphics
Hybrid Graphic System - NVIDIA® GeForce™ Go 7400 with TurboCache™ supporting 128MB and
Intel® Graphics Media Accelerator 950 128MB dynamically allocated shared (RAM/Video) memory
• Graphics Interface
VGA out with Smart Display Sensor
• Optical Drive(Configurable)6
DVD+R Double Layer / DVD±RW Drive, DVD+R DL Write (2.4x MAX), DVD-R Write (4x MAX); DVD-RW Write (2x MAX), DVD+R Write (4x MAX); DVD+RW Write (2.4x MAX), CD-R Write (24x MAX); CD-RW Write (10x MAX), DVD-ROM Read (8x MAX); CD-ROM Read (24x MAX), CD-RW/DVD-ROM Drive, CD-R Write (24x MAX); CD-RW Write (10x MAX), DVD-ROM Read (8x MAX); CD-ROM Read (24x MAX)
• Modem
Integrated V.90 Modem with RJ-11 interface
• Ethernet
10BASE-T/100BASE-TX Fast Ethernet with RJ-45 interface
• Audio
Sony® Sound Reality™ - Audio Enhancer
• Audio Interface
Microphone jack, Headphone jack
• Memory Stick® Media Slot
Supports Memory Stick DUO™ media with MagicGate™ functionality
• PC Card Slots
ExpressCard™ /34 Slot, PCMCIA - Type II/Type I card slot with CardBus support
• Other Interfaces
4pin i.LINK® connector(IEEE 1394), 2 USB 2.0 ports, port replicator connector, VGA out and DC in

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-18 13:06

Sonyn kostar 20 000 kr med 1,66 processorn. Den mellersta Macbook får man för 11 500 kr om man har studentrabatt. Sonyns grafikkort motsvarar ett ATI X1400. Vad som är lite intressant med Sonyn är att den har både ett separat Nvidia grafikkort och Intels integrerade. Tydligen så kan man switcha mellan dessa beroende på hur mycket prestanda/batteritid man behöver. Kanske något för Apple att ta efter?
Har sett den i verkligheten och den är riktigt häftig men för dom pengarna är nog Macbook pro fräsigare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-18 13:13
Ursprungligen av Rico:

Sonyn kostar 20 000 kr med 1,66 processorn. Den mellersta Macbook får man för 11 500 kr om man har studentrabatt. Sonyns grafikkort motsvarar ett ATI X1400. Vad som är lite intressant med Sonyn är att den har både ett separat Nvidia grafikkort och Intels integrerade. Tydligen så kan man switcha mellan dessa beroende på hur mycket prestanda/batteritid man behöver. Kanske något för Apple att ta efter?
Har sett den i verkligheten och den är riktigt häftig men för dom pengarna är nog Macbook pro fräsigare.

Ändå ska man komma ihåg att detta är det närmaste jag kunde komma en Macbook. Man inser ju att Macen inte på något sätt är dyr! Men jag hade gärna sett att den vägt 1,85 kg eftersom MacBook nu blir den lättaste bärbara fruktdatorn att ta med sig.

  • Medlem
  • 2006-05-18 13:32

Repkänslig

Bucklor och repor synns mer på svarta bilar än vita. Det är väl dom två ytterligheterna.
Nu är ju färgen på Macbook tydlgen mattsvart. Kanske syns mindre då!?

Undrar om det är en svart ytbeläggning eller om plasten är solit svart? Är det en ytbeläggning så kanske den lättare kan skrapas av och att någon annan färg syns (vit kanske).

  • Oregistrerad
  • 2006-05-18 18:06
Ursprungligen av Jipod:

Bucklor och repor synns mer på svarta bilar än vita. Det är väl dom två ytterligheterna.
Nu är ju färgen på Macbook tydlgen mattsvart. Kanske syns mindre då!?

Undrar om det är en svart ytbeläggning eller om plasten är solit svart? Är det en ytbeläggning så kanske den lättare kan skrapas av och att någon annan färg syns (vit kanske).

jag har haft en mattsvart dell en gång i tiden. Inga repor nånstans.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-18 13:10

Är det bara jag som har en teori om att mattsvart är en bättre färg för att repor synns mindre? Jag är sällan en bra husse för mina elektronikprylar, så om den ser bra ut om tre år och 7 olyckor så är jag glad.

  • Medlem
  • 2006-05-18 13:25

safir,

ja men den är ju med TurboCache, dvs också inbyggd junkgrafik. Dvs inte bättre.

Vad jag sa var att jag inte sett någon tillverkare som har en maskin under 2 kg som har både "riktig" grafik, inbyggd DVD-brännare och 2Ghz eller mer.

X-brite, är inte det LGs. Har för mig att Sony säger X-black. Nåja

/hpe

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-18 13:32
Ursprungligen av hpe:

safir,

ja men den är ju med TurboCache, dvs också inbyggd junkgrafik. Dvs inte bättre.

Vad jag sa var att jag inte sett någon tillverkare som har en maskin under 2 kg som har både "riktig" grafik, inbyggd DVD-brännare och 2Ghz eller mer.

X-brite, är inte det LGs. Har för mig att Sony säger X-black. Nåja

/hpe

X-black ska det såklart vara....alla ska ju ha egna namn på allting. Nä, det var ju inte grafikkortet jag syftade på utan mer att den väger 1.85 kg med DL-brännare och ett separat grafikkort. Ur prestandasynpunkt tro jag att Macbookens grafikkort skulle räcka till mer än väl för mina behov men att jag iaf skulle ladda på så mycket internminne som möjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-18 15:23

fan för dig mats;) när beställde du?

Ursprungligen av snigel1:

fan för dig mats;) när beställde du?

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=97977

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-18 15:47

Det blir nog att beställa den vita 2Ghz-modellen ändå, den svarta känns omotiverad. Jag får leva med fulheten helt enkelt. Men, som jag frågade tidigare, hur är det med minnena? Någon som beställt ett Kingston SO-DIMM 1GB DDR2 PC2-5300/667MHZ och tänkt prova? Tänkte beställa det minnet och en 120GB Seagate från Dustin, förutsatt att minnet fungerar. Vad har ni annars att rekommendera? Kollade även Crucial, men därifrån blev totalkostnaden ~€181, ca 1700 kr. Kanske blir det ännu dyrare? ("VAT calculated at 17.5% for Sweden: €26.95", inte högre?)

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-18 16:12
Ursprungligen av annan:

Det blir nog att beställa den vita 2Ghz-modellen ändå, den svarta känns omotiverad. Jag får leva med fulheten helt enkelt. Men, som jag frågade tidigare, hur är det med minnena? Någon som beställt ett Kingston SO-DIMM 1GB DDR2 PC2-5300/667MHZ och tänkt prova? Tänkte beställa det minnet och en 120GB Seagate från Dustin, förutsatt att minnet fungerar. Vad har ni annars att rekommendera? Kollade även Crucial, men därifrån blev totalkostnaden ~€181, ca 1700 kr. Kanske blir det ännu dyrare? ("VAT calculated at 17.5% for Sweden: €26.95", inte högre?)

Många minnestillverkare har minneskonfiguratorer på sina hemsidor. Även Kingston: Kingston Memory Search. Ta en titt i dessa så ser du vilka minnen respektive tillverkare garanterar ska funka med MacBook.

:. buan

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-05-18 15:53

måste påpeka att jag tror att det sitter 200-pins-minnen i datorn och inte 240-pins-minnen. Inte helt 100 på detta så det bör kollas upp innan minnes-införskaffning.

Fortsätt alla diskussioner om leverans i denna tråden http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=97977

Kan vara bra att inte ha allt i en tråd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-18 18:51

Om jag vill koppla macbooken till en 43" hdtv-förberedd plasma, går det då att kolla i hdtv kvalitet?

Ursprungligen av luvs:

Om jag vill koppla macbooken till en 43" hdtv-förberedd plasma, går det då att kolla i hdtv kvalitet?

Mac mini klarar av detta så jag är ganska säker på att MacBook klarar av det, men jag vet å andra sidan noll om dessa saker så jag ska låta någon annan svara.

Ursprungligen av luvs:

Om jag vill koppla macbooken till en 43" hdtv-förberedd plasma, går det då att kolla i hdtv kvalitet?

Lätt, det kan vara en 500". Det som spelar roll är upplösningen o ingången på tv:n

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-18 20:20
Ursprungligen av luvs:

Om jag vill koppla macbooken till en 43" hdtv-förberedd plasma, går det då att kolla i hdtv kvalitet?

Det beror lite på vad du menar med "hdtv kvalitet". MacBook ska (enligt spec) orka med HDTV i alla dess vanliga grundformer (MPEG2, h.264, MPEG-4 & de HDTV-upplösningar som finns), och ska också klara den upplösning som behövs på en extern skärm via Mini-DVI-porten (allt enligt spec). Kvaliteten på HDTV i slutändan beror dock också på fler faktorer - ex. programvaran i datorn, och TV:n du köper/har (ex. det antal pixlar TV:n har). Många TV är "HD Ready" och kan ta emot alla HDTV-upplösningarna på ett eller annat sätt, men inte så många har 1920x1080 i verklig upplösning (antalet pixlar) och kan visa pixlarna i ett 1:1 förhållande för full HDTV (1920x1080 i HD-filen = 1920x1080 på skärmen/TV:n)..

Allt detta förutsätter naturligtvis att Mini-DVI-lösningen på MacBook fungerar bra (och att adaptern man tvingas använda inte ger några märkbara kvalitetsförsämringar). Absolut säker på att allt funkar ok kan man dock inte vara förräns någon provat. Eller framförallt när man själv har testat med den utrustning man har.

I Apples comparison chart finns lite info om olika lägen att köra mot extern skärm: Dual Display Modes.

Det är ett stort ämne med många faktorer..
Att få upplösningen pixelmappat mot en TV är en hel jungel i sig. Hur bra detta fungerar i Mac OS X med Intel GMA 950 har jag inte forskat på ännu.. TV:n är en viktig del även vid pixelmappning (vissa TV kan ge fel information till datorn - vilket gör det mycket svårare att få till det rätt..).

:. buan

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-18 19:26

Den svarta färgen måste väl rimligtvis vara genomgjuten? Allt annat vore ju så dumt att det inte är möjligt. Kan stämma att blank svart är mer repkänslig än blank vit, men jag tror absolut en mattsvart dator kommer att vara mer reptålig. (För de som tycker den här diskussionen är irrelevant, efter en timmes läsande av den här tråden kan jag säga att den inte ens kommer nära botten).

Ursprungligen av linen:

Den svarta färgen måste väl rimligtvis vara genomgjuten? Allt annat vore ju så dumt att det inte är möjligt. Kan stämma att blank svart är mer repkänslig än blank vit, men jag tror absolut en mattsvart dator kommer att vara mer reptålig. (För de som tycker den här diskussionen är irrelevant, efter en timmes läsande av den här tråden kan jag säga att den inte ens kommer nära botten).

Som jag har förklarat tidigare är polykarbonat transparent. Den vita plast som används i iBook och Macbook är alltså färgad. Polykarbonat kan även färgas svart varför vi bör anta att färgen är genuin. Det skulle dessutom kosta mer att måla ett vitfärgad chassi svart än att starta med svarta plastflak.

=uppdatering=
Jag hade tydligen ingen aning om vad jag snackade om. Det stämmer att polykarbonat enkelt kan färgas. Däremot är tydligen botten och toppen på iBook bara genomskinlig plast som är målad vit på insidan. Vi kan nog förmoda (igen, denna gång korrekt hoppas jag) att Macbook och MB svart är gjord på exakt samma sätt. http://www.applefritter.com/hacks/tronbook/

Senast redigerat 2006-05-21 20:01

>Om jag vill koppla macbooken till en 43" hdtv-förberedd plasma, går det då att kolla i hdtv kvalitet?

Ja, Core Duo klarar av att avkoda 1080p kodat med H.264.

Japp, idag har jag fått känna på denna underbara maskin i verkligheten!! Eftersom jag jobbar inne i Köpenhamn, gick jag in på Fona direkt efter jobb och kollade runt efter en Macbook, efter att ha snackat med en säljare i en stund så säger han till mig o stanna kvar, springer iväg och kommer tillbaka med en sprillans ny Macbook i handen och jag får "provköra" denna.....

Jag var såld direkt.... Magnet grejset som håller fast den när den är stängd är hur bra som.... Glossy skärmen, skojar ni??? Överbra kvalitet, du ser inte spegelbilder när du väl sitter framför den, ändå var jag i en värsting upplyst butik...
iSighten var utav enormt bra kvalitet likaså, knappsatsen som då har fått ny utformning är gudomliga likaså, väldigt användarvänliga, Perfekt storlek, liten och nätt, var mindre än jag föreställde mig, tunn, liten, snygg, japp vit som iBooken men innanför är den lite mer smutsavisande än iBooken verkar det som.... jag kan bara säga positiva saker om nya macbooken!!

Jag älskade den, jag fattade inte först att det var den jag höll i och pillade på..... tills jag gick ut från affären och bara SHIT en MB Men så fort lönen kommer i dagarna beställs en sådan på applestore.... utan tvekan!!! Snabb var den med btw

Jag väntar på Rev. B

Förlåt, jag kunde inte hålla mig

Bevaka tråden