Hej Alla,
Första inlägget på detta formidabla forum för min del.
Sitter just nu och väntar otåligt på min MBP 17", 120 Gb (5400rpm) som skall dyka upp nästa vecka enligt lev. Vi får se hur det blir med det... Jag skall främst använda burken till grafiska applikationer, både 2D och 3D samt viss videoredigering också, (ja, jag vet, borde valt 7200'an), men jag tänkte skaffa en extern hårddisk att använda som backup och i bland arbeta mot när det skall importeras video o dyl.
Jag har sonderat terrängen en smula men jag vet inte vad som är mest lämpligt. Därför vänder jag mig till er!
Jag skulle vilja ha en snygg smidig FW800 hårddisk med kapacitet kring 200 Gb och 7200 rpm hastighet. Allra helst utan extern strömförsörjning om det är möjligt. Jag har sett vissa USB-hårddiskar som klarar sig med strömmen genom USB-kabeln..
Mina frågor är följande:
1. Finns det en bra lösning som motsvarar mina önskemål ovan?
2. Jag skall köra både OSX och XP - hur går det när man vill nyttja den externa hårddisken? Måste man skapa olika partioner för varje OS, eller kan de dela på utrymmet utan problem?
3. Kan man lägga ett OS på en extern HD och använda den som extern startskiva (om strul med exempelvis BootCamp skulle uppstå)?
Tack på förhand
/Ulo