Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Unplugged" Firewire-HD lämplig till MBP?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-03 11:43

Hej Alla,
Första inlägget på detta formidabla forum för min del.

Sitter just nu och väntar otåligt på min MBP 17", 120 Gb (5400rpm) som skall dyka upp nästa vecka enligt lev. Vi får se hur det blir med det... Jag skall främst använda burken till grafiska applikationer, både 2D och 3D samt viss videoredigering också, (ja, jag vet, borde valt 7200'an), men jag tänkte skaffa en extern hårddisk att använda som backup och i bland arbeta mot när det skall importeras video o dyl.

Jag har sonderat terrängen en smula men jag vet inte vad som är mest lämpligt. Därför vänder jag mig till er!

Jag skulle vilja ha en snygg smidig FW800 hårddisk med kapacitet kring 200 Gb och 7200 rpm hastighet. Allra helst utan extern strömförsörjning om det är möjligt. Jag har sett vissa USB-hårddiskar som klarar sig med strömmen genom USB-kabeln..

Mina frågor är följande:
1. Finns det en bra lösning som motsvarar mina önskemål ovan?
2. Jag skall köra både OSX och XP - hur går det när man vill nyttja den externa hårddisken? Måste man skapa olika partioner för varje OS, eller kan de dela på utrymmet utan problem?
3. Kan man lägga ett OS på en extern HD och använda den som extern startskiva (om strul med exempelvis BootCamp skulle uppstå)?

Tack på förhand
/Ulo

1/Den här verkar vara något i stil med vad du letar efter, dock så är den bara på 5400rpm. Men läste jag rätt så bygger den på att den innehåller ett litet Raid 0-system, vilket borde bättra på prestandan en bit.

2/OS X och XP kan bägge använda hårddisken, om den är formaterad i ett format som bägge kan använda. I nuläget så finns det bara ett format som är lämpat för det, FAT32. Dock så är det inte så jättelämpat för videoredigering, eftersom det inte stödjer filer över 4GB.

3/Här står det att det finns såna som har lyckats köra XP från en extern hårddisk, men att de inte har bekräftat det själva.

Här däremot, finns det instruktioner för hur man gör. Formateringen bör man inte behöva göra via terminalen, skivverktyg borde gå lika bra.

• Oregistrerad
  • 2006-06-03 14:39

Är det verkligen möjligt att hitta en 7200rpm och 200GB HD som klarar sig på strömen från FW-porten?

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-03 14:41

Inte en aning?
Hoppades på det bara. Vill hålla mitt hem så sladdlöst som möjligt...

1
Bevaka tråden