- Nifo
- Medlem ●
Hejsan!
Sitter med min D50 som jag gärna plåtar i råformat med. Märker dock att jag inte hittat något smart arbetsflöde när det gäller att korra bilderna. Sitter iofs med en iBook G4 1.2Ghz, så jag har väl inte rätt prylar för detta. Till denna köra jag Elements 4, med dess inbyggda konverteringsmöjlighet.
Men...alltså..hmm..ska jag sitta med bild för bild, korra och ta in? Det tar ju år! Finns det inget program där arbetsflödet är smidigare och där jag kan se flera råbilder på en gång, beskära, fixa och allt annat i lite mer fart?
/Fredrik
Följer inte Bridge och Camera Raw med Elements?
Jag tror att du kan fixa allting ganska smidigt med hjälp av Bridge och Camera Raw. Om du ctrl-klickar på en redigerad raw-bild i Bridge ska du kunna kopiera redigeringarna och klistra in dem i andra bilder. Annars kan du ju alltid markera flera bilder i Bridge och trycka kommando-r (tror jag) för att fixa dem samtidigt i Camera Raw.
Testa att ladda ner beta-versionen av Adobes nya rawkonverteringsprogram Lightroom här:
http://labs.adobe.com/technologies/lightroom/
Det är ett jättebra program för att hantera och korrigera råfiler och det är gratis än så länge då det är en beta-version. Men det funkar utmärkt trots det...
Jodå, Bridge kommer med - men det är ändå inte vad jag letar efter. Har ni sett ett program till PC som heter "Picasa". Samma arbetsflöde skulle jag vilja ha, med undantaget att jag vill kunna hantera råformats-bilder. Ta en bild...fixa lite...pil höger...nästa bild..fixa lite. Finns någon sådan möjlighet.
Provade Adobe Lightroom - men det om något var segt. Jag vet inte om det är processorn som är flaskahalsen på min 1.2Ghz iBook? Bilderna och swappen till Photoshop ligger på en snabb extern disk. Vet inte minnet där...eh..har 768 idag, vet inte hur mycket ett skjuts upp på detta skulle göra?
Annars har jag ju annons på min iBook just för att jag vill kunna jobba snabbare med bilder. Men går min iBook att få snabbare - ja, då kan jag lika gärna behålla henne.
/Fredrik
Ta en bild...fixa lite...pil höger...nästa bild..fixa lite. Finns någon sådan möjlighet.
Provade Adobe Lightroom - men det om något var segt.
/Fredrik
Hej Fredrik,
Jag har använt LightRoom i flera månader nu och har läst lite på deras forum om LRs prestanda.
Det rekommenderas att inte visa alla "Extras" (View - Grid Extras). Själv har jag bara Image Ratings på - allt gick snabbare när stängde av allt annat onödigt.
Man kan öka prestandan också genom att stänga av "Build reviews in background" under Preferences.
Snart är det dags för beta 3, och prestandan tänks att fixas då. Adobe verkar att satsas på funktionaliteten först, och fixar prestanda när de lanserar programmet på riktigt - enligt spekulationer.:p
Fixa... pil höger: detta kan man göra båda i "Grid" och "Develop". Det går t o m att copy from previous i Develop.
Jag bytte från "Bridge - PS" arbetsflöde och det blev mycket snabbare och smartare!
//QuickEye
Varje bild blir en tumnagel i en remsa och man kan klicka sig fram en åt gången eller markera alla och redigera dem samtidigt. Hade jag inte haft ett ps-macro igång hade jag tagit en skärmdump Pröva att markera två raw-filer i Bridge och tryck kommando-r så får du se.. Jag tror dock att din dator är lite för slö för att det ska flyta på smidigt.
//Johnnie
Njae...med kommando R händer absolut ingenting? Kanske är det två olika versioner av Bridge - en till CS2 och en till Elements? Har för mig att den till bridge heter just Bridge CS2.
Sen LightRoom..tja...det var änna buggigt när jag testade det, men jag kanske ska ge det en chans igen.
/Fredrik
Det absolut snabbaste program jag provat när det gäller att konvertera många råfiler med ett vettigt arbetsflöde är Capture one.
Hittas på http://www.phaseone.com/ Prova ladda ner en testversion. Spottar ur sig mycket bättre bilder än adobes rawkonverterare med.
jag använder bridge och väljer många bilder som jag sen öppnar i camera raw. i cs2 versionen behöver man inte ens öppna photoshop, camera raw fungerar i bridge, det frigör ju minne för dig också.
Hej! Hänger väl inte med känner jag. Inifrån Bridge så kan jag ju inte öppna några filer, utan programmet använder andra program för att öppna filerna, exempelvis Photoshop Elements, Förhandsvisning eller vad man nu knutit till de olika filtyperna. Alltså - jag måste öppna Photoshop. Skulle vart käckt om man hade ett program som dels hade smidig RAW-hantering av fil efter fil, men som även har en bra bildbrowser inbyggd osv.
/Fredrik
Raw Developer har jag fastnat för, http://www.iridientdigital.com/products/rawdeveloper.html
Det rullar på riktigt snabbt på min Mini Dessutom har det ett snyggt och rent gränssnitt och jag tycker att programmet genererar lite skarpare bilder än tex Capture One.
Raw Developer har jag fastnat för, http://www.iridientdigital.com/products/rawdeveloper.html
Det rullar på riktigt snabbt på min Mini Dessutom har det ett snyggt och rent gränssnitt och jag tycker att programmet genererar lite skarpare bilder än tex Capture One.
Tar hem demot på det nu. Får leka lite med det i morgon. Vilken mini har du? Övriga speccar osv?
/Fredrik
Testade Raw Developer, men njae...då gillade jag nog Elements hantering bättre. Just nu undrar jag bara hur jag kan öppna flera filer på en gång i Adobes konverterare - samt, om det går - hur jag kan öppna mina råfiler direkt i Bridge, som någon nämnde...
/Fredrik
Nu kan jag ju inte elements så vet inte om Bridge ser annorlunda ut där. Men Bridge är annars precis vad du letar efter som flera andra redan sagt. Kolla om du kan hitta någon starthjälp i programmet så kanske du hittar funktioner som du inte visste fanns.
Bridge + Camera Raw är riktigt bra för rawkonvertering i mitt tycke.
Alltså. Bridge är enligt mig ett mycket bra program för att hantera Raw-filer. Camera Raw som är Adobes raw-konverterare kan du öppna antingen i Bridge eller i Photoshop. Det låter som om du hittills alltid valt att öppna bildena i Camera Raw i Photoshop. I Bridge kan du lätt markera flera bilder och sedan välja att öppna dem i Camera Raw hosted by Bridge, bara att högerklicka och välja det i menyn eller som några anndra sagt, äpple+R (i inställningarna kan du ställa in om bilderna ska öppnas i Photoshop eller Bridge när du dubbelklickar på dem). Det är även lätt att kopiera raw-inställningarna från en fil och klistra in dem på andra som är tagna i samma situation. Det är även lätt att hantera meta-data med Bridge. Det fina med att Camera raw kan öppnas i antingen Bridge eller Photoshop är att (din dator kanske är lite klen för det) det går att t.ex. öppna upp ett antal filer i Camera raw i Photoshop för att konvertera dem till jpg, men du jobbar vidare med Camera Raw i Bridge och redigerar fler filer.
Bridge är alltså bra till att:
1: förhandsgranska sina raw-filer
2. redigera dem i Camera Raw
3. hantera meta-data
4. sortera bilder med betyg eller labels
5. konvertera till andra bildformat.
Vill du få bra tips om ett bra arbetsflöde med Bridge och lära dig de flesta inställningar kan jag varmt rekommendera en bok som heter "Real World Camera Raw with Adobe Photoshop Cs2" av Bruce Fraser. Den finns på t.ex. adlibris.se och kostar runt 300 kr.
Tack för infon!
Verkar som jag har någon begränsning. Vad jag inte förstår är att programmet heter Bridge CS2. Kommandot fungerar inte, och jag hittar det ej heller i menyerna. Jag kan inteh eller välja att öppna .NEF filer inifrån Bridge.
/Fredrik
Tack för infon!
Verkar som jag har någon begränsning. Vad jag inte förstår är att programmet heter Bridge CS2. Kommandot fungerar inte, och jag hittar det ej heller i menyerna. Jag kan inteh eller välja att öppna .NEF filer inifrån Bridge.
/Fredrik
Säker på att du har en verision av Camera Raw som klarar av din verision av .NEF?
Ladda ner en ny från Adobe annars. Det verkar finnas en speciell för PS Elements.