tack för snabbt svar!
det jag kanske missade att skriva, eftersom jag satt med min gamla halvtrasiga 17" inkopplad just då var att jag skulle koppla in en 19" widescreen, en snorbillig acer... jag mucklade runt lite med sladdarna och kom plötsligt ihåg att upplösningen på startbilden med gråa äpplet hade blivit större när jag köpt en vga-förlängare, väldigt billig, till min gamla 17". så jag tog bort förlängningen och se där! nu står det vad den nya 19" wideskärmen heter i inställningspanelen, och jag kan välja dess rätta upplösning som är 1440x900. det är alltså en 16:10 skärm. men det funkar galant nu, enda problemet nu är att jag måste hitta en förlängningskabel som funkar. men man kanske kan köpa en dvi-förlängningskabel, sen sätta dvi>vga adaptern och köra vga-kabel bara sista biten? har datorn i ett annat rum, har den i musikstudio.
och nu, efter att ha kört min powerbook och acer-skärmen sida vid sida så vill jag ha en till likadan acer AL1916W. det är ju nice med två likadana skärmar, och även om den här acer-skärmen är extremt billig (2690 spänn) så funkar den bra. ser inga bildåtergivningsfel, ingen oskärpa, inga döda pixlar, den är jämnt belyst osv ser faktiskt mycket bättre ut min 2 år gamla 17", som jag köpte för runt 4000. ingen höjdjustering på foten, men skärmen är på lagom höjd för mig och har man två likadana så funkar det ju bra. och det är ju extremt värt det, jag menar 5380 spänn för 2x19" wide i 1440x900... tycker det är helt ok alltså! mycket bra att jobba i logic pro i, som jag kommer ha dem till. hoppas det funkar med ADC>VGA bara, har en äldre G5 från den tiden de fortfarande hade 1 ADC och 1 DVI.
nån som har provat ADC>VGA? nån som vet en 3-meters VGA-förlängare som funkar, som inte gör så att skärmen ses av datorn som "standard CRT-skärm"?
/mange