- ghazban
- Medlem ●
OK, detta är inte rykte, kan jag lova...
På nätet cirkulerar en utvecklarversion av QT6 just nu.
Jag har inte testat själv, men här är vad som ingår i denna utgåva (som jag har fått reda på på nätet):
1. ORDENTLIG hastighetsökning, filmer skall gå MYCKET snabbare att "scrolla igenom" och att spela i t.ex. fullskärmsläge.
2.MPEG 4!!!! men här kommer besvikelsen: det verkar inte som att apple har fått tillåtelse från utvecklarna än, så i utvecklarversionen finns det för tillfället bara valet att spara som MPEG 4, men när man sedan sparar säger den att det inte finns nån compressor för det. Den kan INTE spela upp t.ex. DivX-filmer heller.
3. Det nya ljudformatet med stöd för dolby digital och det där (kommer inte uhåg vad det hette) som skulle vara mycket bättre än mp3 är med, fast den är för tillfället riktigt buggig av vad jag hört.
4. utvecklarversionen är över lag ganska buggig av vad jag har förstått, MEN, att det nu har kommit en borde betyda att den skarpa versionen kommer snart. JIPPI!
ehe, nu e det bara att sitta och vänta på att nån dummis kommer och klagar på detta inlägg och tar bort det
Aja, jag har i alla fall fått ge lite hopp till de som hinner läsa detta...
Och, om nån verkligen har fått tag på programmet, så får ni gärna kommentera... HUr är MPEG2 stödet? Är det verkligen så buggigt som alla säger?
Skapades ursprungligen av: ghazban:
OK, detta är inte rykte, kan jag lova... På nätet cirkulerar en utvecklarversion av QT6 just nu. Och, om nån verkligen har fått tag på programmet, så får ni gärna kommentera...
Kan bekräfta att detta stämmer, den enda information som finns som läsbart i paketet är följande som knappast ger så mycket:"Welcome to the QuickTime 6 Developer Seed Installation program. You will be guided through the necessary steps." I ReadMefilen så finns ännu ingen information, bara ett par rader om att denna text senare kommer att ligga i just ReadMe... nejdå jag har inte installerat och vill heller inte mickla med betor som gör att jag kan få onödigt med problem. Filens storlek "QuickTime.pkg" var på. 16 121 428 byte stor.... så var det sagt och i papperskorgen åkte den direkt... sorry va - hade ni gärna velat ha Själv hämtade jag den via Carracho i tron att QT6 redan var släppt men avstod att installera då det som sagt vad inte var en färdig version... dröjer nog inte länge innan en prerelease släpps, fast bäst är nog att låta andra prova så man inte sabbar något i onödan.
Som jag har förstått det hela så är väl QT 6 redan helt klar, men man väntar med release pga av licensetrubbel med mpeg4. Det måste vara en tidigare beta som finns. Men en kopia av sista versionen vore ju kul att se.
Här är pressreleasen http://www.apple.com/pr/library/2002/feb/12qt6.html
Håller med Anders fullständigt. Om vi Macanvändare ska kunna hävda oss i en PC-dominerad värld så måste våra programvaror vara anpassade till att läsa filformat som är vanliga i windows. Det kan ju knappast vara kompetensen som brister hos Apple och andra Mac-utvecklare. QT 6 borde bli den ultimata mediaspelaren. Och QT finns ju dessutom på PC, men där kanske det funkar med andra codecs.
Jag tror tyvärr att du har rätt Nixon. Apple kommer nog inte att fixa DivX-stöd bara för att PC använder det.
De borde ju kunna acceptera att det är ett format som är utbrett och göra det bästa möjliga av situationen. Som att ge sig f-n på att skapa den i särklass bästa uppspelaren för alla typer av mediaformat och komprimeringsmetoder.
Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
Som jag har förstått det hela så är väl QT 6 redan helt klar, men man väntar med release pga av licensetrubbel med mpeg4
Just nu ser det ut som en övertro att QT6 dvs. med ett MPEG4 stöd ska komma inom de närmsta 12 månaderna se länk till CNN - tongångar om att "det lyfter på riktigt" lutar mer åt 2003:
http://www.cnn.com/2002/TECH/industry/04/05/mpeg4.interop.idg/index.html
Artikeln avslutas med följande:
( Sebastian Moeritz, chief executive of Berlin-based Dicas Digital Image Coding GmbH, maker of video coding technology, and a member of the M4IF)
Moeritz expects to see MPEG-4 in use later this year, or early next year.
"Two years ago people were asking what MPEG-4 is. This year we see a concrete demand for MPEG-4 products. Whether in fact it will be in 2002 or the beginning of 2003 before it takes off remains to be seen, but MPEG-4 will be introduced within the next 12 months," he said.
One issue holding back broad online use of MPEG-4 today is licensing. Vendors, Apple being the most vocal, have protested against the licensing scheme suggested by patent holders. M4IF, however, is positive that the issue will be resolved. Apple is also a member of the M4IF.
Olle
Frågan är då:
Vad är den MPEG4.component som följer med betan av QT6???
Om någon vet (eller "känner" nån som vet) så skulle det vara kul om den sa nåt...
Sen det här med AAC-ljudet...
Vad är error -213 i quicktime???
Massa frågor som troligen inte kommer få nåt svar =P
Vi vore tacksamma om ni inte diskuterade och gav support på ej släppta/lanserade produkter, såsom QuickTime 6. Diskutera istället QuickTime 6 som produkt vad den kan komma erbjuda. Inlägg som rör support kommer modereras bort.
Hoppas ni förstår vårt ställningstagande i denna fråga. /Admin.
Skapades ursprungligen av: Ylan:
Vet någon huruvida QT 6 kommer att gå att köra både under X.x och 9.x?
Jag sitter fortfarande med nio på grund av investeringar i programvara.
Det är nog att räkna med tror jag, alltför många sitter med OS 9 fortfarande. iPhoto är en helt ny applikation och utkom kanske därför också enbart för X. QuickTime däremot finns etablerat på OS 9 sen långt tillbaka. Om nu Apple inte tänkt använda QT 6 för locka användare att byta till OS X?
Jon,
Det är klart att man får respektera era forumregler, men man får ha en åsikt också hoppas jag.
Att Apple modererar bort inlägg om icke släppta produkter kan man ju förstå- men kom igen..! så farligt är det väl inte att folk diskuterar lite bara? Det är väl charmen med oberoende diskussionsgrupper eller hur?
var går nästa gräns isådana fall?
sätt gränsen vid olagligheter, serienummer och warez e.t.c.
uppsåt och syfte med denna tråd är ju uppenbarlighen 100% seriös och strävar efter ett utbyte av kunskaper. Sådana kunskaper som gör bl.a detta forum så bra.
Jag håller med föregående talare. Man måste ju kunna få dela med sig av sina erfarenheter om det är intressant för andra att läsa. Sen är det väl upp till var och en hur man gör med program och dyl. som man inte borde ha. Man är ju inte olaglig bara för att man vill veta vad som kommer i QT 6.
Sen tycker jag givetvis att det är bra att ni som administrerar detta forum påpekar att man inte ska sprida olagligheter på forumet så som länkar till warez och serienummer. Men var inte för petiga. Denna diskussion tycker jag faller på rätt sida om gränsen.
Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Inlägg som rör support kommer modereras bort.
Hmm... tycks ha blivit den som uppenbart klev över gränsen då ett av mina inlägg plockats bort. Bara en fråga - var de det inlägget där jag gav förslag om hur att installera Quicktime så förstår jag inte riktigt det nitiska i detta men finner mig självfallet i beslutet. Rent teoretiskt så kan det ha uppfattats som att jag rekomenderade att använda en CD-skiva som Ghazban möjligen inte hade eller ägde. Tråkigt om det uppfattats så, jag hoppas iof att han löst sitt självpåtvingade problem.
[ 08 April 2002: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]
Skapades ursprungligen av: Anders Båth:
Hoppas verkligen att de fixar DivX-stöd till 6an. Jag är så himla trött, det finns 1000 sätt som det SKA funka på, men inte ett enda funkar tillfredsställande. Hur svårt kan det va??
Alltså, hallå?
DivX är en tredjeparts codec. Det ÄR INTE UPP TILL APPLE ATT FIXA STÖD FÖR DIVX.
Sen i Component Download Program så står det klart och tydligt att en Codec måste vara i såkallad "Golden Master" kvalité + att man måste genomgå vissa kvalitéskrav. Det kanske kommer när en DivX codec släpps skarp för mac.
Som sagt, det har inget med Apple att göra. Jag fattar inte hur svårt det är att fatta.
AVI buggen. Det har inte heller något med att göra med DivX. Det har att göra med att Apples implentation av AVI filformatet. Det är en bugg med att ha MP3 som ljudspår i AVI. Om du har vilken annan codec som helst än DivX och ett MP3 ljudspår så får du samma resultat.
Nu kan jag inte säga så mycket efter som jag står under ett tystnadsavtal men många av tidigare buggar är fixade. Vad kan jag inte gå in på. Tyvärr.
2.MPEG 4!!!! men här kommer besvikelsen: det verkar inte som att apple har fått tillåtelse från utvecklarna än, så i utvecklarversionen finns det för tillfället bara valet att spara som MPEG 4, men när man sedan sparar säger den att det inte finns nån compressor för det. Den kan INTE spela upp t.ex. DivX-filmer heller.
3. Det nya ljudformatet med stöd för dolby digital och det där (kommer inte uhåg vad det hette) som skulle vara mycket bättre än mp3 är med, fast den är för tillfället riktigt buggig av vad jag hört.
Vad är det med folk? DIVX är inte MPEG4. Alla MPEG4 filer har filändlesen .mp4
MPEG4 är ett filformat. DivX är en codec som baseras löst på ISO-MPEG4 (från början på MSMPEG4 som är ASF)
Det är som att tro att du kan spela upp MPEG4 video med en H.263 codec
(bara för MPEG4s video är baserat på H.263)
Det "nya" ljudformatet är AAC och TwinVQ och ingår i filformatet MPEG4. Med filändlesen .mp4
Skapades ursprungligen av: Christopher:
MPEG4 är ett filformat.
Nej, MPEG4 är en standard som bl a beskriver filformat och decodrar men också mycket annat som rör hantering av multimedia. Kolla själv på t ex:
http://mpeg.telecomitalialab.com/standards/mpeg-4/mpeg-4.htm
Skapades ursprungligen av: hgu:
Nej, MPEG4 är en standard som bl a beskriver filformat och decodrar men också mycket annat som rör hantering av multimedia. Kolla själv på t ex:
http://mpeg.telecomitalialab.com/standards/mpeg-4/mpeg-4.htm
Jo, den där länken är lite gammal så jag har sett den. Det är givetvis en standard. OCH ETT FILFORMAT som är BASERAD på Quicktimes filformat. D.v.s den är atom uppbygd. QuickTimes filformat kan även embedda ANDRA filformat. Det ena utesluter inte det andra.
http://mpeg.telecomitalialab.com/standards/mpeg-4/mpeg-4.htm#E10E33
[ 09 April 2002: Meddelandet ändrat av: Christopher ]
[ 09 April 2002: Meddelandet ändrat av: Christopher ]
Var kan jag få tag på de där mpeg4-samples som du har???
(snälla moderatorer, säg inte att jag snackar olagligt nu, jag frågar bara om länk till en filmsnutt med mpeg4, som Christopher har i en mapp )
[ 09 April 2002: Meddelandet ändrat av: ghazban ]
Var kan jag få tag på de där mpeg4-samples som du har???
(snälla moderatorer, säg inte att jag snackar olagligt nu, jag frågar bara om länk till en filmsnutt med mpeg4, som Christopher har i en mapp )
[ 09 April 2002: Meddelandet ändrat av: ghazban ]
Kolla länken som Nixon gav dig.. Kan inte ge ut något som helst material om MPEG4 hur harmlöst det än är. Har skrivit på avtal som reglerar det. Tyvärr.
Vet att länken är gammal men jag hittade inget annat publikt, vet bara hur man får tag på sådant internt. Om du nu tycker att MPEG4 är ett filformat, så borde du väl tycka att det är en video codec också? För standarden innerhåller ju allt det där, man behöver ju inte ens en fil, man kan ju strömma innehållet också. På mac/pc/unix använder man filändelser men det är inget som är standardiserat. Ja ja blev kanske lite ordvrängeri...
Format och codec är inte samma sak.. tex kan du köra mpeg 1 demuxat i QT som mov.. codecen är mpeg1 men det är fan inget whitebook mpeg 1 format som funkar i DVD-spelare eller CDi. för det behöver du föja mpeg gruppens spessar om multiplexing, GOP-size.Bitrate, packetsizing.mm. QT är en arkitektur, som kan köra både spårbaserat mov eller AVI.. eller multiplexat mpeg 1 eller 2.
mpeg 4 är jävligt likt QT-mov. men har vissa utbyggnader. tex för att själv känna av bithastighet och anpassa strömen. Du kan säkert köra mpeg 4 codecen i AVI eller som .mov men det blir inte en valid mpeg 4..formatet Mpeg 4 innehåller en rad olika codecar, men nu snackar vi video och då heter codecen mpeg 4 och är baserad på H263
Förstår att det kan vara lite förvirrande med både ett format och en codec som heter samma sak, och det blir inte lättare av att en rad haxxorcodecar kallar sig mpeg 4.