Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tiger, sämsta OSX sedan betaversionen?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gällivare
  • 2006-06-23 15:28

Har haft det ordentligt körigt sista året och inte hunnit med Mac-världen lika mycket som förr...men jag installerade Tigern för ett halvår sedan, och sedan dess har mitt engagemang för det förträffliga OSX, mer och mer bytts mot frustration.

Synkroniseringen i Tiger suger! Borttappade filer från iDisken, med i det närmaste katastrofala resultat för mig eftersom jag alltid har haft aktuella arbetsdokument på iDisken. Synkroniseringern med Palm/Missing Sync/.Mac har tjorvat, med dubbletter i adressboken och annat som följd , inkl försvunna kontakter. Mailens synkronisering mot servern har inte heller fungerat bra, skräpmail ligger kvar långt efter synkning. Sökfunktionen spotlight, är det största skit jag nånsin har träffat på...slutar alltid med att jag måste bläddra fram filerna i findern, sökningen var betydligt enklare 10.3 där allt fungerade som det skulle. Sedan alla dessa "smarta mappar" och annat XP-liknande skit, där datorn ska hjälpa till och det slutar bara med total förvirring.

Sedan, förvisso inte Tigerns fel, men irriterande är Apples oförmåga att hålla uppdaterade spamfilter i .Mac, sitter nu med allt i mellan 20 och 50 skräpmail per dag. Fungerar hyfsat när man är hemma eftersom jag har kunnat ställa skräpfiltret i maiil.app så det tar runt 95% av skräpmailen, men det blir inte lika roligt att försöka använda webmailen (Vilket jag gör dagligen också). Om jag som klantarsel till amatör kan ställa in mailklienten så pass hyfsat så borde väl Apple kunna göra lite bättre.

Trött och less på Tigern, ska inte byta till XP men är defitivt sugen på sätta in 10.3 igen...

• Medlem
  • Gällivare
  • 2006-06-23 15:31

Sedan glömde jag nästan den eminenta "Dashboard" som jag stängde av efter 2 veckor, då den fick datorn att gå som morgontrött Epatraktor...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-23 18:14
Ursprungligen av iBjorn:

Sedan glömde jag nästan den eminenta "Dashboard" som jag stängde av efter 2 veckor, då den fick datorn att gå som morgontrött Epatraktor...

Jag e impad.
Själv orkade jag bara 4-5 minuter.
Inte p.g.a. prestanda, utan att det var helt onödigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-23 18:37
Ursprungligen av Danne V:

Jag e impad.
Själv orkade jag bara 4-5 minuter.
Inte p.g.a. prestanda, utan att det var helt onödigt.

Oj, jag tycker att Dashboard är grymt! När min powerbook var inne på service och jag blev tvungen att använda 10.3 i en månad så insåg jag hur mycket jag faktiskt använder såväl dashboard som spotlight - jag tryckte förvånande ofta på f11 eller f12 (spotlight resp dashboard i min värld) och undrade varför inget hände. Uj, jag längtade verkligen tillbaka till 10.4.

När jag sitter med pc-burken på jobbet så är det inte bara Dashboard och Spotlight som jag saknar, nej då sitter jag och irriterar mig över att XP inte har Exposé! Oj vad jag hade mått bra av att ha åtminstone Spotlight och Exposé på jobburken! Däremot är mitt Dashboardbehov inte lika stort på jobbet, härhemma använder jag det mest för tevetablåer, anteckningar, almanacka och linjal.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-23 18:58
Ursprungligen av tei:

Oj, jag tycker att Dashboard är grymt! När min powerbook var inne på service och jag blev tvungen att använda 10.3 i en månad så insåg jag hur mycket jag faktiskt använder såväl dashboard som spotlight - jag tryckte förvånande ofta på f11 eller f12 (spotlight resp dashboard i min värld) och undrade varför inget hände. Uj, jag längtade verkligen tillbaka till 10.4.

När jag sitter med pc-burken på jobbet så är det inte bara Dashboard och Spotlight som jag saknar, nej då sitter jag och irriterar mig över att XP inte har Exposé! Oj vad jag hade mått bra av att ha åtminstone Spotlight och Exposé på jobburken! Däremot är mitt Dashboardbehov inte lika stort på jobbet, härhemma använder jag det mest för tevetablåer, anteckningar, almanacka och linjal.

Jo, man är olika.
Hade Konfabulator och behöver inte Dashboard alls.
Och Spotlight är ju rena skiten, så den använder jag kanske 1 gång/månaden. Annars är det EasyFind som gäller.
Och Exposé har jag aldrig haft behov av.
Men för övrigt så är OS X ganslka hyfsat

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-23 19:10
Ursprungligen av Danne V:

Jo, man är olika.
Hade Konfabulator och behöver inte Dashboard alls.

Eh, då var det ju inte Dashboards funktion i sig som var "helt onödig" (vilket var intrycket jag fick av ditt inlägg) utan snarare att det var överflödigt eftersom du redan hade en liknande lösning.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-23 20:05
Ursprungligen av tei:

Eh, då var det ju inte Dashboards funktion i sig som var "helt onödig" (vilket var intrycket jag fick av ditt inlägg) utan snarare att det var överflödigt eftersom du redan hade en liknande lösning.

OK, den var "onödig" för mig, men jag kanske skulle förklarat varför. Sorry.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-23 17:27

Dashboard är ju rätt meningslöst, det kan jag hålla med om. Tycker dock att spotlight är värt guld. Men jag hoppas verkligen att Leopard innehåller något riktigt rejält, och inte bara lite kosmetika och nya apps....

Kan du inte återinstallera 10.2 eller 10.3 då?

Vilken maskin kör du 10.4 på? Jag har en iBook G3 466MHz som klarar det ganska hyfsat med 576 MB minne.

Jag håller med om att iSync kunde vara lite bättre. Ibland känns det bara lite ansträngande.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-06-23 19:34

Exposé, Spotlight och Dashboard är ju exempel på "creeping featuritis". Funktioner som få använder, med liten funktion och otroligt krävande för datorn.
Ser bra ut att visa för Jobs, mindre användbart i verkligheten.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-24 10:51
Ursprungligen av bollman:

Exposé, Spotlight och Dashboard är ju exempel på "creeping featuritis". Funktioner som få använder, med liten funktion och otroligt krävande för datorn.

Och vad bygger du dina argument på? Exposé och Spotlight skulle jag inte klara mig utan. Dashboard använder jag ofast någon gång per dag också (använder miniräknaren, Lexins ordbok, kollar vädret, allsvenska tabellen och min upptid).

Citatet "otroligt krävande för datorn" känns heller inte så nyanserat. Tiger rullar fint på min mer än två år gamla PB 12" med 768 MB RAM.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-24 11:13

Själv använder jag både Dashboard och i synnerhet Exposé dagligen. IO Dashboarden har jag gömt mängder av stickies som passar mig perfekt som ofta måste anteckna och minnas något. Min dator är äntligen fri från ett hav av irriterande små papperslappar. Förr på PC försökte jag anteckna i "Antecningar" men problemet var att det bakades in i mappar och glömdes bort. Med Dashboard når jag det supernkelt, snabbt och har alltid nära hands till en idé jag funderat på en tid innan.
Däremot har jag väl inte använt den till något mycket mer än klocka. Jag har inte hittat någon riitigt ny klockren widget jag använder. En svensk/engelsk - engleskt/svensk översättare vore möjligen något, eller en ordbox/lexikon.
Sen har vi Exposé som jag också använder konstant. Jag tycker verkligen om den funktionen. Har man meddelande-service, ett program, iTunes, Safari och kanske något mer aktivt (vilket ofta sker) så är Exposé en behändig (och snyggt) funktion.
Spotlight har jag inte utforskat till fullo men jag tycker definitvt om hur den söker som i en databas och ger direkta resultat till skillnad från en hårddisksökning på en PC.
What more.... Garageband är ett nyttigt verktyg för framtiden för mig eftersom jag sysslar med podcasting. Nu nyttjar vi en PC hos en polare som är ljudtekniker men med Garageband ser det ut som jag själv kan hantera processen (han flyttar inom kort) så jag och en annan kan klara oss ändå.
Igår upptäckte (vågade öppna) iMovie HD och två-tre timmar senare hade jag klippt ihop en film på amatörnivå med övergångar och övergångar. Jag har aldrig pysslat med sånt förr men iMovie gjorde det skoj och enkelt.
Jag kan säkert fortsätta rabbla saker med det här operativsystemet och dess innehåll en lång stund men jag blir bara så förbaskat inspirerad framför mig nya Mac. Jag är en nöjd switcher.

Jag vet att en del av detta fanns i tidigare OS-versioner men jag ville bara skriva av mig lite.

• Medlem
  • Thailand
  • 2006-06-23 19:56

Må så vara. Om man ägnar tillräckligt många timmar varje dag åt att hålla sig uppdaterad på alla nya program som släpps, kan man säkert hitta funktionerna i Tiger med råge.

Men jag kan inte låta bli att fråga mig varför dessa fantastiska program inte fanns INNAN Tigern släpptes?

För mig är de funktioner som finns i 10.4 optimala, det utan jämförelse bästa operativsystem som Apple någonsin haft. Därmed inte sagt att det i alla detaljer saknar konkurrens på marknaden, frågan är bara hur mycket tid man kan avsätte för dessa aktiviteter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-23 20:35

Exposé ihop med spotlight, dashboard och virtuedesktops är min vardag. Jag har aldring haft problem med att hitta filer eller innehåll i dessa med spotlight. På samma sätt har jag inga problem med Exposé som låter mig arbeta oändligt mycket mer effektivt än utan! Dashboard fyller även den en oerhört värdefull funktion som jag har skräddarsytt med en del egna widgets.

Summa summarum: Jag är HELT nöjd med Tiger. Väntar med spänning på 10.5!

Skulle vara kul att höra argumenten mot Dashboard förutom att det är 'helt värdelöst'....(!)

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-06-23 22:07

Spotless - ett litet program som verkligen stänger av skiten Spotlight - är min räddning. Hade jag inte kunnat stänga av Spotlight (Dashboard och annan dynga kan man stänga av i OSX) så hade jag stannat med Panther.
Eftersom min burk är ett verktyg så vill jag att processorn ska syssla med vitala saker - utföra arbetsuppgifter t.ex.

• Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-06-23 23:12

Jag använder nästan aldrig Spotlight, helt enkelt för att det är för segt. Dashboard använder jag ganska ofta, men då i princip endast för att slå upp ord med Lexin-widgeten. Om jag vill spara minne kan jag göra en .app av Lexin, men det orkar jag däremot inte.
Att Exposé anses onödig av så många däremot är för mig helt oföreståeligt. Jag har en liten skärm (iBookens 12"), och många fönster överlappar varandra. Jag hittar rätt fönster direkt genom Exposé. Det är en av OS X' bästa funktioner, enligt min mening.

Själv har ja kört de flesta OSX och tycker att dom blir bättre och bättre. Visst finns de småsaker som kanske ändras till de sämmre mellan versionerna men över lag tycker jag ändå att det går frammåt, dom har ju tex. snabbat upp OSX avsevärt från 10.1 till 10.4

Spotlight uppskattar jag (fast jag vet inte hur mycket det lastar ner maskinen), Jag använder absolut aldrig Dashboard som jag tycker bara är i vägen. Kan man stänga av det på något sätt? Jag menar, snyggare än att bara slå ihjäl processen?

I min erfarenhet ska man absolut inte köra Tiger med mindre än 512 Mb, helst 1 Gb eller mer, och har man för lite kan det löna sig väldigt mycket att nedgradera till Panther.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2006-06-24 00:34

Största bristen med spotlight för mig är att jag aldrig får upp dom filer jag söker, jag söker ofta efter filnamn eller delar av dessa. Trots att jag t.o.m söker på helt rätt stavat filnamn kommer ändå inte filerna upp i sökning, däremot kommer ofta 600 andra filer upp istället.

Expose tycker jag är bra, fast den kom ju i 10.3

Dashboard, är i sig ganska OK, inte så mycket nytta, men den drar ner systemet dels genom att ta ordentligt med processor, men ffa genom att ta en väldig massa RAM.

Den krånglande synkningen, inkl mailklientens är väl största problemet för mig.

Generellt tycker jag att 10.4 uppdateringen har lite Microsoft-stuk över sig, dom lägger ner en massa energi på olika flashiga saker som hoppande gem och annat, istället för att fixa saker som behövs, t.ex bättre multitrådningen i Findern så man inte behöver starta om bara för att man tappar kontakten med en server. iLife-paketet har ju också gått lite av samma väg, högvis med nya funktioner i större och större och mer komplicerade program, ackompanjerat av ganska ordentliga prestandaproblem och högvis med buggar.

Nog gnällt av mig för detta, Spotless och Easyfind var två bra tips på att fixa problemen. Snabbläste lite i Spotless dokumenation och kanske är det så att jag har korrumperade index på datorn...håller tummarna.

Finns det något motsvarande program som stänger av Dashboard, och finns det något sätt att fixa synkningen på mailklienten?

Synkningen av iDisken kommer jag ändå att skrota då jag nog inte kommer att förnya mitt .Mac abbonemang till hösten.

Senast redigerat 2006-06-24 02:05
Ursprungligen av iBjorn:

Generellt tycker jag att 10.4 uppdateringen har lite Microsoft-stuk över sig, dom lägger ner en massa energi på olika flashiga saker som hoppande gem och annat, istället för att fixa saker som behövs, t.ex bättre multitrådningen i Findern så man inte behöver starta om bara för att man tappar kontakten med en server. iLife-paketet har ju också gått lite av samma väg, högvis med nya funktioner i större och större och mer komplicerade program, ackompanjerat av ganska ordentliga prestandaproblem och högvis med buggar.

Det är helt enkelt så man säljer datorprogram idag. Vem lägger ut 1500 spänn på en systemversion som är minimalistisk och vars huvudsakliga argument är att "nu har vi fixat alla buggarna och tagit bort onödig bråte". Många skulle tycka att det var deras rätt att få det gratis. Men ös på med onödig bråte så är det ingen som klagar!

Det är lite dystert, men så funkar det. Kunde folk bara betala för att saker är bra så hade läget varit annorlunda. Men det är likadant i alla branscher. Köper folk musik för att melodin är så bra eller för att artisten är sexig och arrangemanget fläskigt? Ajaj, just det, samma sak igen. Och vilka spel säljer? De som har originell spelmekanism och är intressanta och roliga, eller de som bygger på en känd film och innehåller massor med flottig grafikputs?

Man får helt enkelt sälja in det man tycker är bra under tjocka lager med glitter och glam. Fast är det inte det som är Apples grej de senaste åren? Att Aqua är "snyggt", det är strunt men det säljer ju.

• Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-06-24 01:15

TinkerTool har en checkbox som heter Disable Dashboard. Om den avaktiverar på ett "snyggt sätt" vet jag inte. Ni får väl testa.
Ladda ner här: http://www.bresink.de/osx/TinkerTool.html

10.4 eller Tiger är en mycket stor uppgradering under huven jämfört med 10.3.
Men att sälja något sådant går liksom inte - Macfolket kräver att något mer ska hända.
Jag är fortfarande grymt imponerad över Tigers prestanda jämfört med 10.3.
Allt ögongodis i 10.4 var väl skoj första veckan.

Jämför bara Finder i Tiger med 10.3 när den ska lista en Win 2003 utdelning... 'nuff said.
Det är här 10.4s stryka ligger.

iDisk, Mail fungerar felfritt för mig. Likaså Spotlight.
Även synkning mot mobiltelefonen.
Dashboard använder jag väl 1ggn/kvartal eller nåt...

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-24 11:11

Håller med JohanB, att exposé (framföralllt!) och spotlight skulle vara funktioner som få använder, måste vara väldigt dåligt överrensstämmande med verkligheten. Jag skulle säga att åtminstone exposé klassas som en av de viktigste finesserna i OS X genom tiderna.

Exposé är ju guld värt! När man ser någon som sitter och navigerar runt i OS X med flertalet fönster utan att använda Exposé funderar man ju nästan vad de pysslar med. Så fort jag sätter mig på en maskin utan Exposé sitter jag fortfarande spontant och rycker med musen uppe i hörnen för att få fönstrerna att röra på sig.

Dashboard använder jag också dagligen, framför allt för TV-tablåer och översättning samt hitta olika saker på vissa sidor. Spotlight däremot måste bli mycket bättre, det är på tok för långsamt. Det kanske utför sin uppgift som var tänkt men snabbare måste det gå.

Men som sagt, Exposé och aktiva hörn, jag älskar det!

• Medlem
  • Gällivare
  • 2006-06-24 13:17

Kloka och sanna ord Ingemar.

Har kört Mac sedan System 7.0 och 10.4 är nog den uppdatering som har känts mest MS-lik med kringel-krams. Funderade på att nedgradera till 10.3, men med tanke på vilken mardröm det är att nedgradera ett system så är det kanske lättare att få ordning på systemet och miljön jag har nu. Har försökt kolla runt och titta på program och lösningar och jag upptäckte bland annat hur otroligt mycket Google har kommit med sista tiden.

Spotlight kan nog ha strulat för mig pga trasiga index, och det är väl inte otroligt att synkningen har samma fel. Hade aldrig någonsin problem med detta i 10.3, läser man diskussionsforum så verkar det inte helt ovanligt med dom problem jag har haft.

*Ska fixa spotlight med Spotless. Jag skrotar iDisken och synkar ett stort minneskort på telefonen istället, så har jag alltid med mig filer/arbetsdokument + back-up på datorn.
*Uppgraderar Missing sync så blir datorn helt oberoende av Apples synklösning
*Badbolls-Safari åker ut till förmån för Firefox, dessutom verkar Firefox ha bättre kompabilitet än Safari
*.Macs webfunktioner är hopplösa till det jag använder i jämförelse med Googles->så jag ser ingen större mening att förnya det abbonemanget om dom inte hittar på något väldigt bra
*iCal åker ut till förmån för Googles calender - jag har väntat sedan iCal kom på att man skulle kunna lägga till events via webben och .Mac
*Funktionaliteten i Googles notebook har jag också väntat länge på att något liknande ska dyka upp i .Mac
*Sedan är det bara att bita i sura Äpplet och starta det digra arbetet att byta mail-adress, lite synd eftersom jag gillar Apples weblösning på mailen.
*Har försökt hitta någon mailklient att ersätta mail.app med. Thunderbird som verkar mest lovande använder inte Apples adressbok, vilket krånglar till det. Får väl försöka få ordning på Synkning mot mailservern på något sätt

Det blir nog bra det här, behövde bara skriva av mig lite frustration och få lite tips...

Senast redigerat 2006-06-24 13:28
  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-06-24 13:55
Ursprungligen av iBjorn:

Kloka och sanna ord Ingemar.

Har kört Mac sedan System 7.0 och 10.4 är nog den uppdatering som har känts mest MS-lik med kringel-krams. Funderade på att nedgradera till 10.3, men med tanke på vilken mardröm det är att nedgradera ett system så är det kanske lättare att få ordning på systemet och miljön jag har nu. Har försökt kolla runt och titta på program och lösningar och jag upptäckte bland annat hur otroligt mycket Google har kommit med sista tiden.

Spotlight kan nog ha strulat för mig pga trasiga index, och det är väl inte otroligt att synkningen har samma fel. Hade aldrig någonsin problem med detta i 10.3, läser man diskussionsforum så verkar det inte helt ovanligt med dom problem jag har haft.

*Ska fixa spotlight med Spotless. Jag skrotar iDisken och synkar ett stort minneskort på telefonen istället, så har jag alltid med mig filer/arbetsdokument + back-up på datorn.
*Uppgraderar Missing sync så blir datorn helt oberoende av Apples synklösning
*Badbolls-Safari åker ut till förmån för Firefox, dessutom verkar Firefox ha bättre kompabilitet än Safari
*.Macs webfunktioner är hopplösa till det jag använder i jämförelse med Googles->så jag ser ingen större mening att förnya det abbonemanget om dom inte hittar på något väldigt bra
*iCal åker ut till förmån för Googles calender - jag har väntat sedan iCal kom på att man skulle kunna lägga till events via webben och .Mac
*Funktionaliteten i Googles notebook har jag också väntat länge på att något liknande ska dyka upp i .Mac
*Sedan är det bara att bita i sura Äpplet och starta det digra arbetet att byta mail-adress, lite synd eftersom jag gillar Apples weblösning på mailen.
*Har försökt hitta någon mailklient att ersätta mail.app med. Thunderbird som verkar mest lovande använder inte Apples adressbok, vilket krånglar till det. Får väl försöka få ordning på Synkning mot mailservern på något sätt

Det blir nog bra det här, behövde bara skriva av mig lite frustration och få lite tips...

Var och en får ju bli salig på sin tro. Nu handlade tråden ju om ifall 10.4 var den sämsta OSX-versionen.

Safari har inte blivit sämre än tidigare. Jag har också installerat Firefox för komtabiliteten, men jag har återgått till Safari som standardwebbläsare eftersom Firefox är lite långsammare och låser sig ibland. Safari tar också mindre processorkapacitet.

Att .mac inte är bra beror inte på Tiger. Jag har iofs inte testat men såvitt jag förstår är Apple inte primärt ett webbhotell, därför finns bättre lösningar på annat håll.

Håller med om att mail.app inte är den bästa, men den är inte sämre än tidigare och jag hoppas den skall bli bättre framöver. Enda större problemet för mig är att vissa mottagare (windows 2000 och äldre) får skräptecken i stället för åäö. Det kan diskuteras om detta är en svaghet hos mail eller hos windows.

Jag hävdar bestämt att Tiger är bästa OSX-versionen hittills. Men se till att ha minst 1GB minne, jag vet inte hur det ser ut med mindre.

Jag tycker Dashboard och Spotlight är något av det bästa med OS X. Förstår inte varför folk klagar på Spotlight, jag använder den varje dag för att snabbt hitta filer. Går mycket snabbare än att leta upp dem manuellt oftast. Jag har aldrig sett någon snabbare sökmotor i något annat OS, inte ens i närheten. Den har ändrat sättet jag jobbar rätt avsevärt och speedat upp mitt workflow då jag hittar filerna snabbare.

Dashboard använder jag flitigt till bl a post-it-lappar, valutaomvandlare, miniräknare, uppslagsverk, väder, översättare, adressbok och en av dem bästa är en seriestrips-widget som heter "Wimic". Smidigt som attan att snabbt komma åt alla sådana småprogram.
Enda nackdelen skulle väl vara att det tar upp mycket minne, men har man gott om minne är det inget man tänker på, så det stör inte mig.

Verkar inte som ni som klagar har insett alla fördelar med Tigers nyheter konstigt nog.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-24 16:46
Ursprungligen av tobiwan:

Jag tycker Dashboard och Spotlight är något av det bästa med OS X. Förstår inte varför folk klagar på Spotlight, jag använder den varje dag för att snabbt hitta filer. Går mycket snabbare än att leta upp dem manuellt oftast. Jag har aldrig sett någon snabbare sökmotor i något annat OS, inte ens i närheten. Den har ändrat sättet jag jobbar rätt avsevärt och speedat upp mitt workflow då jag hittar filerna snabbare.

Verkar inte som ni som klagar har insett alla fördelar med Tigers nyheter konstigt nog.

Problemet med Spotlight är att den inte hittar alla filer, och inte ens bryr sig om att leta bland dom "osynliga" filerna. Och eftersom man inte vet att den ofta inte hittar alla, så vet man följaktligen inte om att den inte funkar.
Gör gärna ett sök på "spotlight" så kommer du att hitta fler trådar om dilemmat.

Ursprungligen av iBjorn:

Man behöver göra det ibland, speciellt för att fråga efter tips. Det finns en poäng med att "gnälla", det kan vara konstruktivt. Tyvärr är det inte alltid det finns lösningar, men om de finns och man missat dem så kan mycket bra hända.

Att byta iPhoto mot något annat kan jag bara rekommendera, iPhoto har jag inga bra erfarenheter av alls, men iMovie? Jag tycker det funkat rätt bra från iLife '05 i alla fall. (Fast det fanns äldre versioner som var pinsamt dåliga faktiskt.) Är du ute efter något mer avancerat? För mycket lättare blir det inte.

Bevaka tråden