Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker ni att Finder saknar?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Lundh:

Vi människor fungerar i allra högsta grad hierarkiskt, titta bara på vår sammhällsstruktur för att ta ett exempel. Titta på feodalsamhället, titta på Antiken. Vad har dessa sammhällen gemensamt? Jo, just någon form av hierarki. Till och med kommunismen är hierarkisk. Du har ingen pärm hemma som handlar om din ekonomi och därunder någon del som handlar om kontoutdrag eller lönespecar? Det här vara bara de första exemplen jag kom att tänka på men det finns oändligt många. Det skulle bli totalt kaos om vi skulle försöka göra precis allt i en nivå. (Det finns en anledning till att direkt demokrati inte fungerar i praktiken, folk skulle ge upp till slut och då har du bara en elit kvar i alla fall.)

Hoppas du vill lita på mig när jag säger att människan inte fungerar hierarkiskt. Mer rätt vore att säga att vi tenderar att gruppera saker och ting, ännu mer rätt vore att säga att vi ser samband och grupperar saker och ting. Om inte bör du läste något av Allen Newell, John MacCarthy, Lev Vygotsky, Herbert Simon och/eller George Miller. De rekommenderas ändå, mycket nyttig läsning och insikter om hur människan tänker och fungerar.

Det kommer presenteras en magisteruppsats på Linköpings universitet i aug-sep någon gång som heter "Tanken är god, men det är svårt att hitta" som handlar om de problem som uppstår med ett hierarkiskt system som filhantering och fildelning för AstraZeneca. Användarna (ca. 50.000 personer i hela världen) har stora svårigheter att:
1. Veta vilken information som berör dem,
2. Att hitta den information som de är intresserade av och
3. Hitta ett sätt att strukturera sina filer och dokument på ett bra sätt inom de begränsningar som det hierarkiska systemet ställer på dem.

Dessutom tar det ofta lång tid för användarna att ta sig till det önskade dokumentet eftersom strukturen är lång och snårig, och de sökfunktioner som finns i systemet är dolda. För att lösa detta krävs utbildning (som kostar företaget tid och pengar) en tydlig kontroll av vad som som får och inte får finnas i systemet och någon eller några som bestämmer var saker och ting ska finna. Något som dels begränsar individens frihet och tar flera tjänster på företaget i anspråk.

Hierarki är inte alltid dåligt, precis som du skriver, kolla t.ex. på iTunes-fönstret. Där finns en hierarki i låtordningen och sorteringen utan att man för den delen ska behöva gräva i mappar hela tiden.

Dessutom hindrar ju inte ett system som tillåter dig att sortera din information på vilket sätt du vill att du sorterar den hierarkiskt om det är vad du föredrar. Det finns dock ingen anledning att låsa alla människor vid ett system som några få föredrar.

Ursprungligen av Lundh:

För att ta varje punkt för sig:
1. Det borde du liksom jag inse att det är svårt och på gränsen till ogenomförbart. Det finns inte någon teknik idag som klarar av det. För att köra bil måste du ha körkort ha armar och ben och syn (visst finns det specialanpassade lösningar men det är inte det vi pratar om nu). Trots det är körkort mycket vanligt och sällan ifrågasatt.
För att klara av det enklaste jobb finns det alltid vissa krav på dig som inte alla klarar av att uppfylla och i stort sett alla jobb kräver någon form av utbildning eller introduktion.

Vi har körkort för att det går att skada och döda sig själv och andra människor om man gör fel med bilen. Inte för att det är speciellt svårt. Bilar är också fysiska ting när mjukvara saknar de begränsningarna. Sen finns ju de system som är designade för experter som fungerar bättre för experter för att de låter bli att hjälpa nya användare, men ett system som riktar sig till alla borde också kunna användas av alla.

Ursprungligen av Lundh:

2. Precis som du ska kunna åka in till en BMW-verkstad och förvänta dig att få din Skoda reparerad. Det du pratar om skulle kräva ett monopol och knappt då skulle det fungera.

Jo, precis, detta är svårt att genomföra, väldigt svårt till och med. För att det skulle hända krävs det att någon med makt förr eller senare sätter ner foten och kräver en viss typ av standard. Till exempel som att införa högertrafik, fast på ett svårare och mer avancerat sätt.

Ursprungligen av Lundh:

3. Angående nätverkspunkten faller det på samma som andra punkten. Angående trojaner och dylikt håller jag fullständigt med dig. Det ska vi inte behöva finna oss i.
Att organisera filer är en självklarhet att man måste göra, det finns inget sätt att undgå. Jag tror knappast du bara låter pappershögen på ditt (fysiska) skrivbord bara växa. Det skulle inte gå att hålla koll på alla papper utan att sortera (organisera) dem. Det är därför vi har pärmar och indexblad. Till och med romaner är indelade i kapitel, det vill säga organiserade. Människan fungerar på det viset.

Men eftersom vi alla är olika ska vi alla inte behöva utsättas för samma begränsningar och därmed kunna organisera oss som vi vill. Att inte organisera är också ett sätt att organisera, problemet är inte att lagra data på disk, där får det hemskt gärna vara både strikt och hierarkiskt ordnat, det viktiga är att användaren ska hitta det den vill ha och en hierarkisk fillagringsmodell faller på den punkten eftersom människor inte tänker hierarkiskt och därför blir det svårare och svårare att hitta i hierarkiska system ju mer information som finns i dem.

Ursprungligen av Lundh:

4. Så du sätter ofta igång radion istället för TV:n eller börjar läsa genom din post istället för att ringa ett samtal av misstag? Här finns det definitivt rum för förbättring gentemot idag, standardisera det så det finns ett VoIP-system, ett chattsystem och så vidare, det skulle fortfarande vara möjligt.

Precis. Varför ha två olika telefonnummer till mobil och hemtelefon när man kan ha ett? Eller varför inte gå steget längre och likställa telefonnummer och screen-name till en och samma sak? Datorerna är fantastiska, för femton år sedan var det inte många som ens kände till Internet, numera har flera hundra miljoner människor hittat nya sätt att kommunicera och det är inte otänkbart att det kommer utvecklas ytterligare ett antal sätt att kommunicera på sätt vi inte gjort tidigare. Dt finns prototyp-telefoner som t.ex. känner igen ansiktsuttryck och förmedlar dessa till mottagaren på olika vis.

Ursprungligen av Lundh:

Det är jättelätt att klaga och att säga att saker är värdelösa men så vitt jag vet hittills har du inte gett förslag på en bättre lösning själv. Jag ger inte mycket för den typen av argument, speciellt inte när de bygger på såna utopier som att människor inte sorterar saker och inte skall behöva läsa sig något.

Du ber mig beskriva hur man bygger en bättre Ölandsbro inom utrymmet för ett diskussionsinlägg. Det är givetvis svårt att göra så fort man vill gå in på detaljer.

Ja, det är alltid lätt att klaga. Men misströsta inte, jag är precis i startgroparna med ett eget företag i branschen. Hade jag haft det ultimata svaret redan nu så hade jag inte varit här och diskuterat utan snarare vurmat för något stort företag vi alla känner till att investera i min idé. Däremot försöker jag påpeka att det sedan länge funnits metoder att göra systemen bättre än de är idag och att de metoderna har ignorerats.

Resultatet är att användarna inte vet att de kan få det bättre och efterfrågar det därför inte och därför lägger företagen inte ner någon större energi på att göra det bättre.

Ursprungligen av Lundh:

Du har en viss poäng här men i sådana fall skulle det behövas en bra mycket bättre ångrafunktion än den som finns idag. Vi kan ju inte ta bort sån grundläggande funktionalitet. Titta på, jag tror det var CocoaMySQL som skriver till tabellerna i databasen i realtid, med ett enda felaktigt kommando skulle du kunna förstöra hela databasen. Sparaknappen skulle kunna motsvaras av ge till sekreteraren om vi ska hitta verklighetsnära analogier till den funktionaliteten.

Lifestreams och Core Data är två exempel som används idag, Core Data överlever visserligen inte att programmet avslutas, men båda bygger på samma princip att allt man gjort sparas så att det går att gå tillbaka hur långt som helst och se alla förändringar som gjorts.

Givetvis behövs det också ett maskineri i bakgrunden som fungerar som det ska, buggar då som nu som i framtiden är alltid jobbiga och ska undvikas.

Ursprungligen av Lundh:

Ja onödiga abstraktioner är onödiga, det tror jag vi kan vara överens om. Däremot är jag helt övertygad om att vissa abstraktion gjord på rätt sätt skulle underlätta användandet av en dator enormt.

Absolut. Även här är vi på samma våglängd.

Ursprungligen av Lundh:

Det jag tror absolut mest på är någon form av filsystem baserat på metadata där användarna taggar filer med någon typ av taggsystem, kanske hierarkiskt sådant. Så att sökvägen till en fil inte är absolut som idag utan bara en del i metadatan. Problemen jag ser med ett sånt här system är att människor är glömska av sig vilket i sin tur lätt gör att taggarna efter ett tag blir både röriga och svåröverskådliga. Ett system liknande wikipedia skulle antagligen i en utvecklad form fungera oerhört bra även lokalt för hantering av data.

Att skapa metadata klarar dagens system av rätt bra redan idag, så ju mindre tid man kräver av användaren att göra det desto mer tid kan den göra något viktigt. Ja, människor är glömska och gör småfel hela tiden (men de är mycket lätta att rätta till, 99% av fallen lägger vi inte ens märke till att vi gjort fel). Utmaningen här är att han en funktionalitet som tillåter användaren att hitta det ändå.

-------
Usch, det var ett långt inlägg. Orkade någon läsa det?

• Medlem
  • Ale
  • 2006-07-05 16:32
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Hoppas du vill lita på mig när jag säger att människan inte fungerar hierarkiskt. Mer rätt vore att säga att vi tenderar att gruppera saker och ting, ännu mer rätt vore att säga att vi ser samband och grupperar saker och ting. Om inte bör du läste något av Allen Newell, John MacCarthy, Lev Vygotsky, Herbert Simon och/eller George Miller. De rekommenderas ändå, mycket nyttig läsning och insikter om hur människan tänker och fungerar.

Det kommer presenteras en magisteruppsats på Linköpings universitet i aug-sep någon gång som heter "Tanken är god, men det är svårt att hitta" som handlar om de problem som uppstår med ett hierarkiskt system som filhantering och fildelning för AstraZeneca. Användarna (ca. 50.000 personer i hela världen) har stora svårigheter att:

1. Veta vilken information som berör dem,

2. Att hitta den information som de är intresserade av och

3. Hitta ett sätt att strukturera sina filer och dokument på ett bra sätt inom de begränsningar som det hierarkiska systemet ställer på dem.

Dessutom tar det ofta lång tid för användarna att ta sig till det önskade dokumentet eftersom strukturen är lång och snårig, och de sökfunktioner som finns i systemet är dolda. För att lösa detta krävs utbildning (som kostar företaget tid och pengar) en tydlig kontroll av vad som som får och inte får finnas i systemet och någon eller några som bestämmer var saker och ting ska finna. Något som dels begränsar individens frihet och tar flera tjänster på företaget i anspråk.

Hierarki är inte alltid dåligt, precis som du skriver, kolla t.ex. på iTunes-fönstret. Där finns en hierarki i låtordningen och sorteringen utan att man för den delen ska behöva gräva i mappar hela tiden.

Dessutom hindrar ju inte ett system som tillåter dig att sortera din information på vilket sätt du vill att du sorterar den hierarkiskt om det är vad du föredrar. Det finns dock ingen anledning att låsa alla människor vid ett system som några få föredrar.

Jag tror faktsikt inte vi är är så långt ifrån varandra här. Människan tenderar att lagra data och indela sig hierakriskt, så långt tror jag vi är överens? Jag säger inte att det är en optimal lösning, inte alls men jag det är inte helt värdelöst heller. En mer korrekt beskrivning av hur jag faktiskt skulle vilja se datan organiserad är i något hassediagram med relationerna länkade mellan datan. Problemet med den lösningen är att den måste vara felkorrigerande till en oerhört stor grad vi kommer till slut göra fel och gruppera data som egentligen hör samman i två separata grupper för att den första glömdes bort. Precis som du skrev i slutet av inlägget så är "Utmaningen här är att han en funktionalitet som tillåter användaren att hitta det ändå.". Allare helst skulle datorn då genom redan befintliga relationsgrafen och genom analys av datan och de metadata vi valt föreslå att länka den till redan befintliga grupper.

En relationsgraf är ett steg i den lösningen men jag tror ytterligare en typ av länkning behövs och det är att samla in datan i kategorier (mängder) och beskriva det som Venndiagram. Det skulle antagligen väldigt rörigt med många filer men jag skulle kuna tänka mig en kombination av Venndiagram och Hassediagram för att representera vart datan hör. Det är båda två tydliga grafer som i stort sett alla skulle kunna begripa utan att behöva förstå principen bakom.

Vi har körkort för att det går att skada och döda sig själv och andra människor om man gör fel med bilen. Inte för att det är speciellt svårt. Bilar är också fysiska ting när mjukvara saknar de begränsningarna. Sen finns ju de system som är designade för experter som fungerar bättre för experter för att de låter bli att hjälpa nya användare, men ett system som riktar sig till alla borde också kunna användas av alla.

Poängen här var att visa på att det faktiskt krävs någon form av introduktion till allt och att det lär fortsätta vara så.

Men eftersom vi alla är olika ska vi alla inte behöva utsättas för samma begränsningar och därmed kunna organisera oss som vi vill. Att inte organisera är också ett sätt att organisera, problemet är inte att lagra data på disk, där får det hemskt gärna vara både strikt och hierarkiskt ordnat, det viktiga är att användaren ska hitta det den vill ha och en hierarkisk fillagringsmodell faller på den punkten eftersom människor inte tänker hierarkiskt och därför blir det svårare och svårare att hitta i hierarkiska system ju mer information som finns i dem.

Såg ett bra citat angående det "Ordning är för idioter - genier klarar även kaos" och visst är det så ibland men det finns en gräns för hur mycket information man kan hantera utan att organisera det alls. Jag förordar inte hierarkiska system, jag säger bara att det är svårt att dömma ut dem som värdelösa innan det finns en bättre väl fungerade lösning.

Du ber mig beskriva hur man bygger en bättre Ölandsbro inom utrymmet för ett diskussionsinlägg. Det är givetvis svårt att göra så fort man vill gå in på detaljer.

Ja, det är alltid lätt att klaga. Men misströsta inte, jag är precis i startgroparna med ett eget företag i branschen. Hade jag haft det ultimata svaret redan nu så hade jag inte varit här och diskuterat utan snarare vurmat för något stort företag vi alla känner till att investera i min idé. Däremot försöker jag påpeka att det sedan länge funnits metoder att göra systemen bättre än de är idag och att de metoderna har ignorerats.

Nej jag försöker inte alls be dig förbättra ölandsbron eller något i den skalan, det jag skulle önska är att du ger lite konstruktiv kritik istället för att bara säga hur dåligt det är. Detaljerna kan vi spara till senare.

Jodå, jag orkade läsa, hinner inte skriva ett mer utförligt svar nu.

Med andra ord.
Mera VR! Mera VR!
Med andra ord igen.
Gräsklippparmannen! Gräsklipparmannen!

..och samtidigt ska maskinen vara stor som en femkrona, kosta tre-å-femti och köra i trettio år på en laddning...

man får ju lov att vara lite realistisk i hur avancerade system man kan bygga med dagens teknik. hur många av dagens macanvändare stänger av eller undviker funktioner som är för tunga för deras maskiner?
och betänk hur microsoft (som förodligen har världens största resurser i mjukvaruvärlden?) knappt får mastodontprogrammet/miljön office att gå ihop, hur skulle då ett windows med alla dessa finnesser och flaggor fungera i praktiken?

jag vill nog inte ha en miljö 'som i verkligheten' när jag arbetar med min dator, verkligheten är alltför begränsande!

Ursprungligen av gabriela:

..och samtidigt ska maskinen vara stor som en femkrona, kosta tre-å-femti och köra i trettio år på en laddning...

man får ju lov att vara lite realistisk i hur avancerade system man kan bygga med dagens teknik. hur många av dagens macanvändare stänger av eller undviker funktioner som är för tunga för deras maskiner?
och betänk hur microsoft (som förodligen har världens största resurser i mjukvaruvärlden?) knappt får mastodontprogrammet/miljön office att gå ihop, hur skulle då ett windows med alla dessa finnesser och flaggor fungera i praktiken?

Det är ju det jag skriver hela tiden! Att dagens system inte fungerar, därför måste vi skrota dagens koncept och börja på ett nytt där vi gör rätt från början!

Framförallt så måste hårddiskarna börjas med att kastas ut, ska vi börja använda vår hjärna som disk istället då Herr Johnny Mnemonic.

Det är bättre att du lägger din själ i gammal betänkt anarkism istället för att börja bygga på en ny teknologisk sådan =P

Ursprungligen av RockyMontana:

Framförallt så måste hårddiskarna börjas med att kastas ut, ska vi börja använda vår hjärna som disk istället då Herr Johnny Mnemonic.

Det är bättre att du lägger din själ i gammal betänkt anarkism istället för att börja bygga på en ny teknologisk sådan =P

Vad har anarkism med saken att göra? Vem är ute efter en teknologisk anarkism, inte är det jag. Själv vill jag en gång för alla tillämpa det vi vet om hur vi tänker på det vi använder. Många av de problem vi har idag, 30 år efter införandet av skrivbordsmetaforen löstes innan Apple ens släppte Macintosh 1984.

*skratt*

Visst!

Jag gillade en funktion som finns i KDE (ett GUI för Linux) som gjorde att man kunde bläddra genom en massa mappar i samma fönster. Skulle vara kul om de kunde ha med det som alternativ.

det delades alltså upp hela tiden, mer mappar=mer delar

jag tror inte jag riktigt förstår vilken funktionalitet ni efterfrågar...?

om man vill spara alla sina filer 'i hög' i sin hemmamapp så kan man ju göra det och använda spotlight till att bläddra fram rätt fil.
i många applikationer går det ju att lägga till metadata som skapare, nyckelord och kommentarer som indexeras i spotlight. i nödfall kan man ju lägga till sina nyckelord genom 'visa info...'.
inte vidare intuitivt kanske och en mer genomarbetad och homogen lösning skulle vara trevligt, men det är ju den sorts arbetssätt ni förordar. (om jag förstår rätt?)
((man kan ju alltid gömma systemfilerna a la 'systemmapp' om man tycker det blir bättre.))

om man ser till själva operativsystemet behövs det nog fortfarande (och ett tag framöver) gamla klassiska filsystem eftersom det är ett effektivt sätt att sortera resurserna (för programmerana alltså) med avseende på vilken teknik som finns tillgängligt idag.

dessutom tycker inte jag att 'Ett dåligt operativsystem är ett dåligt operativsystem, ett halvbra är halvbra och ett bra är bra.'
det finns väldigt bra system som kan vara otroligt dåliga, beroende på situation och norm.
exvis är beos, som nämndes innan, ett mycket trevligt system i vissa avseenden, men värdelöst i det avseende att de fräshaste appsen är fem år gamla eller linux som är bra för vad linux är bra för, men de flesta här vill ju inte ens ta i det med tång...
don efter person helt enkelt, det är min mening.
annars får vi väl vänta och se helt enkelt, finns det pengar att tjäna kommer ju produkterna allteftersom.

• Medlem
  • 2006-07-05 16:21

Hierarkiska system är bra för en individ, men det är väldigt svårt för många människor att göra samma associationer. Den enklaste typen av indelning görs med hjälp av exempelvis färg. Alla kan lätt plocka in saker i rätt hög. Innehåll i en text eller en bild är avsevärt svårare. Folk tycker olika. Metadata är väl kanske smartast, men jag har svårt att se normala människor sitta och tagga tusentals filer... dessutom tycker folk olika här också. Taggar är ju också hierarkiska, fast i fler riktningar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-01 12:19

en riktigt schysst funktion som finns i thunar (linux) äratt man kan markera hur många filersom helst, sen trycka på rename. då får man lite sköna options. t.ex.om det är mp3s så kan man välja att renama efter id3-taggar utifrån regler man själv formulerar

Framför allt skulle jag vilja att de fixade alla buggar!

Ikonläget är fortfarande buggigt. Zoomfunktionen (att göra fönstret lagom stort) praktmissar varenda gång, ibland vill den scrolla fast det inte finns något att scrolla till, ibland försvinner scrollbaren när massor av ikoner är utanför... Hemskt dåligt gjort.

Det finns inget standardval på visningsläge. Jag klickar alltid bort sidofältet men jag kan aldrig välja detta som standard.

Det finns ett visst behov av att ha flera arbetsytor. Det är inte så illa så länge jag använder X-assist, som håller ihop fönstren för varke tillämpning (vilket ger en känsla av flera arbetsytor, en per program liksom) men det är inte riktigt samma sak.

Men värst av allt är avmontering av flyttbara enheter. Dels händer det (ofta!) att jag inte får avmontera en enhet för att den är "upptagen" - när inga program är öppna! - och värst av allt är att när ikonen försvunnit från skrivbordet är datorn inte klar med den! Jag har börjat använda Skivverktyg för att kolla att den är avmonterad, och det är väldigt fel!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-02 00:34

Hur känns det att år 2006 ha en Finder som inte klarar av att "klippa ut" filer och mappar men däremot att kopiera samt duplicera dem…?

Ursprungligen av rasta:

Hur känns det att år 2006 ha en Finder som inte klarar av att "klippa ut" filer och mappar men däremot att kopiera samt duplicera dem…?

Detta går:

http://www.apple.com/pro/tips/copydelete.html

• Medlem
  • 2006-09-02 17:06
Ursprungligen av draags:

Jag tror man menade att det inte går att trycka äpple-x för att klippa ut. Äpple-c går ju. Jag ser inga väldiga förluster med detta, men samtidigt kan man undra vaför det inte finns.

• Oregistrerad
  • 2006-09-02 17:35

Många med mig tycker det ska vara skillnad på mapp och fil, dvs att mappar alltid listas överst i fönster, skrivbord, etc (á la Windows).

Eller varför inte lägga till en funktion där man själv kan välja vad som ska listas överst (som idag har någon på Apple bestämt att ex. filtypen InDesign ska ha prioritet före ex. PNG-filer och mappar ska hamna mellan dessa - minst sagt ologiskt)?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-02 22:30
Ursprungligen av stfm:

Jag tror man menade att det inte går att trycka äpple-x för att klippa ut. Äpple-c går ju. Jag ser inga väldiga förluster med detta, men samtidigt kan man undra vaför det inte finns.

Jup. Tipset ovan är inte oävet, men det finns en fördel med copy-x-funktionaliteten, nämligen om man inte har slutdestinationen för filen öppen i något fönster utan t ex vill använda snabbkommando för att öppna visst fönster och sedan klistra in där.

• Medlem
  • 2006-09-03 04:30

Det finns ju saker som är bra i Finder också. Som t ex om man befinner sig i en katalog, och vill kopiera den. Då drar man ju bara i ikonen i listen. Samma sak om man har en bild öppen i preview, och vill öppna den i Photoshop. Dra ikonen i listen till docken (där man har Photoshop); presto!

Jag har en känsla av att många inte känner till att man kan byta katalog (håll in äpplet, och tryck), och dra filer med den lilla ikonen, som i andra operativsystem bara hänger där.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-03 12:14
Ursprungligen av stfm:

Det finns ju saker som är bra i Finder också. Som t ex om man befinner sig i en katalog, och vill kopiera den. Då drar man ju bara i ikonen i listen. Samma sak om man har en bild öppen i preview, och vill öppna den i Photoshop. Dra ikonen i listen till docken (där man har Photoshop); presto!

Jag har en känsla av att många inte känner till att man kan byta katalog (håll in äpplet, och tryck), och dra filer med den lilla ikonen, som i andra operativsystem bara hänger där.

Utan tvekan. Jag anser att OS X är överlägset alla andra operativsystem jag testat av flera olika skäl. Saker som den jag nämner ovan är bara möjlighet till ytterligare förbättringar av ett redan bra system.

Själv skulle jag vilja ha en Finder som utgör en oerhört anpassningbar miljö kopplad till den den databas som innehåller Spotlight-data.

Där skulle jag t.ex. vilja kunna definiera händelser och åtgärder, t.ex. vilken information jag vill presentera, hur den ska associeras med annan information, och hur jag ska presentera den.

T.ex skulle jag då vilja kunna definiera att så fort ett mail från en viss person kommer in ska en lista med alla filer som är associerade med den personen visas i ett slide-in fönster el dyl.

Eller, så fort en fil som uppfyller vissa kriterier skapas/ändras ska de kunna auto-associeras till användare, händelser, tidpunkter, eller vad som helst, som jag definierar som giltiga associationer.

Om jag chattar med en användare vill jag kunna definiera att en fillista, kalenderhändelser, eller va fasen som helst, ska visas, på precis det sätt jag önskar.

Inställningar av den här typen vill jag sedna kunna spara som olika arbetsmiljöer, som jag när som helst kan växla till.

Då skulle jag kunna ha olika arbetsmiljöer, av typen "Förenklad Finder", "Avancerad Finder", "Tidslina", "Personbaserad", "Aktivitetsbaserad" osv.

Med andra ord - JAG vill kuna bestämma över hur min information sorteras, bearbetas och presenteras.

Precis som flera har skrivit så finns det goda ansatser i funktioner som redan finns, men det är så fjuttigt, och långt ifrån att ta ett helhetsgrepp på det.

Nu kanske någon frågar om det här verkligen har med Finder att göra, och svaret är att jag tycker det, för Finders främsta begränsning är att den är så fruktansvärt isolerad från allt annat

Rickard det du skriver om låter onekligen som riktigt användbara funktioner.

Kan inte Apples semantic finder idé passa in här också?

Bevaka tråden