Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro 17" Upplösning

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-07 12:39

Min MacBook Pro ser skarp och bra ut i 1680 x 1050 men halvsuddig i alla andra upplösningar, är det nån form av kantutjämning, kan man fixa detta? Skulle ibland vilja använda en lägre upplösning på skärmen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-07 12:47

LCD-skärmar, som det ju handlar om här, har en fast fysisk upplösning, i din MacBooks fall 1680x1050, och denna kan inte ändras. Du kan genom mjukvaran köra lägre upplösningar, men då blir det, som du ju redan upptäckt, mindre skarpt, eftersom varje teoretisk pixel får "spännas ut" över ett antal fysiska pixlar. Undantaget är om du kör exakt halva upplösningen, dvs 840x525 pixlar i detta fallet, då ju exakt två fysiska pixlar blir en teoretisk pixel.

Hoppas det hjälpte

• Medlem
  • Ale
  • 2006-07-07 20:49
Ursprungligen av xevve:

Du kan genom mjukvaran köra lägre upplösningar, men då blir det, som du ju redan upptäckt, mindre skarpt, eftersom varje teoretisk pixel får "spännas ut" över ett antal fysiska pixlar. Undantaget är om du kör exakt halva upplösningen, dvs 840x525 pixlar i detta fallet, då ju exakt två fysiska pixlar blir en teoretisk pixel.

Vill bara tydliggöra att det är fyra fysiska pixlar som agerar som en pixel när man halverar upplösningen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-08 02:47
Ursprungligen av Lundh:

Vill bara tydliggöra att det är fyra fysiska pixlar som agerar som en pixel när man halverar upplösningen.

Ah, tack. Tänkte endimensionellt där

• Oregistrerad
  • 2006-07-07 12:54

Har inte den upplösningen i min lista, närmaste är 800x500, tyckte att min gamla Powerbook G4 funkade bättre på andra uplösningar. Får väl nöja mej med den höga då.
Tack för svaret!

1
Bevaka tråden