Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur smart är Dreamweavers preload av bilder?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en sida med rätt många bilder som behöver förladdas. De behöver helst laddas innan man kommer till den sidan de ska användas på. Enklast vore att lista dessa på startsidan.

Om man lägger in ett antal preload på startsidan men besökaren snabbt klickar vidare till en annan sida - vad händer då?

Kommer webbläsaren att avbryta inläsningen av bilder och istället blint lyda den nya sidan eller minns den vad den höll på med så att säga?

Exempel på kod från DW

<body onLoad="MM_preloadImages('bilder/bild1.jpg','bilder/bild2.jpg','bilder/bild3.jpg','bilder/bild4.jpg','bilder/bild5.jpg','bilder/bild6.jpg')">

Eftersom du avbryter Javascriptet genom att byta sida så kommer dom bilder som scriptet inte läst in inte finnas i cachen.

Ok.

Låt säga att den hinner läsa in 3 bilder (av totalt 6) innan besökaren klickar vidare. Om man då har en exakt likadan preload på nästa sida förstår då webbläsaren att de tre första redan finns i chachen eller börjar den om att ladda från bild 1 igen?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-19 17:41
Ursprungligen av Anders Täpp:

Ok.

Låt säga att den hinner läsa in 3 bilder (av totalt 6) innan besökaren klickar vidare. Om man då har en exakt likadan preload på nästa sida förstår då webbläsaren att de tre första redan finns i chachen eller börjar den om att ladda från bild 1 igen?

Den kollar i cachen, hittar filer med samma namn, samma path, samma "vikt" osv. Då laddar den inte ner samma fil igen utan börjar med nästa.

Ursprungligen av Danne V:

Den kollar i cachen, hittar filer med samma namn, samma path, samma "vikt" osv. Då laddar den inte ner samma fil igen utan börjar med nästa.

Yepp, så är det.

Finemang.

Så om jag förladdar några bilder på startsidan och på alla sidor en nivå under så förladdar jag resten. Då borde man täcka upp att så gott som alla bilder är förladdade. På sidan där bilderna behövs kan jag lägga en förladdning av samtliga bilder ifall någon missats innan.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-20 09:10
Ursprungligen av Anders Täpp:

Finemang.

Så om jag förladdar några bilder på startsidan och på alla sidor en nivå under så förladdar jag resten. Då borde man täcka upp att så gott som alla bilder är förladdade. På sidan där bilderna behövs kan jag lägga en förladdning av samtliga bilder ifall någon missats innan.

Tja, du kan förladda så du blir blå i anskitet.
Nackdelen är ju att det kan bli lite trångt i röret, men det är nog ett problem man hade med gamla 56Kb modem. Så förladda på du.

1
Bevaka tråden