Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop: streckad fyllning?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag sitter och kämpar med ett litet projekt där jag behöver fylla områden i bilden med parallella linjer. (tänk er en skuggning el. liknande på en karta.)

det vore helt otroligt om det fanns en plugin eller ett filter där man angav vinkel, avstånd och linjetjocklek, eftersom jag (förmodligen) behöver flera olika varianter i den slutliga bilden...?
(inte det?! det var väl värt ett försök?)

nåväl, kan någon komma på ett bra sätt att ordna detta på?
ska man tåta ihopa ett eget pattern månne, står det färdiga sådana att finna på internetet måhända?

jag är som ni märker inte helt strålande på dessa typer av saker, så all hjälp mottages tacksamt.

/anders

ps. jag tror det finns illustrator på någon burk här så det är en annan möjlighet om någon har en ide...? (sitter med detta i skolan)
ds.

edit:
nu när jag ändå bemödat mig att skapa en tråd om saken kan jag passa på att fråga om det finns de klassiska färghinksmönsterna från macpaint att använda i photoshop?

Kan du inte vektorisera formen i Illustrator som linjerna skall vara i och sedan fylla den med en vanlig vectoriserad streckpattern? (som du enkelt kan göra själv)

Eller så kan du använda patterneffekten på PS, fast då får du göra din form till ett eget lager. Även här får du göra ditt egna mönster, vilket jag räknar med att du kan.

att fylla en markering med ett pattern är ju inte så svårt, det kan jag - men problemet ligger i att jag inte kan förstå hur man skalar och roterar ett pattern.

det känns sådär roligt att pilla ihopa ett dussin patterns med lodräta streck i olika tjocklekar och avstånd, sedan lika många med 30, 45 och 90 graders vinkel...

okej, jag behöver få en bättre uppfattning på vad du skall göra! bifoga någon skiss så löser jag det åt dig

deviantart har en photoshop pattern-kategori

http://resources.deviantart.com/applications/patterns/

..karta? Illustrator..

hi-5!

1
Bevaka tråden