Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Coca-Cola Light nyttigare?

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Coca Cola får mycket oförtjänt skäll kom ihåg att Coca Cola från början är en hälsodryck, en konsumtion av Coca Cola i måttliga mängder gör att man slipper huvudvärk och ont i magen, Coca Cola's hemliga kokabaserade recept bygger lite löst på gammal sydamerikansk häxkonst..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-04 19:18
Ursprungligen av Simon Templar:

Coca Cola får mycket oförtjänt skäll kom ihåg att Coca Cola från början är en hälsodryck, en konsumtion av Coca Cola i måttliga mängder gör att man slipper huvudvärk och ont i magen, Coca Cola's hemliga kokabaserade recept bygger lite löst på gammal sydamerikansk häxkonst..

Det var på den tiden som man hade lite kokain i brygden, det har man inte numera av lättförståeliga skäl. Namnet på kurjan kommer därifrån.

Ursprungligen av Konrad:

Det var på den tiden som man hade lite kokain i brygden, det har man inte numera av lättförståeliga skäl. Namnet på kurjan kommer därifrån.

Coca cola bryggs fortfarande på kokablad och innehåller faktiskt en pyttemängd kokain.

"Today's Coca-Cola uses "spent" coca leaves, those that have been through a cocaine extraction process, to flavor the beverage. Since this process cannot extract the cocaine alkaloids at a molecular level, the drink still contains trace amounts of the stimulant[24]. The United States DEA oversees the importation of coca for Coca-Cola, and later sale of the extracted cocaine to the drug industry "
Från wikipedia.

Var inte hela poängen med coca-cola från början att det var typ smaksatt Samarin?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-04 19:44

Det var tänkt att vara en hälsodryck.

Ursprungligen av Konrad:

Det var tänkt att vara en hälsodryck.

Precis. Får mig att tänka på:

"Kristallklart. Starkt radioaktivt."

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-07-07 22:06

Efter alla diskussioner här så gick jag till slut och köpte en flaska Coca-Cola Light. Den både luktar och smakar betydligt sämre än vanlig Coca-cola.
Jag föredrar en iskall flaska Imsdal vatten alla gånger.

Vad jag har hört av tandläkare så är sötningsmedel värre än vanligt socker för tänderna i coca-cola t ex.. Men sen innehåller ju all cola.. fosforsyra å det fräter ju

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-08 11:54

Jag dricker aldrig läsk. Bara mineralvatten (helst Ramlösa) och pilsner.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-07-18 12:23

Dags för alla som dricker cocacola light mm att sluta omedelbart? själv dricker jag det inte då jag inte gillar smaken.

"Det syntetiska sötningsmedlet sukralos har många likheter med farliga ämnen som DDT och PCB, anser experter..."

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,67689602_852__,00.html

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-07-20 17:27

Jag tycker iaf att light-drycker smakar mycket bättre än sockrade drycker; man blir så klistrig och äcklig i munnen (verkligen känner hur det fräter ) efter man druckit en vanlig cola, tycker jag.

På 70-talet sköt de fackföreningsledare i Sydamerika. Vet ej om de har slutat men där grundades en livslång bojkott. Coca-Cola har aldrig passerat mina läppar och så skall det förbli.
(Med Pepsi är det en annan sak, det dricker Kungen*;) )

Håller med ovanstående att vatten och öl är att föredra. Har dessutom flyttat till ett land där det på krogen är minst dubbelt så dyrt att beställa vatten jämfört med öl och läsk är minst tre gånger så dyrt som öl. Inget svårt val, man får ju tänka på ekonomin…

*) Kungen=Elvis

Ursprungligen av Kalle Borch:

På 70-talet sköt de fackföreningsledare i Sydamerika. Vet ej om de har slutat men där grundades en livslång bojkott. Coca-Cola har aldrig passerat mina läppar och så skall det förbli.

Är det verkligen någonting som är bekräftat?

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-07-21 10:56
Ursprungligen av Kalle Borch:

På 70-talet sköt de fackföreningsledare i Sydamerika. Vet ej om de har slutat men där grundades en livslång bojkott. Coca-Cola har aldrig passerat mina läppar och så skall det förbli.
(Med Pepsi är det en annan sak, det dricker Kungen*;) )

Håller med ovanstående att vatten och öl är att föredra. Har dessutom flyttat till ett land där det på krogen är minst dubbelt så dyrt att beställa vatten jämfört med öl och läsk är minst tre gånger så dyrt som öl. Inget svårt val, man får ju tänka på ekonomin…

*) Kungen=Elvis

Personligen tror jag att det där är 100% BS.

100%, dvs inklusive att Kungen=Elvis?
Då har du dina sinnen i olag!

Ursprungligen av Kalle Borch:

100%, dvs inklusive att Kungen=Elvis?
Då har du dina sinnen i olag!

Enligt alla vetenskapliga bevis och undersökningar kom Elvis på sin höjd upp till 89% av kunglig glans. Det är fakta.

Ursprungligen av Leftrustle:

Enligt alla vetenskapliga bevis och undersökningar kom Elvis på sin höjd upp till 89% av kunglig glans. Det är fakta.

Källa?! (;) )

Edit:
Du skriver i dativ. Det låter ju nästan som mannen skulle vara död.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-07-31 10:03
Ursprungligen av Kalle Borch:

100%, dvs inklusive att Kungen=Elvis?
Då har du dina sinnen i olag!

Ja 100%... för kungen dricker inte pepsi, han DRACK pepsi...

SINALTRAINAL, the National Food Workers Union, represents workers at the Coca-Cola bottling plants in Colombia. This union has been decimated. A Fact-Finding Delegation headed by Hiram Monserrate of the New York City Council identified 179 major human rights violations suffered by workers at Coke plants, including nine murders.

Ursprungligen av kainen:

Personligen tror jag att det där är 100% BS.

Den moderna västerländska människan har utvecklat en långt gången skenhelighet, för att göra det möjligt att leva i det samhälle vi skapat.
Min kotlett kommer inte från en djurfabrik.
Min bil släpper bara ut rosenvatten och saknar koppling till den globala uppvärmningen.
Min Cola kommer inte från en skurkfabrik.
Osv.

En persons bojkott förändrar inget, men jag sover gott om natten. Utan hyckleri!

/ kalle.

Ursprungligen av Kalle Borch:

SINALTRAINAL, the National Food Workers Union, represents workers at the Coca-Cola bottling plants in Colombia. This union has been decimated. A Fact-Finding Delegation headed by Hiram Monserrate of the New York City Council identified 179 major human rights violations suffered by workers at Coke plants, including nine murders.

Den moderna västerländska människan har utvecklat en långt gången skenhelighet, för att göra det möjligt att leva i det samhälle vi skapat.
Min kotlett kommer inte från en djurfabrik.
Min bil släpper bara ut rosenvatten och saknar koppling till den globala uppvärmningen.
Min Cola kommer inte från en skurkfabrik.
Osv.

En persons bojkott förändrar inget, men jag sover gott om natten. Utan hyckleri!

/ kalle.

Fortsätt med det, det är skönt att det finns de som orkar bry sig.

Orkar? Hur jobbigt är det?

Ursprungligen av Leftrustle:

Orkar? Hur jobbigt är det?

Jag väljer mina fighter. Annars skulle den här, ofta sinnessjuka, världen ta kål på mig.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-31 10:55

Precis som skrevs ovan är en hel del forskare oroliga över att SucraLose/Splenda är väldigt likt DDT i molekylstrukturen.

http://www.downtoearth.org/articles/sucralose_danger.htm
http://www.rense.com/general65/splend.htm

"In terms of potential long-term human toxicity we should regard sucralose with its chemical cousin DDT"

Bevaka tråden