Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många WiFi ser ni hemma?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom BBB hade lite strul för mig hemma nyss så kollade jag hur många trådlösa nät jag kunde hitta genom att gå runt med min MacBook Pro och scanna... På två minuter hittar jag 33 olika nät, förvisso "bara" 9 utan WEP men i alla fall....

Slår någon 33 från sin bostad?

(KisMac är ett bra program för att kolla näten.)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-07-27 21:34

Får jag använda extern antenn till Powerbooken för att scanna?
Men 33st från sin bostad. Du bor inte i ett villaområde va?
I ett hyreshus kan jag tänka mig, men 33st är rätt mycket. Snacka om att det bildas störningar i frekvensrummet.

Med inbyggda antennen får jag upp på mitt skrivbord 5st. 2st är mina egna.
Däremot använder jag extern antenn och ställer mig på övervåningen och riktar ut över härnösand kan det se ut som i den bifogade filen.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-07-27 21:55

Två nät och bor i villa.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-27 22:28

Jag har någon stans mellan 10 - 12. Bor just nu på Ringvägen på söder i Stockholm. En hel del är oskyddade nät, hälften kanske.

När ja flippade upp locket på macbooken på fridhemsplan vid Humac fick jag in betydligt fler : http://www.cs.umu.se/~di02evm/wlanmany.png

Dock så funkade det utan problem, borde ju bli störningar med så många nät.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-27 23:39

Inte ett enda trots att det bor mycket folk häromkring. Kanske har med väggarna att göra?

Jag ser två st. och jag bor i en liten by och på en idyllisk gata där alla grannar utom i ett hus är pensionärer. Det luktar hemlig agentpensionär

edit: Slant på tangentbordet

Mitt egna samt Ulricehamns Energi's Bredbandsnät om jag scannar i passive mode. Det är inte så datoriserat här ute på landsbygden.

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-08-03 19:56

3 st inklusive mitt.. samtliga låsta.
När jag var på semester i vår stuga i grebbestad hittade jag 6 st från balkongen.. och då bor vi en liten bit från stan.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-08-03 20:11

Bara mitt eget. Villaområde i Spånga. Men jag har ingen extern antenn.

Däremot fungerar jag på att köpa Skypes WiFi-telefon (som Netgear tillverkar). IP-telefon som fungerar utan dator i trådlösa nätverk. Det borde ju gå att ringa gratis på den nästan överallt om det finns så många trådlösa nät.

Sidde, du måtte bo högt upp i Öbacka. Har du hyreshus i närheten? Eller IT-nördar?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-03 22:23

Man bör scanna av sitt område och lägga sig 2 frekvenser över eller under närmsta nät. standar är ju "kanal" 6. För inte störa andra nät.

Jag har bara ett nät här..mitt eget

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-08-03 22:33

1. Mitt eget.
Bor i skogen. Närmaste granne som har bredband bor en halv km härifrån.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-08 15:53

Bara mitt eget hus i mina föräldrars hus som jag snart flyttar ifrån, men 5 st + mitt eget i lägenheten i Sundsvall.

I vanliga fall bara ett, mitt eget. Men nu när min Powerbook är trasig så ansåg jag att det inte fanns någon anledning att ha det trådlösa igång, så just nu så är det inga.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-08 17:35

52 st

52 st fick jag det till på min balkong i sydney:) (om jag räknade rätt...)

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-08-08 18:12

vilken otäck skärmdumpm toma747... är det det där windows man hört talas om?
Jag bor i villa och får in två andra nät.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-08 20:59

Jag bor i Bromma, mest hyreshus. Har väl en 3-4 stycken, alla skyddade.
Har en FON Router själv, men den har jag inte kopplat in än.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-08 21:34

Bor i villa i en håla. Når två helt öppna. Varav den ena lika bra mottagning som min egna wlan-station,

  • Medlem
  • 2006-08-08 21:32

bor i hyreshus i östra göteborg, får in två låsta nät

1
Bevaka tråden