Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatiskt byta ut sida mot mallsida varje vecka

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kund får ny hemsida som de ska sköta med Contribute. En av sidorna innehåller ett veckoschema mån-fre med händelser för den aktuella veckan. En typisk funktion som låter jätteskoj när man hittar på saker till hemsidan men som troligen förfaller rätt snabbt och så har man gamla veckoprogram som ligger å skräpar...

Går det på något vis att få webbservern att byta sidan varje söndag mot en ny tom sida?

Är tanken med phpicalender att man besöker deras sida eller går det att bygga in inuti den egna sajten?

Jag har inte testat att installera denna PHP/MySQL-lösning ännu men har läst på lite om den. Du laddar hem ett paket med filer, placerar dessa i en mapp på webbservern, skapar en databas i MySQL och sedan besöker du en av webbsidorna i mappen - då startar en installation, som i sin tur skapar tabellerna i databasen. (Du uppger under installationen sådana uppgifter som adress till MySQL-servern, användarnamn, lösenord mm.) Så brukar det i alla fall fungera, men som sagt jag har inte testat i det här fallet. (Lite skall du väl göra själv...)

Sedan behöver du ett program som kan producera iCal-filer, och det har du - iCal. Du flyttar helt enkelt denna till din webbserver på något vis. Min gissning är att du helt enkelt publicerar den och vips, så har du en aktuell kalender på din webbsite. Detta kan du ställa in i iCal på att göras varje gång kalendern ändras, alltså behöver du inte göra detta veckovis.

Det andra programmet (iCal2Webb) tar en kalender i iCal och skapar ett HTML-dokumentet av det, som sedan skickas via FTP till en webbserver. Det skall även gå att schemalägga detta läste jag som hastigast i beskrivningen.

Lycka till!

Nu är det kunden som ska skapa kalendern men jag såg instruktioner för Outlook. Kruxet är att hemsidan har en budget så jag får inte fastna i för mycket fnulande...

Du behöver ingen MySQL för detta - det räcker med att PHP är aktiverat på servern. Sedan lägger man bara sin iCal-filer i en mapp i PHP iCalendars mapp.

//Mikael

Jag har fått igång kalendern nu med phpicalendar men har fått problem med tidszoner.

I config-filen har jag
$timezone = 'Europe/Stockholm';

Jag publicerar med Sunbird på en PC. Inställningarna står på Europe/Stockholm
Jag prenumererar med iCal också iställd på Europe/Stockholm

Om jag publicerar/prenumererar i båda riktningarna så får jag rätt tid i Sunbird/iCal.

Webbsidans kalender är dock två timmar före. Klockan 13 hamnar på kl 15 osv.

Tillägg: Publicering från Sunbird både på PC och Mac ger tidsfelet. Publicera från iCal ger inget tidsfel.

Senast redigerat 2006-08-16 12:22

Jag snokade lite i ics-filerna och ser en skillnad där på raderna för timezone

iCal: TZID:Europe/Stockholm

Sunbird: TZID:/mozilla.org/20050126_1/Europe/Stockholm

Någon som kan förklara det där?

Jag snokade fram att Levonlines webbserver visar GMT inte GMT+2 som vi har nu med sommartid och allt.

Det finns info om tidszonerna där ett alternativ för phpicalnders config-fil är "Same as Server". Jag bytte till detta vilket inte gav någon skillnad alls.

Jag testade istället "GMT" och då funkar det. Funktionen Same as Server verkar alltså bugga.

Det enda jag är lite orolig för nu är hur det här kommer att funka över tiden? När vi får vintertid t ex. Eftersom det är en kund som ska använda systemet vore det skönt att veta att man är på säkra sidan.

1
Bevaka tråden