Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av hårddisk på studs?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

det är något i min maskin som börjar pipa fruktansvärt irriterande efter en stunds användning och jag misstänker hårddisken. därför skulle jag vilja sätta disken i vila när det börjar pipa för att se om jag har rätt i min misstanke.

problemet är att även om jag sätter 'spin-down'-tiden till 1 min och lämnar burken i fred är det alltid något som skrivs/läses med ca 10-20 s mellanrum så att disken håller sig vaken ändå...

tips/ideer på hur man kan få disken att sova fortast möjliga?
kanske en brutal tvångs-avmontering gör tricket?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-06 13:00

En fråga, vad har du för dator?

en gammal powermac g4 dual 500.

  • Medlem
  • 2006-08-06 13:24

...i Mac OS 9 kunde man köra utan hårddisk i evigheter, Mac OS X använder hd:n klart mer ofta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-06 18:34

Jag skulle koppla ur HD:n. Stoppa in en Mac OS X-skiva el bättre en extern HD och starta upp från den.

testade att starta upp utan strömsladden i hårddisken, men jag har inte tillräcklig fantasi för att låstas arbeta 'en stund' med bara en blinkande systemmapp på skärmen...

jag har en cd-brännare i ett externt firewirechassi, kan jag mecka in disken i det och bara köra igång som vanligt? (det borde vara lättare att lokalisera pipet i så fall...)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-06 21:28

Om du har ngn annan hårddisk du kan starta från (extern eller montera in internt) så kommer din nuvarande disk säkert spinna ner när den inte används som startskiva.

Externt FW CD-kabinett ska funka fint att "meckla" in hårddisk i.

Stetoskop är ett bra verktyg att lokalisera källa till oljud.

1
Bevaka tråden