Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Xserve Intel

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det vore kul att höra era åsikter om nya Xserve Intel. Jag har ju ett antal Xserve G5 sedan tidigare och har följt rykten med stort intresse - vissa saker blev verklighet och andra inte.

Fördelar med nya Xserve
- Snabbare, snabbare, snabbare
- Inbyggt grafikkort
- Dubbla nätaggregat (option)
- PCI-Express

Dumt med nya Xserve
- Varför mini-DVI kontakt på grafikkortet?
- Fortfarande bara tre diskplatser
- Nya (dyra) minnen
- Varför inte en budgetversion med G5?

Bara mina högst personliga åsikter.

Jag har inte haft råd att köpa en enda Xserve ny utan alla sju vi har är köpta begagnade...

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-07 23:54

Har apple missat hårdvaru raid? det viktigaste som tidigare xserves saknade verkar även den nya sakna. Kollar man på hp,fujitsu-siemens,dell(from hell) så har alla modeller (nästan) inbyggd hårdvaru raid. Vill steve bara ha kunder som har råd med en xserve-raid??

Kan bara hålla med. Som tur är finns det bra alternativ:
http://www.cupertino.se/reseller/RocketRaid-2310-PCI-Express-SATA-II-p-1228.html

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-08 01:09

Problemet med att måste köpa ett raid-kort från tredje part är att många windows administratörer inte kommer att gå över till apple servrar med argumentet "Det finns ju inte ens hårdvaru-raid på Apples servrar". För inte kommer en sådan nisse vara villig att använda en komponent som inte Apple tillhandahåller.

Sen så skulle det alltid vara bra om Apple kunde släppa en till server modell med mera lagrings utrymme som inte behöver vara 1U. 4U kan många leva med. One-size does not fit all!!

Jag har hårdvaru-RAID i min Xserve. Finns ju som BTO-tillval.

För den som behöver fler diskar finns flera typer av expansionsrack - som detta:
http://www.cupertino.se/reseller/QuadRack-SATA-Infiniband-p-1225.html

Bara att stapla på varandra tills du har rätt antal diskar Capojava har rätt - det finns ett Promisekort som säljs vid BTO, åtminstonde till G5orna.

Låt oss hoppas att Apple släpper en budget Xserve dual G5 för runt 16000kr som low-end alternativ till oss fattiga...

• Medlem
  • Alvesta
  • 2006-08-08 07:45

Det skulle nog inte bli någon budgetversion om de stoppade i en G5-processor eftersom de inte köper några sådana av IBM längre och inte lär få någon mängdrabatt eller liknande nu när de gått över till Intel.

Dessutom vore det ju marknadsföringsmässigt självmord att släppa en maskin med G5 när de precis lyckats med övergången till Intel på rekordtid.

Ja, en budgetmodell med Conroe möjligtvis, men PPC; aldrig.

Jag skulle gärna se en 2U version också faktiskt så man kan få RAID-10 internt. HP har en ny server kallad Proliant 380G5 som är riktigt, riktigt fet. Vi har en G3:a som är lite äldre med gamla Xeon men den är också byggd som en stridsvagn.

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/ss/WF05a/15351-241434-241475-241475-f79-1121516.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-10 15:27
Ursprungligen av Björnström:

Jag skulle gärna se en 2U version också faktiskt så man kan få RAID-10 internt. HP har en ny server kallad Proliant 380G5 som är riktigt, riktigt fet. Vi har en G3:a som är lite äldre med gamla Xeon men den är också byggd som en stridsvagn.

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/ss/WF05a/15351-241434-241475-241475-f79-1121516.html

Jag har jobbat mycket med HP servrar och kan bara bekräfta att de är riktigt grymt byggda I förhållande till allt annat jag pillat med. Vilka andra servertillverkare har rack-monteringskit som man inte behöver skruv till? De ligger ofta marginellt högre till i inköpspris, men det tjänar man in på bra support/garanti organisation & kvalité. Sen kan man ju skriva ett par inlägg om iLO....

Ursprungligen av kimmo:

Jag har jobbat mycket med HP servrar och kan bara bekräfta att de är riktigt grymt byggda I förhållande till allt annat jag pillat med. Vilka andra servertillverkare har rack-monteringskit som man inte behöver skruv till? De ligger ofta marginellt högre till i inköpspris, men det tjänar man in på bra support/garanti organisation & kvalité. Sen kan man ju skriva ett par inlägg om iLO....

Japp - HP har en del erfarenhet av servrar. Titta på deras sortiiment - dom har säkert uppemot 100 olika Intelbaserade servrar i olika klasser. Om det gick att köra Mac OS X Server 10.5 på en HP vore ju livet lätt.

En 3.0GHz Proliant 380G4 kostar mig cirka 11.700kr exkl moms i inköp från distributör...

• Medlem
  • Svedala
  • 2006-08-13 00:16
Ursprungligen av kimmo:

Vilka andra servertillverkare har rack-monteringskit som man inte behöver skruv till?

IBM har. IBMs servermaskiner (i varje fall x345/346) är väldigt trevliga att ha och göra med, men de ligger en slant över HP om jag inte minns fel.

• Medlem
  • TÄBY
  • 2006-08-27 14:22
Ursprungligen av kimmo:

Har du pillat med IBM RS/6000, IBM SP, Sun? Det jag kommit i kontakt med HP servrar har inte imponerat speciellt mycke

man får ju ganska mycket mer nu för 30kkr:
g5@2ghz -> 2 x dualcore xeon@2ghz

Det var ju 2.3:or tidigare

Utan att ha större vetskap om vad en bra server är, tycker jag att den där HP-burken Björnström länkade till verkar ganska trevlig (förrutom utséendet)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-10 14:58

Största nyheten med nya xserves är väl ändå att kunna köra snabbare intern disk än SATA-150. SAS diskar finns som option.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-10 15:24

Jag hoppas Apple satsar på en lite mindre, äkta "render node" server nu också. Den kan vara 1U hög och 1/2 U bred. Liknande eller lägre CPU-prestanda som Xserve men billigare. Mycket CPU är vad som krävs för pengarna. GPU och HD är sekundärt. 2 PCIe är nog ett måste för val av GPU och ev. Fiber-kort.

Sedan borde man lancera en Low-end XServe också. 1U, men typ 1st Xeon Dual Core 2Ghz. Plats för 4 diskar med hårdvaruraid vore smutt, men helst att den kommer ner i pris under 20K.

I stort det Apple saknar nu är pro-maskiner i segmentet 12-20 000 kr.

En tjock-server vore inte fel heller.

Vi har en x345:a som mycket riktigt har skruvlösa rackskenor. Dom är riktigt feta dom också men saknar Ethernet-baserad ILO.

• Medlem
  • Svedala
  • 2006-08-15 20:21

Det finns ju RSA-korten som man kan peta in, men det är ju trevligare när det hänger med som standard.

1
Bevaka tråden