Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna DB från Filemaker 7 server (remote)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-15 09:36

Jag behöver ett applescript som öppnar en databas ifrån min filemaker 7 server (remote). Det enda jag hittar i Filemaker applescript ordlista är hur man öppnar en DB i en webläsare (URL).

Jag förmodar att protokollet fmnet skall användas men jag får det inte att fungera.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-15 16:49

En variant på lösning kan vara att du har ett färdigt register som när det öppnas automatiskt kör ett manus då öppnar ditt externa register via fmnet. Att sedan med applescript öppna detta register är ju en enkel uppgift.

/Tommy

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-15 17:38

ja, det är ju en workaround som jag oxå har tänkt på, känns dock som en nödlösning. Det måste ju finnas något sätt att per automatik fjärröppna en databas....

Jag har letat men hittar bara samma lösning som tk_jkpg nämner.

Att tillåta körning av AppleEvents från andra datorer är potentiellt sett en väldigt stor säkerhetsrisk, men om man kan hantera den biten så görs det genom att i Systeminställningarna ange att servern ska acceptera "Apple Events från andra datorer"

Jag har aldrig behövt använda det själv och nedanstående är otestat, men bör vara på ett ungefär rätt

Tell application "Filemaker Server" of machine "eppc://username:[email protected]"
launch
open "Path to the database"
end tell
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-15 19:30

Nja, nu funkar det inte riktigt så. Scenariot är att klienten finns på en maskin och databaserna på en annan maskin, hostade på servern. Dessa öppnas via "fjärröppna" i klienten (Filemaker) och körs sedan.

Om man öppnar databaserna manuellt görs detta via prokollet "fmnet". Detta görs i Filemaker klienten. Att köra ett appleevent löser inget.

Det jag vill uppnå är att om maskinen går ner och bootar om så skall Filemaker starta upp och öppna önskade databaser som ligger hostade på servern. Scriptet/kommandot skall alltså köras lokalt på maskinen med Filemaker klienten.

Ok, jag uppfattade det som att du vill tvinga servern att starta och öppna databasen. Men det du vill göra är alltså bara att öppna en databas, bara att den råkar ligga på en server?

( För den som är intresserad av det så ärRemote Apple Events är ett sätt att säga till en annan dator att utföra något. Det vill säga, om jag från min maskin säger till en annan maskin att göra något så utför det hela på den maskinen)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-15 20:42

Japp, det stämmer.
Den ligger på en Filemakerserver och delas ut till en Filemaker klient samt Lasso i en weblösning. På servern där Filemaker klienten ligger läggs "grund" data in i databasen. Denna data visas sedan med hjälp av Apache och Lasso servern och förändras genom användaren i vissa fall oxå vi webservern.

Har letat efter en lösning som låter mig scripta ett kommando som startar Filemaker klienten och som sedan fjärröppnar databasen. Hittar inget...ser ut att bli nödlösningen som tar hjälp av en lokal databas som kör ett Filemaker script för att öppna den hostade databasen. Inte så snyggt men det funkar...

Men det fungerar med detta Applescript också som jag testat med FileMaker 7 Developer i min dator och FileMaker Pro 8 Advanced i en annan:

tell application "FileMaker Developer"

-- Referens: FMP7://AccountName:Password@[hostname]/filename
	getURL "FMP7://Ola:[email protected]/Dokumentbibliote..."

end tell

När det scriptet körs i min dator öppnas en delad databas från den andra datorn. Motsvarar alltså Arkiv > Fjärröppna, välja host, välja databas och logga in med användarnamn och lösenord.

Nödlösningen du nämner är hur man brukar göra detta.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-17 15:43

Tackar!

Funkar perfekt.

1
Bevaka tråden