Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredband Borta (BBB+Telenor) + Mac OS X Tiger = rätt val?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla,
Jag vet att det här har varit på tapeten förr men jag hittade inte riktigt det jag var ute efter - och förstod inte så mycket mer av att söka här på forumet. Skulle vara kul om någon kunde reda ut det här.

MINA FÖRHÅLLANDEN:

  • Jag är riktigtnöjd med min SE K750i och vill egentligen inte sälja denän. men har länge vetat om att jag behöver sälja den, köpa en 3G-lur och uppgradera mitt GSM-SIM-kort. Här är varför:

  • Jag var och är fortfarandeute efter just mobilt bredband(eller ja, nästan: under ADSL-hastigheter... Men jag tror ni fattar. )

  • Ärredan kund hos BBB = förmånligt erbjudande.(PC-kortet, GPRS+3G-kontantkort fyllt med 1000 MB. Pris: 1495:-). Ingen startavgift, uppsägelse- eller månadskostnad. Kundrabatt 1500:- och är redan kund hos bredbandsleverantören: Känns just förmånligt.

  • Slipper byta nummer och telefon: Ett extra, enbart för mobilt internet.

  • Priser: Comviqkontant och abonnemang (lika så Tele2 och Tele2Smart):15 kr/MB Bredband Borta tankas med 500 kr för 1 GB = 2 kr/MB.Är alltså renodlat mobilt bredband det jag ska välja?

Här är länken till BBB:s Bredband Borta.

FRÅGOR:
1. Hur ska jag ansluta ett typ II PC-port för datakortet - PCMCIA alltså - till en MacBook? Adaptrar: Förlorar man något i prestanda, och gör det hela grejen ett steg krångligare.

2. Har ni några tips på en bättre lösning? T.ex. någon som inte innebär PCMCIA-kort, något som är billigare eller bättre... Ja, alla tips mottagas hjärtligast Mobilen som modem eller inbyggt kort, så som denna lösning, kvittar egentligen (även om de renodlade verkar prismässigt överlägsna). Men jag blir gärna motbevisad

HELT ENKELT: A. Surfa, utan krånglande varje gång man vill ansluta datorn till internet. B. Ha hyfsad hastighet och C. Inte bli pank efter 20 minuters surf/mail och lite IM-chat.

Just ja, D. Att tjänsten funkar likvärdigt med Mac, både mjuk- och hårdvarumässigt. Så hastighet och funktion + Macvänlig hård- och mjukvara + modernitet värderas högre än månads-/trafikkostnaden, för mig.

Ja, om någon kunde hjälpa mig på safarin i den 3G-drivna mobila uppkopplingsvärlden vore jag mer än tacksam!

  • Oregistrerad
  • 2006-08-11 11:02

Finns tyvärr ingen 3G leverantör som har officiellt support för Mac OS (Även om typ Tele2's reklam man sett överallt visar en bild på en PowerBook Titanium *suck - reklambögar).

Hur som helst. Ett 3G PCMCIA kort borde absolut inte vara några problem att köra i din mac. Problemet är som vanligt drivrutiner. Det måste du fråga BBB / Telenor om det fungerar. Alternativt fråga vad det är för tillverkare och sedan göra en liten google sökning

Har du BT; Blåtand på din Powerbook kan du etablera en sådan anslutning med en 3G telefon, men det var ju inget alternativ sa du.

Ett annat alternativ är att skaffa ett 3G kort som faktiskt fungerar med Os X (Borde gå att få det via BBB utan att behöva köpa ett 3G kort av dom).

Tips på vägen:
http://www.macline.se/product_list.jsp?product_id=930788&group_id=231925

http://www.99mac.se/mobiltelefoner/99726-3g-surf-med-telia-saknar-macstoed.html

http://www.macfeber.se/2005/02/nytt_3gkort_frn.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-11 11:44
Ursprungligen av studiox:

Finns tyvärr ingen 3G leverantör som har officiellt support för Mac OS

Jo, Bredbandsbolaget har faktiskt officiell support för Mac. Klicka på länken i översta postningen och läs längst ner!

Jag har själv en sådan lösning till en PB G4 15" och det fungerar bra.

Problemet är väl att MacBook inte kan ta ett PCMCIA-kort? (Och inte min 12" PB G4 heller.) Och då fungerar inte BBB-lösningen om man inte lyckas ansluta en adapter, men det vill jag inte ge mig in på.

Däremot är kontroll-mjukvaran som följer med och installeras i Macen riktigt ordentligt ful. Och man blir gråhårig om man via webbsidor tror att man ska lyckas fylla på 3G-kortet. Jag får uppfattningen att BBB just har börjat med detta och behöver trimma in sälj-systemen lite...

Själva 3G-kortet är ett Vodaphone-kort. (De kanske fick en massa sådana över i telenor-sammanslagningen och försöker rensa ut lagret?)

Jag läste någonstans att Vodaphone nu tar fram USB-baserade 3G-kort vilket borde passa fler laptops bättre (kommer inte ihåg länken).

Här är en skojig länk också:
http://www.laptopblog.org/entry/apple-laptops-to-integrate-vodaphones-3g-datacard/

Ursprungligen av pesc:

Jo, Bredbandsbolaget har faktiskt officiell support för Mac. Klicka på länken i översta postningen och läs längst ner!

Jag har själv en sådan lösning till en PB G4 15" och det fungerar bra.

Problemet är väl att MacBook inte kan ta ett PCMCIA-kort? (Och inte min 12" PB G4 heller.) Och då fungerar inte BBB-lösningen om man inte lyckas ansluta en adapter, men det vill jag inte ge mig in på.

studiox och pesc: Tack för att ni tog er tid på att svara på en krånglig fråga! pesc: Nej, precis - det är ju det som är problemet - nån sån plats finns inte på MacBook-familjen

Jag ska leta runt lite efter PCMCIA-adaptrar (kanske finns nåt USB 2.0-tillbehör?). Och helt enkelt fråga BBB. De säger sig ha Mac-stöd, då vill jag veta hur också

Som sagt, tack för svaren!

  • Oregistrerad
  • 2006-08-16 11:15
Ursprungligen av pesc:

JDäremot är kontroll-mjukvaran som följer med och installeras i Macen riktigt ordentligt ful. Och man blir gråhårig om man via webbsidor tror att man ska lyckas fylla på 3G-kortet. Jag får uppfattningen att BBB just har börjat med detta och behöver trimma in sälj-systemen lite...

Mjukvaran kraschar så fort jg trycker på "Connect".
SÅ proceduren blir lite märklig;
Dra igång programmet ifrån Vodafone, ange PIN-kod, kolla att man har täckning, stänga av programmet och gå in i "Internetanslutning" och ansluta.

Kolla saldo eller tanka har jag inte en orkat tänka på...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-16 11:34
Ursprungligen av Melker Lindström:

Mjukvaran kraschar så fort jg trycker på "Connect".
SÅ proceduren blir lite märklig;
Dra igång programmet ifrån Vodafone, ange PIN-kod, kolla att man har täckning, stänga av programmet och gå in i "Internetanslutning" och ansluta.

Kolla saldo eller tanka har jag inte en orkat tänka på...

Jag uppfattade det aldrig som att den mjukvaran krashade. Jag trodde att den helt enkelt avslutade sig själv eftersom den hade gjort klart för uppkoppling (fult, men det har någon sorts geek-logik).

Tips:
Du kan kolla hur mycket du surfat hittills innan du trycker på "Connect". Gå in i inställningar. Klicka bort valet "visa statistik" (eller vad det heter), och klicka i valet igen. Då dyker ett fönster upp som berättar hur många MB du skickat och tagit emot. Givetvis försvinner detta fönster då du trycker "Connect".

  • Oregistrerad
  • 2006-08-16 11:59

Hmm, så långt tänkte inte jag... Det är ju en möjlg förklaring.
Men det hade ju varit fint att se statusen på mottagingen även när man är uppkopplad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-11 11:50
Ursprungligen av disposable:

Priser: Comviqkontant och abonnemang (lika så Tele2 och Tele2Smart): 15 kr/MB Bredband Borta tankas med 500 kr för 1 GB = 2 kr/MB.

Nej, Bredband Borta blir ju 0,50 kr/MB. De andra är 30 ggr dyrare per MB! :eek:

Plus att de andra även har månadsavgifter som du slipper med Bredband Borta

1
Bevaka tråden