Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Vodafone Mobile Connect+Mac!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon fler som haft problem med att få igång Vodafones "trådlösa" på Mac?
Jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få.
Har laddat ner senaste versionen på Vodafone MC Installer men lyckas ändå inte få kontakt med kortet.

/K

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-19 23:37

För att få det att fungera ordentligt, bör man skita i Vodafones special-program.
Det finns ett enkelt sätt att få kortet att fungera som ett vanligt modem som man ansluter sig med via modem-menyn, precis som vanligt.

Tyvärr minns jag inte exakt hur jag gjorde när jag gjorde det åt en kund för länge sedan, men man gör ungefär på samma sätt som med en 3G-telefon.
Finns en del trådar om det ämnet här om du söker.

Det jag minns är att Vodafone-specialprogrammets enda funktion egentligen är att skicka PIN-koden till SIM-kortet. Sätter man i SIM-kortet i en vanlig telefon och ställer in så att PIN-kod inte behöver anges vid start och sedan sätter tillbaka SIM-kortet i MobileConnect-kortet, behöver man inte specialprogrammet längre.
Man går sedan in i de vanliga Nätverk-inställningarna och skapar en ny anslutningskonfiguration som vanligt. Man väljer MobileConnect-kortet som modem, skriver in något skumt (minns ej vad) i fältet för nummer, namn och lösenord och sedan är det bara att klicka "Anslut" när man vill ansluta.
Kanske behövde man även något speciellt modemscript först också.

Jag använder launch2net till mitt Vodafone kort. Hade den sedan innan, iofs i grunden det som följer med kortet men då i bantad version. Hade launch2net sedan innan så jag har inte provat annat. Vodafones tekniska support var mycket trevliga, och Mac kunniga när jag hade VPN problem.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 09:27

Vad hade de för lösning på VPN-problemen? Lyckas inte få igång Ciscos VPN-klient när jag är ansluten med 3G-kortet.

Nu var det anslutning med Macens inbyggda pptp jag ville. Kör med manuell inställing i launch2net. Under preferences klickar du i "select oparator manually" och "Custom settings" . Klicka på edit och ange APN till pptp.telenor.se. Namn och lösenord skall vara tomma. Hoppas du lyckas. Har själv haft en härligt uppkopplad sommar i husvagnen.

1
Bevaka tråden