Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Voffo 10 minuters avstänging av modem vid ISP-problem?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-20 12:39

Jag tappade internetuppkopplingen igår vid midnatt och fick tillbala den nyss (12 timmar senare, alltså). När jag ringde till supporten - idetta fall Glocalnet, men det är oväsentligt - så säger en automatiskt röst:

"Se först till att du startar om dator och modem. Modemet bör vara strömlöst minst tio minuter"

Funderade på varför 10 minuter? Det kan väl inte vara för modemets skull, väl? Är det inte för att deras automatiska IP-utdelare ska hinna ge mig ett nytt IP-nummer ifall det är just det som krånglar?

Danne

PS: I ljuset av de senaset dagarnas inlägg, så kanske det är bäst att tala om att detta INTE är nån kritik, utan bara en undran.

För att de hinner eventuellt fixa det riktiga problemet på tio minuter, hehe

Det kan bero på lite olika saker. Om du får IP via DHCP så måste modemet vara avstängt ca 10 min för att modem och DHCP-server ska leta efter varandra på nytt (typ en reset). Ska du koppla in router/annan dator så kan det vara betydligt knepigare. Då kan det ibland behövas 24h för att DHCP-servern ska släppa det gamla och leta efter ny hårdvara. I alla fall var det så för mig när jag hade ett liknande problem som du...

Ursprungligen av MagnusB:

Det kan bero på lite olika saker. Om du får IP via DHCP så måste modemet vara avstängt ca 10 min för att modem och DHCP-server ska leta efter varandra på nytt (typ en reset). Ska du koppla in router/annan dator så kan det vara betydligt knepigare. Då kan det ibland behövas 24h för att DHCP-servern ska släppa det gamla och leta efter ny hårdvara. I alla fall var det så för mig när jag hade ett liknande problem som du...

Eller så skiter man i meddelandet, letar sig fram till supporten så fixas det med ett litet klick på en fin knapp. I allafall om Glocalnet har samma sorts felsöknings/problemlösningsvertyg som jag har på mitt jobb.

Fast det är klart, med alla köer som är till alla bredbandssleverantörers tekniska supporter så går det nog snabbare att starta om.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-20 13:52

På Telia säger man samm sak men det dröjer aldrig mer än två minuter i verkligheten.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 08:40

Danne V: DHCP-servern låser sig vid din dator (eller routers) MAC-adress, även om ett nytt IP skickas till dig t ex varannan minut kan det ta upp till tjugo minuter innan serven släpper MAC-adressen, beroende var i 20-minuterscykeln du hamnar. Om din IP försvann i ett dygn och det inte fanns någon möjlig felkälla hemma hos dig är det alltid värt att ringa din support - dom mäta från station och kanske tipsa om möjliga felkällor som du har missat.

Solgumma: Ah, den magiska "knappen". Vi har en sådan på mitt jobb också: det står INTERNET på den och när jag trycker på den så blir allt bra igen

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-27 13:56
Ursprungligen av fraggelpjott:

Danne V: DHCP-servern låser sig vid din dator (eller routers) MAC-adress, även om ett nytt IP skickas till dig t ex varannan minut kan det ta upp till tjugo minuter innan serven släpper MAC-adressen, beroende var i 20-minuterscykeln du hamnar. Om din IP försvann i ett dygn och det inte fanns någon möjlig felkälla hemma hos dig är det alltid värt att ringa din support - dom mäta från station och kanske tipsa om möjliga felkällor som du har missat.

Perfekt. Tack.

fraggelpjott; Var inte kaxig, annars kanske jag snokar rätt på dig (om du har mitt bolag) och använder den där magiska knappen som heter LINK OFF.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-31 09:57
Ursprungligen av Solgumma:

fraggelpjott; Var inte kaxig, annars kanske jag snokar rätt på dig (om du har mitt bolag) och använder den där magiska knappen som heter LINK OFF.

Jag har Comhem, men jag jobbar hos en annan leverantör...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 15:00

Inte för att vara petig men alla operatörer har inte samma rutiner, sen beror det på vad för access du fått av Glocalnet (Glocalnet köper ju både av Skanova (Förädlad) och av Telenor (också förädlad, men av Telenor).

Att det är 10 minuter beror på att dom vill ha marginal så alla system, hur många dom nu kan vara, verkligen ger en time-out.

Att din internet dog har ju inget med DHCP att göra. Det har förmodligen med DSLAN'arna att göra (ADSL utrustningen).

Tyvärr går det nog inte att ge dig ett bra svar utan var nöjd att det fungerar igen istället

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-27 15:06
Ursprungligen av studiox:

Inte för att vara petig men alla operatörer har inte samma rutiner, sen beror det på vad för access du fått av Glocalnet (Glocalnet köper ju både av Skanova (Förädlad) och av Telenor (också förädlad, men av Telenor).

Att det är 10 minuter beror på att dom vill ha marginal så alla system, hur många dom nu kan vara, verkligen ger en time-out.

Att din internet dog har ju inget med DHCP att göra. Det har förmodligen med DSLAN'arna att göra (ADSL utrustningen).

Tyvärr går det nog inte att ge dig ett bra svar utan var nöjd att det fungerar igen istället

Tack skaru ha för svar, men jag tror du missuppfattade frågen lite - eller om jag uttryckte mig dåligt.

Jag var inte ute efter en lösning på uppkopplingsproblemet. Begriper nog att ingen här kan svara det.

Vad jag undrade över var bara rekommendationen från min ISP att hålla modemet strömlöst minst 10 minuter. Självklart begrep jag att det var en överdriven tidsmarginal för nånting, och att detta nånting skulle hinna göra nånting eller koppla ner eller uppdatera eller vad det nu vara månde.

Var bara nyfiken på vad detta "nånting" kunde vara. That's all, och svaret jag fick var OK.

Danne

1
Bevaka tråden