Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

antivirus?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej! jag har nyligen switchat, och jag undrar nu om man behöver något antivirus. Visst, de flesta virusen är för pc, men man vet ju alldrig.:confused:

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-08-20 19:55

Det finns inga (0 st) virus eller spyware för Mac OS X. Så nej, du behöver inget antivirusprogram. Det stjäl ju bara en massa resurser och slöar ner datorn i onödan.

Om du inte har ordentlig backup eller är väldigt rädd att bli en av de första att drabbas av ett Mac OS X-virus kan du skaffa ett antivirusprogram.

Därmed inte sagt att det inte är på plats att vara på sin vakt för okända program som frågar efter administratörslösenord och liknande.

Om det en vacker dag dyker upp ett virus som drabbar Mac OS X kan du ju skaffa ett virusprogram då. Men eftersom Mac OS X funnits ute i 5 år utan att ett enda virus spritt sig inom miljön känns inte risken som överhängande direkt.

Nu kommer många säga att det kanske är för sent att skaffa antivirus då, men så länge det inte finns något virus ute alls tycker jag det är onödigt att slösa processorkraft och batteritid på det. Risken att bli en av de första som drabbas av ett virus som biter på Mac OS X bedömmer jag vara såpass liten att det inte är värt krånglet.

Vissa menar på att man ska ha antivirus för att det kan hindra ens Mac från att sprida PC-virus vidare via mail. Jag tycker inte att det är ens ansvar som Mac- användare att slösa energi på att hjälpa PC-användare att förbli virusfria. De har gjort ett val (PC) väl medvetna om att det innebär att de lätt kan drabbas av virus, och får då ta ansvar för sitt val själva.

Ursprungligen av akesson:

Om du inte har ordentlig backup eller är väldigt rädd att bli en av de första att drabbas av ett Mac OS X-virus kan du skaffa ett antivirusprogram.

För att antivirusprogram ska känna igen virus måste det först vara känt, tillverkaren måste publicera en uppdatering av virusdefinitionerna som inkluderar det och användaren måste installera uppdateringen. Alltså hjälper inte ett antivirusprogram förrän efter att någon drabbas av viruset.

Ursprungligen av akesson:

Det finns inga (0 st) virus eller spyware för Mac OS X.

Ungefär så. Det finns noll virus, runt en handfull trojaner och ungefär lika många spyware.

Skillnaden är dock att du inte kan drabbas av dem bara genom att surfa in på en webbsida eller få den mailad till dig. Arkitekturen bakom Mac OS X är helt enkelt säkrare, inte 100%, men hittills har det visat sig vara vattentätt.

Ursprungligen av Björn Leander:

För att antivirusprogram ska känna igen virus måste det först vara känt, tillverkaren måste publicera en uppdatering av virusdefinitionerna som inkluderar det och användaren måste installera uppdateringen. Alltså hjälper inte ett antivirusprogram förrän efter att någon drabbas av viruset.

Nej. Alla antivirusprogram använder sig av heuristiska algoritmer för att känna igen virus-kod.

1
Bevaka tråden