Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Statisk vs offentlig IP-adress?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-21 20:11

Hej!
Jag ska flytta in i en lägenhet i Danmark nu och ska skaffa bredband där. Jag kan välja mellan något som antingen är statisk eller offentlig IP-adress (se bilder). Har ingen riktig koll på vad som menas med detta, någon som kan förklara? Dessutom skall vi vara 2 st som delar på uppkopplingen (2 st iMac G5or), och då kan man väl använda Internetdelning som finns i systeminställningarna? Spelar det någon roll om det är statisk eller offentlig iP då? Jag vill helst inte ha någon firewall som sitter och slöar ner eller gör att vissa portar inte fungerar, är någon av dessa två val då att föredra?
Sen undrar jag hur det blir om vi båda två t ex spelar poker samtidigt, kommer det då inte fungera? (Jag tänker på om t ex spelsidan gör så att man bara kan ha en spelare inloggad på ett IP samtidigt). Tacksam för lite förklaringar!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-21 21:07

Statisk = du får egen IP. Bra om du t.ex. har egen server så att fok hittar den. Nackdel: Om du blir bannad från sajter så spärrar dom ofta IP-numret.
Offentlig (antagligen vad vi i Sverige kallar "dynamisk") = Din leverantör har en pool av IP-nummer och varje gång du loggar in tilldelas du en ny. Nackdel: Om du har egen server (men det går att fixa). Fördel: Ja, vid eventuell banning och t.ex. om du gör egna sajter och inte vill att dina besök ska registreras så kan man ibland göra så att en speciell IP inte tas upp i statistiken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-21 22:18

Nja, jag tolkar texten ovan som att du som standard får _en_ statisk ip (som tilldelas till ditt modem/router, som sedan ger de anslutna datorna privata ip-adresser), men att du mot extrabetaling kan erhålla flera olika ipadresser (varpå modemet inte längre agerar router utan agerar brygga, datorerna tilldelas de publika ip-adresserna istället för modemet) så att båda era datorer har varsin publik ip-adress istället för att så att säga dela på en. I praktiken borde det inte spela någon roll för er, men om ni skall ha ett lokalt nätverk så kan den första varianten vara en klar fördel, medan den senare är bra som ni kommer att vilja köra någon av burkarna som server mot internet. jag vet tyvärr itne vad som är bäst för ert pokerspelande.

1
Bevaka tråden