Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Entourage eller mail.app

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte få lite synpunkter från Er erfarna användare på 99mac.

1) Vilken mailklient använder Ni, motivera gärna
2) Entourage eller mail.app = Vilken skall en Switcher använda kontra vilken är bäst enligt Er.
3) Entourage contra iCal och mail.

Började först som Switcher för ett par år sedan att använda Entourage då man var van vid MS förbannade gränssnitt men har sedan i två års tid använt mail.app och iCal vilket jag är nöjd med. Dock är det problem när jag VB filer från windows användare till andra windows användare, framförallt med MS bilagor varför jag återigen sneglar på Entourage.

En nakdel med hela MS paketet för MAC är väl dessutom att det inte är skrivet för intel maskinerna? Som sagt. Råd, synpunkter, argument mottages tacksamt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-24 00:35

Mail och iCal så klart. Överlägset enkelt och stabilt, men framför allt separata, helt vanliga textfiler för varje brevlåda, inte en monolitisk databas.

Personligen älskar jag Entourage och anser att det slår Mail med hästlängder.

Pine som mail klient. Bakom pine sendmail/fetchmail och procmail. isync används fortfarande, adressbook2pine importerar alla nya kontakter till Pine via cron.

Som kalender använder jag remind. Och för att då få lite överblick använder jag Geektool för att presenterar min kalender på skrivbordet (http://www.lifehacker.com/software/top/download-of-the-day--geektool-185802.php)

Jag använder Mail främst eftersom det har en så förbaskat bra sökfunktion (integrerat med Spotlight) som gör att jag kan söka igenom mina 10000+ mail på ett par sekunder.

Det jag inte gilar med Mail är funktionen att söka igenom alla mappar efter nya mail. Jag har nämligen ett IMAP-konto med automatisk sortering direkt på servern och då hamnar nya mail inte alltid i inkorgen. Jag kan ju passa på att fråga igen om någon har en lösning på detta problemet?

Om jag inte skulle använda Mail så skulle det bli Thunderbird, men vad jag har upplevt så är det lite segare än mail.

Har länge använt Entourage men nyligen bytt till Mail.app, till stor del som en del av min ambition att slänga ut samtliga Microsoftprodukter från min dator.

Entourage har mycket bra funktioner, men jag gillar mail.app dels för just sökfunktionen, dels för att det känns rappare att jobba i. En fördel OCH nackdel med Entourage är just att alla mail sparas i en gigantisk databas: den är tungkörd, men å andra sidan mycket enkel att backa upp.

Kort sagt, båda är bra, båda har sin för- respektive nackdelar. Du kommer att bli nöjd oavsett vilket du än väljer, tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-24 18:53
Ursprungligen av denjohan:

Har länge använt Entourage men nyligen bytt till Mail.app, till stor del som en del av min ambition att slänga ut samtliga Microsoftprodukter från min dator.

Entourage har mycket bra funktioner, men jag gillar mail.app dels för just sökfunktionen, dels för att det känns rappare att jobba i. En fördel OCH nackdel med Entourage är just att alla mail sparas i en gigantisk databas: den är tungkörd, men å andra sidan mycket enkel att backa upp.

Kort sagt, båda är bra, båda har sin för- respektive nackdelar. Du kommer att bli nöjd oavsett vilket du än väljer, tror jag.

Brevlådorna i Mail är lika enkla att backa upp. Du hittar dem här:

~/Bibliotek/Mail

Markera Mail, tryck Apple-D och vänta. Klart.

Värt att notera om man bryr sig om sådant är att Mail.app sedan 2.0 inte längre använder sig av det öppna, dokumenterade mbox formatet, utan sparar varje mejl i en egen fil (odokumenterade .emlx-filer) för att kunna söka genom dem med Spotlight.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-24 15:18

Jag har kört Entourage förut men det strulade bakom brandväggen och jag fick bygga om maildatabasen ganska ofta och därmed ladda in alla mail från servern igen. Sedan jag övergick till Mail.app så är problemen som bortblåsta!
Har för övrigt samma policy som denjohan att slänga ut Microsoft...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-24 21:44

Rätt, men det är fortfarande vanliga textfiler.

Ursprungligen av Mondo:

Rätt, men det är fortfarande vanliga textfiler.

Vilket är ett steg upp från att sitta där med en korrupt databasfil, men föga hjälpfullt om man sitter där med tiotusentals textfiler i ett odokumenterat format och ska ha in dem i ett annat program. Särskilt när Apples (och andras) exportverktyg inte riktigt verkar funka för vissa.

Inte för att det hindrar mig från att använda Mail.app, men det skadar inte att veta...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-31 13:35

Bra fråga det här, jag funderar själv på att byta till entourage efter ett år med mail och ical. Just att ha allt i samma program verkar grymt smidigt. Just nu kör jag Journler för att samla mina notes, ical för kalendern, schoolhouse för projekt och sen mail för epost. Entourage har allt det här, men jag blev lite tveksam när jag läste om sökfunktionen - det är nog den jag använder mest i mail, hur hade jag klarat mig utan möjligheten att söka upp mail fort och smidigt?

Entourage har dels en mycket bra inbyggd sökfunktion, bl.a. med det som kallas "vyer" (motsvarar ungefär smarta mappar i mail, men enligt mitt tycke bättre). I och med den senaste uppdateringen har man också fullt Spotlight-stöd, så du kan mao söka söka mail och kalenderhändelser på precis samma sätt i Entourage som i Mail/iCal

  • Oregistrerad
  • 2006-09-01 11:55

ok, spotlight hittar mejlen, men finns det en spotlightintegrerad sökfunktion i entourage, så att man slipper gå till spotlightfönstret?

Det finns en kanonbra sökfunktion i Entourage

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-01 18:48
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det finns en kanonbra sökfunktion i Entourage

Ja, du sa det en gång tidigare. I ditt föregående inlägg, närmare bestämt. Mails sökfuktion är dock snabbare och är integrerad med Spotlight.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-02 18:05
Ursprungligen av Mondo:

Mails sökfuktion är dock snabbare och är integrerad med Spotlight.

Entourages sökfunktion är också integrerad med Spotlight.
Jag söker med Spotlight genom mitt Entourage 5 GB databas (med ca 50.000 mails) på någon sekund, vilket jag anser är snabbt!

Vem bryr sig om den är integrerad med spotlight eller inte. Huvudsaken är ju att den gör sitt jobb. Angående snabbhet så är skillnaderna så små att det kvittar i realiteten.

Smaken är naturligtvis som baken, men jag skulle gråta blod om jag var tvungen att använda Mail istället för Entourage. Inte för att Mail är dåligt, men för att Entourage har så många funktioner som underlättar min vardag.

Jag använder Eudora och vägrar hårdnackat att använda något annat. Visst..programmet anses vara gammaldags och adressboken är dålig men för den som vill spara mycket mail över lång tid och ständigt ha tillgång till den är programmet fortfarande överlägset.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-02 18:16
Ursprungligen av Lis-Peace:

Jag använder Eudora och vägrar hårdnackat att använda något annat.

Privat, i tidigare jobb och i min enskilda firma har jag kört Eudora på PC sedan 1994 och därefter på Mac sedan 1997. Har fortfarande alla mail-filer intakta och har aldrig haft några problem trots att jag i perioder left med programmet och lagt ner säkert tiotusentals timmar.
Sökfunktionen och filterfunktionen samt möjligheten att ställa in programmet som man vill slår Entourage med hästlängder.

Har kört Entourage på mitt vanliga jobb sedan denna kom till Max OS X med Exchange-stöd (vilket väl bara är två år sedan typ). Njae, funktionaliteten i programmet är allt bra, MEN med en databas på 5 GB med sju års mailande så klarar inte programmet av detta tillfredsställande (har dessutom blivit av med filer p.g.a. buggar).

Den dag Mail funkar och stöder alla Exchange-funktioner så switchar jag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-02 10:54

Jag dumpade Eudora någon gång i slutet av 1990-talet och gick över till Outlook Express, som var bättre. Sent 2003, i och med lanseringen av Panther, dumpade jag Outlook Express och byte till Mail.

Använder Mail.app för att den är grymt enkel, snygg, praktisk och lätt att lära.
Min mamma kan använda Mail och göra attachments, brevlådor/mappar osv.
Den funkar utmärkt om man som jag har 5 mail om dan.
Inget spam, lätt söka. Ligger väldigt diskret nere i docken.

inte kört Entourage. Min fördomsfullhet gör dock att jag tänker att MS har förbannat svårt för att göra ngt som ens liknar mail (snyggt/snabbt/praktiskt/stiligt osv)

1
Bevaka tråden