Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kopplar jag rätt?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har nu köpt en Panasonic DVD DMR EH65. Jag har idag en parabolantenn som normalt går in i en digitalbox (canal digital) då jag vill byta kanal byter jag helt enkelt kanal på fjärren till digitalboxen.

I installationsanvisningarna (till min nya DCD) står det att om man har en dekoder/digitalbox skall antennen gå in i DVD'n och anslutas med SCART mot dekodern och SCART till TV'n.

Men jag får inte den €%#€#%-skiten att fungera.. Och hur skulle den kunna göra det? DVD'n fattar väl ingenting om den får en Digital signal rakt upp i mumindalen? Antennkabeln måste väl gå till dekodern????

Jag behöver hjälp! Finns det någon som kan förklara hur jag skall koppla den? Jag vill kunna spela in program från parabolen.

Antenn -> Dekoder -> DVD -> TV

Dekodern kör du som vanligt, men istället för att koppla in den på TV'n så drar du SCART-kabeln till SCART-ingången på DVD'n. DVD'ns SCART-utgång drar du sedan in i TV'ns dito ingång.

(Jobbigt att läsa långa förkortningar btw)

Sen ställer du bara in TV'n att visa DVD'n, och DVD'n att visa det den får in via SCART-ingången.

(Förmodar att DVD'n har både SCART in och ut, och att du hittills har kört allt med SCART).

För övrigt så har du helt rätt när det gäller den digitala signalen och mumindalen, såtillvida du inte har lyckats få tag i en DVD med inbyggd dekoder.

Tack.. Det är exakt så jag kopplat, men det går inte att spela in från TV:n.
Antenn -> Digitalbox -> DVD -> TV.. allt med SCART. När jag sätter på DVD försvinner bilden på TV'n (DVD tar över befälet från Digitalboxen) och den enda jag kan spela in är myrornas krig.
Men... det kan inte vara så.. jag gör något fel...:'(

EDIT: Stavfel

Senast redigerat 2006-08-27 00:40

Men borde du inte kunna välja AV1 eller något liknande på DVD'n? Iom att du kan spela in med den så borde du ju kunna välja kanaler, samt "inteantenningångarna".

Jag vet att ni (eller du irrelogical) längtar efter att få veta hur det går... Nu har jag kopplat:
Antenn -> Digitalbox -> TV
Scart från Digitalbox till DVD
SCART från DVD till ytterligare en SCART kontakt jag hittade på TV'n

Nu kan jag spela upp DVD.. Se på TV.. Spela in från TV'n... fast utan bild! Bara ljudet kommer med..

Vad kan vara fel?

Låter som att du kör RGB-signal i ett scart-uttag som inte kan ta emot RGB-signal.

(Tror jag)

Yippie!!!

Det funkade.. TACK TACK TACK

Jag behöver bara få ett förtydligande..

Min fru vill spela in Morden i Midsummer som går samtidigt som Desperate Houswifes.. Så går inte det eftersom jag alltid måste välja kanal via Digitalboxen (och DVD'n inte har en egen mottagning.. Eller.. den har ju det om man tar in antennen direkt i DVD'n.. men det gick ju inte (se första inlägg)

Ursprungligen av ru4real?:

Min fru vill spela in Morden i Midsummer som går samtidigt som Desperate Houswifes.. Så går inte det eftersom jag alltid måste välja kanal via Digitalboxen (och DVD'n inte har en egen mottagning.. Eller.. den har ju det om man tar in antennen direkt i DVD'n.. men det gick ju inte (se första inlägg)

Jo det går, men inte så länge till. Iom att SVT även sänder på det analoga nätet så kan du ju använda den inbyggda mottagaren i DVD'n, om du har en analog antenn vill säga.

Då får jag köpa en bordsantenn och koppla in i DVD'n.. eller.. vänta nu.. Om jag har en antenn kabel från parabolen in i huset så skulle det i princip funka om det gick att splitta den. Då behöver jag bara en digitalbox till.. eller hur?

Behöver man inte flera LNB'er då? (eller vad de där mottagargrejerna heter som sitter ute på armen)

Du behöver åtminstone en digitalbox till, så mycket vet jag. Resten får nån annan fylla i.

Undrar om man kan få reda på hur många LBN'er man har utan att klättra upp på taket

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-08-27 16:16

En vanlig LNB med endast en anslutning kan inte jobba mot två mottagare.

Jag har en parabol och fick ett nytt LNB-huvud med totalt fyra utgångar, så jag kan ha fyra mottagare/TV-apparater med unika kanalval. Kolla mer på Canal+ hemsida.

1
Bevaka tråden