Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Statliga avgifter för Enskild Firma

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-16 14:58
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ett tillägg till Williams utmärkta redogörelse: Medel som sätts undan till expansionsfond, och andra liknande fonderingsmöjligheter, har ett bäst före-datum, jag vill minnas att man maximalt kan skjuta upp skatten i sex år för expansionsfonder.

Nej. Det är fel. Det gällde de så kallade SURVarna. SURV finns inte kvar längre och det är alla glada för. Expansionsfonden som den ser ut idag är helt och hållet beroende av hur mycket kapital du bundit i din verksamhet, d v s hur mycket pengar du satsat på datorer, lokaler, inventarier etc. Tar du ut pengar ur rörelsen kan den minska. Ingen tidsbegränsning finns. Men om du skriver av dina inventarier och inte nyinvesterar kommer du att tvingas skatta ut tidigare uppskjuten beskattning (överstigande de 28% du redan skattat ut). För alla med en normal rörelse utan stora summor uppbundna i rörelsen gäller tumregeln: bry dig inte om expansionsfonden. Du klarar dig bra utan den och då blir ditt liv enklare.

Ah, så rätt så, jag tänkte på periodiseringsfonder. F.ö. ser jag att skatteverket har lagt upp en bra broschyr

http://www.skatteverket.se/broschyrer/295/29508.pdf

Det gällde de så kallade SURVarna. SURV finns inte kvar längre och det är alla glada för.
Du klarar dig bra utan den och då blir ditt liv enklare.

Ahh, kan bara hålla med, det verkar sluta allt som oftast med att man betalar den där skatten iallafall.

William skulle nog kunna göra sig bra som skattekonsult:)

Williams karma steg nyss...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-17 09:34
Ursprungligen av SockerConny:

Williams karma steg nyss...

...det tackar vi för. Önskar att jag kunnat OS X lika väl som skattesystemet... Kan för övrigt med emfas hävda att kunskaper gällande OS X har en längre livslängd än skattesystemet. Om det kommit fixar till Microsoft/Windows lika ofta som fixar till vårt skattesystem hade vi alla uppfattat dagens Windows som stabilt som en AGA-spis.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-17 11:14

glöm inte kontakta försäkringskassan.

sjukpenningen är runt 11% default ändrar du till 30 dagar får du ner den till runt 7%. som egenföretagare kan du ändra hur många karensdagar du vill ha flera gånger under året.
du kan även höja din sjukpenning under uppbyggnadstiden genom att dom beräknar vad du kommer att tjäna när företaget är igång. handläggare som fixar ådant kan du nå på 08-676 13 50

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-17 11:38
Ursprungligen av martin:

glöm inte kontakta försäkringskassan.

sjukpenningen är runt 11% default ändrar du till 30 dagar får du ner den till runt 7%. som egenföretagare kan du ändra hur många karensdagar du vill ha flera gånger under året.
du kan även höja din sjukpenning under uppbyggnadstiden genom att dom beräknar vad du kommer att tjäna när företaget är igång. handläggare som fixar ådant kan du nå på 08-676 13 50

Som jag skrev i inlägget längre upp kan man välja 1, 3 eller 30 karensdagar. Det stora lyftet är att öka från 1 till 3 karensdagar. Jag rekommenderar INTE 30 såvida man inte har STORA inkomster (motsvarande lön på över 30.000/mån minimum och uppåt) och VET att man inte är sjuk SAMT kan ta smällen av 30 dagar om det händer något. Premien på försäkringen är billig om man räknar rent krasst som en räknenisse.

Precis som A-kasseförsäkringen också är billig. Man har hål i huvudet om man inte tecknar A-kassa. Gör det! Bums! Oavsett om ni kan använda den just nu eller inte (om man driver företag etc) så är det bra att vara inne i systemet den dag man eventuellt kan ha användning av den. Man beöver INTE vara med i facket. Akademiker går till www.aea.se och andra går till alfa-kassan. 1000 spänn om året i premie, varav 400 kommer i retur AUTOMATISKT på skatten. Dessa 1000 kronor finansierar ca 15% av kostnaden. Resten står staten för. Man kan - helt opolitiskt - konstatera att handikappade, studenter, pensionärer och alla andra som INTE har ett fast jobb eller är anslutna till ett fackförbund är med och betalar 85% av kostnaden via skattsedeln för en arbetslöshetsförsäkring som alla vi som är friska och har ett jobb tecknar. Helt absurt om du frågar mig. Om det är något fullt friska arbetsföra människor som har ett fast jobb skulle kunna betala för fullt ut så är det just en sådan försäkring... Men men, Sverige är ett sant sjukt land gällande socialförsäkringar och skatter. Det gäller att gilla läget och vara om sig och kring sig. Vi kan bara utnyttja systemet till max - INOM lagens ramar - så att det sprängs inifrån.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-17 11:51

man kan ju dock ändra sina karensdagar hela tiden. som på sommaren då jag aldrig har varit sjuk kan jag köra 30 dagar. vet inte skillnaden mellan 3 och 30 i %.

jag är med i småföretagarnas a-kassa. kostar 1176:- år. 98/mån

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 22:15

a-kassa

ni som är med i någon a-kassa (småföretagarnas, sif eget) känns det bra!?

alltså, jag är lite splittrad om det verkligen e nån vits att vara med. tänker på årsinkomsten som en ev ersättning baseras på blir ju rätt så låg. man drar ju liksom av grejjor och försöker hålla nere de egna uttagen, eller!?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-03-10 11:48

Får jag också räkna lite?

Vi börjar med 100-lappen som kunden betalar. Först moms såklart. Sedan tar ju staten en bit när du avlönar anställda i arbetsgivaravgifter. Lite av inkomsten måste ju betala bensinen som gått åt och där har vi rejäla skatter. Naturligtvis måste vi också räkna på den inkomstskatt som de anställda måste betala, de pengarna ser de ju inte röken av. Och när dessa köper något i kiosken försvinner ju ännu mer i moms. Nåväl, ditt företag lyckas trots skattetrycket uppbära vinst, men den skattas det ordentligt på. Sen när du ska plocka ut din lön (räkneexemplet är AB) så får du betala inkomstskatt på de pengar som redan skattats till förbannelse. Och moms i kiosken på detta. Den lilla, lilla bråkdel av hundringen som har hamnat i kiosken och i bensinbolagets händer får inte heller vara i fred. Nä, de pengar du betalat är inte bara för korven, de är också för arbetsgivaravgifter och punktskatt och vinstskatt. Det är naivt att tro att det lilla som nu är kvar av det du betalat för korven som vidare gått till korvfabriken får vara ifred från skattmasen. Korvfabrikens skatter betalas egentligen av korvkiosken och i sin tur av dig och i sin tur av din kund. Jag har nu säkert glömt en massa skatter, men det är tydligt att staten har tagit 95 - 100 % av denna hundring.

Staten är listig, de vill få oss att tro att skatterna är runt 30 % och har därför spridit ut dom på olika ställen, men när man räknar ihop alla skatter genom kedjan, dvs, det riktiga skattetrycket, så ser man att den sanna procentsatsen är runt 100 %. Eftersom det både kostar att avlöna och att bli avlönad, fattas bara att det ska kosta både att köpa och sälja varor och tjänster, och det gör det ju redan på sätt och vis. Så det enda som inte kostar är att lägga pengar på hög... oops, glömde visst fastighets- och förmögenhetsskatt. Suck, the house always wins...

Ursprungligen av MarkDF:

Får jag också räkna lite?

Vi börjar med 100-lappen som kunden betalar. Först moms såklart. Sedan tar ju staten en bit när du avlönar anställda i arbetsgivaravgifter. Lite av inkomsten måste ju betala bensinen som gått åt och där har vi rejäla skatter. Naturligtvis måste vi också räkna på den inkomstskatt som de anställda måste betala, de pengarna ser de ju inte röken av. Och när dessa köper något i kiosken försvinner ju ännu mer i moms. Nåväl, ditt företag lyckas trots skattetrycket uppbära vinst, men den skattas det ordentligt på. Sen när du ska plocka ut din lön (räkneexemplet är AB) så får du betala inkomstskatt på de pengar som redan skattats till förbannelse. Och moms i kiosken på detta. Den lilla, lilla bråkdel av hundringen som har hamnat i kiosken och i bensinbolagets händer får inte heller vara i fred. Nä, de pengar du betalat är inte bara för korven, de är också för arbetsgivaravgifter och punktskatt och vinstskatt. Det är naivt att tro att det lilla som nu är kvar av det du betalat för korven som vidare gått till korvfabriken får vara ifred från skattmasen. Korvfabrikens skatter betalas egentligen av korvkiosken och i sin tur av dig och i sin tur av din kund. Jag har nu säkert glömt en massa skatter, men det är tydligt att staten har tagit 95 - 100 % av denna hundring.

Staten är listig, de vill få oss att tro att skatterna är runt 30 % och har därför spridit ut dom på olika ställen, men när man räknar ihop alla skatter genom kedjan, dvs, det riktiga skattetrycket, så ser man att den sanna procentsatsen är runt 100 %. Eftersom det både kostar att avlöna och att bli avlönad, fattas bara att det ska kosta både att köpa och sälja varor och tjänster, och det gör det ju redan på sätt och vis. Så det enda som inte kostar är att lägga pengar på hög... oops, glömde visst fastighets- och förmögenhetsskatt. Suck, the house always wins...

Tur att man bor i huset då

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-26 00:14

det är så lite pengar det rör sig om som man betalar. tror 40% är avdragsgillt. det är bra med om man skulle byta till fast anställning.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 12:28

förstår nog dock inte riktigt skillnaden på alfakassan.se och smakassa.se

kostar ju samma så vad ska man välja. sif eget är nästan för dyrt och det som ingår känns rätt onödigt.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-13 13:06
Ursprungligen av martin:

det är så lite pengar det rör sig om som man betalar. tror 40% är avdragsgillt. det är bra med om man skulle byta till fast anställning.

Jag var med i Småföretagarnas A-kassa, men efter att ha lusläst villkoren fick jag uppfattningen att de krav som skulle uppfyllas för att ersättning skulle utgå, i princip krävde att man gjorde sig av med ALL utrustning (datorer, kameror etc...) innan försäkringen trädde in.

Har nu istället satsat pengarna på en försäkring som ersätter skillnaden mellan sjukpengen och firmans faktiska utgifter. Om du blir sjuk, får du ju annars bara ersättning med ca 80% av din lön, emedan alla fasta kostnader för hyror, leasing, telefonabonemang står utan täckning. Tyckte detta verkade mer angeläget...

/tc

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-03-26 08:04

Hittade den här gamla tråden, och jag tycker ni räknar så himla mycket. Enligt Nutek: En tumregel säger att knappt hälften går bort i skatter och avgifter om vinsten är mindre än 291 800 kr. Är vinsten större än så kan du räkna med att skatter och avgifter motsvarar drygt 60 % på den del som överstiger 291 800 kr.

Jag antar att de menar efter att momsen är betald. Det borde då ge: hälften av 1000:- plus moms på fakturan = 500:-.
Alltså faktureras 1 250:- och du kan ta 500:- och stoppa i fickan.

http://www.nutek.se/content/1/c4/15/04/Starta_enskild.pdf

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-03-26 08:34
Ursprungligen av Kalle W:

Hittade den här gamla tråden, och jag tycker ni räknar så himla mycket. Enligt Nutek: En tumregel säger att knappt hälften går bort i skatter och avgifter om vinsten är mindre än 291 800 kr. Är vinsten större än så kan du räkna med att skatter och avgifter motsvarar drygt 60 % på den del som överstiger 291 800 kr.

Jag antar att de menar efter att momsen är betald. Det borde då ge: hälften av 1000:- plus moms på fakturan = 500:-.
Alltså faktureras 1 250:- och du kan ta 500:- och stoppa i fickan.

http://www.nutek.se/content/1/c4/15/04/Starta_enskild.pdf

Alla är vi olika. Antingen kan man ta min exakta beräkning och få ett exakt svar i kronor och ören. De som tycker att det är att "räkna för mycket" kan använda "tumregel" och "anta att 'de' menar efter moms" och få en uppskattning (där 50% resp 60% definitivt är i nederkant. Dessutom finns ytterligare en högre procentsats om man tjänar 100000 till). På vilket sätt en grov uppskattning skulle ge mervärdesinformation jämfört med kunskapen som vi alla redan har - att långt mer än hälften försvinner i skatt - är mig okänt.

<= Smiley

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-03-26 08:44
Ursprungligen av William Naversten:

På vilket sätt en grov uppskattning skulle ge mervärdesinformation jämfört med kunskapen som vi alla redan har - att långt mer än hälften försvinner i skatt - är mig okänt.

Knappast mervärde, men håll med om att det blir enklare huvudräkning.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-04-13 13:02

Fantastisk diskussion detta. Började med en tusenlapp, värd mycket mer! Tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-15 18:54

Tyvärr,,, så bor jag i Sverige 9-10 mån/år men jag jobbar hårt på att försöka sticka på heltid!!

kan gärna komma hit som turist på sommaren om det gör dig gladare...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-09 18:39

Om ett företag skulle drivas som vilken statlig myndihet som helst så skulle den konka på nolltid, det är vidrigt att se statens oföråga att hanskas med skattebetalarnas pengar. Och att säga att svenska sjukvården är den bästa i världen är lika sant som allt Bagdad Bob sa på sina press konferanser, tror inte att ordet vårdkö finns på tyska, så om man tittar på vad vi får per betald skattekrona så är det riktigt riktigt dåligt investerade pengar.. Tar man sedan tex ett företag som Green Cargo som tidigare ägdes av staten (SJ Gods)och ser skillnaden på hur det fungerar nu i bolagsform och på den statliga tiden så förstår man hur illa det är..? På den statliga tiden så gick dom med flera hundra miljoner back per år, sedan dom blev statliga 2001 så har dom vänt underskottet till en vinst med lika mycket pengar och lite därtill. Detta har dom gjort genom att se över sina resurser och hur dom används/ inte används, samt att dom tidigare hade administrativa kostnader 10 gånger vad dom borde,, och green cargo är väl bara ett exempel som avslöjar hur staten hanterar sina pengar...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-03-10 04:33
Ursprungligen av Fredric:

[...] och green cargo är väl bara ett exempel som avslöjar hur staten hanterar sina pengar...

Din poäng är alltså att staten hanterar pengarna bra? Genom att staten bildat ett godstrafikbolag som tydligen drar in massor med pengar till ägarna (staten). Eller ville du visa att affärsverk gör sig bättre som aktiebolag? Jo, det verkar så, det finns bara tre kvar nu: Svenska kraftnät, Luftfartsverket och Sjöfartsverket, medan antalet statliga bolag är säkert 50.

Rätt skönt att svenska myndigheter inte drivs som företag. Ordet vårdkö finns nog inte i de länder där man antingen köper vård eller inte har råd, nej…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-09 22:45

Man att du inte vill betala för dig är väl inget nytt? det har du skrytit om i många trådar!?
Så hur fan skulle ett land funka om det var byggt på människor som tänker som dig?

Host host Dubbel moral host,,..

Ursprungligen av Fredric:

Man att du inte vill betala för dig är väl inget nytt? det har du skrytit om i många trådar!?
Så hur fan skulle ett land funka om det var byggt på människor som tänker som dig?

Host host Dubbel moral host,,..

Nja, inte direkt. det handlar väl om att man vill betala för det som är värt pengarna… som vanligt. Jag gjorde några jobb för en tidning vid ett par tillfällen och betalade ungefär hälften i skatt och sociala avgifter. Det var ett par tusen. Inga problem. Ett bra samhälle kostar pengar.

Så om ett samhälle var uppbyggt av folk som är beredda att betala hög skatt, men inte vill behöva betala för självklarheter som vård och skola skulle det nog funka riktigt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-10 12:15

Självklart så vet jag att GreenCargo är ett statligt ägt bolag. Dock så kan det vara en fingervisning att sålänge något är i statens händer så kostar allt 20 gånger så mycket som om det drivs i bolagsform, så frågan är om tex landstinget behövs?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-10 12:17
Ursprungligen av Fredric:

Självklart så vet jag att GreenCargo är ett statligt ägt bolag. Dock så kan det vara en fingervisning att sålänge något är i statens händer så kostar allt 20 gånger så mycket som om det drivs i bolagsform, så frågan är om tex landstinget behövs?

eller AF?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-10 21:12

Ett problem är att allt fler företagare flyttar ut sina verksamheter ifrån sverige, pga att dom inte tycker att det är värt att betala priset för att vara verksamma här, utan företag så stannar Sverige. För om du kan flytta närmare en större marknaden, få bättre förutsättningar att driva ditt företag, du får helt plötsligt råd att anställa, allt detta till ett lägre pris än att stanna i Sverige, så varför stanna i denna dyra köldhåla.. Detta gäller även små företagare, har flera vänner vars verksamheter har flyttat ut i europa, och jobbar endast via agenter i sverige, själv så funderar jag mer och mer att göra samma sak... Tror faktiskt att skattetrycket i Sverige skadar vårt land mycket mer än vad det gör nytta. Jämför tillväxten i Sverige och tex Irland dom senaste 10 åren så är det ganska tydligt. Irland sänkte sina skatter för att få ingång landet, Sverige gjorde motsattsen.. Sveriges tillväxt har varit mycket långsammare än resten av jämförbara länder i europa och vi faller som en gråsten på OECD listan,, Irland har fyrdubblat sin tillväxt på samma tid. Detta är något som Göran P inte direkt tycker är så intressant att prata om. För sossarna vet att sålänge svenska folket är beroende av statliga, bostadsbidrag, barnbidrag mm för att överleva så kommer dom inte våga utsätta sig för risken att rösta på något annat, håll folket på mattan med skatter ge dom lite smulor tillbaka i form av bidrag så funkar landet lagom, lagom, för att alla ska må lagom bra....

Efter att jag skrev mitt inlägg så läste jag om hela tråden, borde kanske gjort det innan. Men så här ser mitt räkneexempel ut, det finns bra sådana på tidigare sidor i tråden. Detta är inte helt oomtvistat, men för att ge en illustration så tycker jag det är ganska bra.

Vi räknar bara på intäkter och skatter i detta exempel, så kanske det som ursprungligen köptes var en tjänst och inte en vara (som har ett inköpspris), så därför utgår jag från 100:- i försäljning som inte har varukostnader.

Vidare så har jag till skillnad från andra i tråden avstått från att anta att man inte plockar ut hundringen i lön utan man köper saker för den, för att få ut mera av pengen. Dvs i mitt exempel så försöker man plocka ut hela hundringen i lön och betalar alla skatter det för med sig, både arbetsgivaravgifter och personalens källskatt och sedan går man och handlar något för den som konsument (som är den som betalar momsen).

Alla andra räkneexempel visar inte skatterna för att man försöker mildra dem på olika sätt, men det är så här man enligt skatteverkets alla regler SKALL göra. Som egen företagare är detta verkligheten och dessa siffror ser inte en anställd på samma sätt och det är därför det är en väldigt vanlig missuppfattning att skattetrycket är ca 30% i Sverige, det är det man ser på lönebeskedet.

Skall momsen betraktas som en kostnad? Jag tycker det. I mitt exempel så får företaget in 100:- och företagsledaren eller den anställde plockar ut det i lön direkt. Så därför kvittas inte denna mot moms som företaget betalar. Så det blir istället en kostnad (eller man vill vara petig, momsen är inte dina pengar, det är statens pengar som du förvarar en stund.)

100
----------------------------------------------------------------
- moms (x 0.8, dvs 20:-) => 80:- kvar.
- arbetsgivaravgifter (x 0.7, ca 24:-) => 56:- kvar.
- personalens källskatt (x 0.7, ca 17:- => 39:- kvar

Kvar av 100:- är alltså 39:-, dvs 61% är borta i skatt innan hundralappen jag fick in i företaget är min och skatterna är betalda. Men det slutar inte där...

Nu går du och handlar snickers och en tidning, alla saker med 25% moms (hade det varit varor med punktskatter, tex alkohol, tobak, bensin mm, eller varor med lägre moms, tex böcker, livsmedel, resor, så ser det ju annorlunda ut).

- moms (x 0.8, dvs ca 8:-) => 31:- <-- Hundralappens köpkraft.

Om jag räknat rätt (det är kanske inte många som håller med mig om det), så är skattetrycket i detta exempel runt 69%.

Är jag egoist om jag tycker det är en smula högt? Jag tycker förstås inte att det är egoistiskt. Det ÄR högt.

Sveriges totala skattetryck är störst inom EG, läste jag för kanske ett halvår eller år sedan i Metro i en notis. I Sverige är det totalta skattetrycket 54.1% stod det.

Strax efter det säger Göran Person att han anser att det totala skattetrycket måste höjas under en 10-årsperiod med ca 10% (dvs till 64.1% alltså) för att "klara välfärden". Samma Göran Person som i en riksdagsdebatt förra sommaren säger:

-"Vi måste respektera de som inte vill arbeta."

-"Det är mänskligt" (om fifflade S-politiker, tex Ola Rask, riksdagsledamot. När näringslivet fifflar ställs krav på etik-utbildningar istället.)

Även samma Göran Persson som skickar vaktmästaren i Riksdagen att handla en cykelpump han behöver själv, med regeringens kreditkort, när han själv har en ganska väl tilltagen lön och kommande pensionsavtal.

Ursprungligen av Taz_1999:

Sveriges totala skattetryck är störst inom EG, läste jag för kanske ett halvår eller år sedan i Metro i en notis. I Sverige är det totalta skattetrycket 54.1% stod det.

Strax efter det säger Göran Person att han anser att det totala skattetrycket måste höjas under en 10-årsperiod med ca 10% (dvs till 64.1% alltså) för att "klara välfärden". Samma Göran Person som i en riksdagsdebatt förra sommaren säger:

Om skattetrycket höjs med 10 % blir det inte 64.1 % utan 59.5 %. Däremot om Persson talade om 10 procentenheter så blir ditt exempel rätt.

(har hittat tråden lite sent, men det är först på senare tid jag har börjat fundera på att starta en enskild firma - vi får väl se hur det blir med det. )

Ok, och nu ber jag er vänligt men bestämt att hålla er till ämnet: Dvs vilka avgifter som finns för enskilda firmor. Inlägg av allmänpolitisk karaktär kommer att plockas bort som off-topic

Bevaka tråden