Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränna med iDVD 2.0.5 i Mac OS X.1.2 server

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2002-01-31 14:44

Jag försöker bränna med iDVD 2.0.5 i Mac OS X.1.2 server, men får bara buffer underrun. Diskussionerna på apples forum föreslår att man under vanliga OS X ska stänga av appletalk osv för att lyckas. Någon som har lyckats att bränna på os x server utan att stänga av en massa tjänster? Eller i vanliga os x för den delen också? Någon som vet om ett hack så att man kan ställa idvd till 1 x hastigheten i stället för 2 x? Hur exporterar man ett idvd projekt till toast så man kan försöka bränna därifrån?

Många frågor men skulle bli tacksam för förslag, vi har precis satt upp en server vars huvudsyft var att man skulle kunna logga in och bränna dvd:er. Skulle så klart ha kollat innan om det gick, men men...

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-01-31 15:44

Just det meddelandet, buffer underrun, fick jag många gånger under 9:an. Förstörde väl en 6-7 skivor.
I OS X har problemet aldrig uppstått. Jag är dock noga med att alltid starta om datorn innan jag skall bränna och inte röra datorn under tiden den bränner.

• Medlem
  • International user
  • 2002-01-31 16:06

Är du *tvungen* att köra en ny startad dator för att inte få en förstörd skiva?

Jag kom på en variant som kanske skulle kunna funka kan man ändra prioritet på iDVD eller är det någon annan process som också/istället ska ha högre prioritet? Det skulle i o f s innebära att de som är anslutna till servern skulle märka att det blev lite segare men det tar ju bara någon timme att bränna en dvd. Det jag vill undvika är att behöva starta om servern och låta "vanliga" användare stänga av serverfunktioner när de bränner en dvd.

Egentligen tror jag att ingen på Apple skulle tycka synd om dig för att det inte funkar att använda iDVD på en server.
Om jag inte missminner mig så kan all sorts nätverksaktivitet störa bränningen. Glöm inte att då du gör en iDVD skiva så gör du mycket mer än bara bränner.

• Medlem
  • International user
  • 2002-01-31 21:37

Nä, jag förväntar mig aldrig att företag ska tycka synd om mig :), i värsta fall får jag väl skaffa en G4 till och det lär väl inte apple bli ledsen för. Men vår server har inte speciellt hög belastning, så jag tror nog att om man fick bränna i 1x hastigheten så skulle det funka. Själva omkodningen klara servern utan större problem. Under mina tester var det ingen direkt trafik på servern (kan vara högst en person som hade mountat via tcp/ip), ändå fick jag buffer underrun efter bara en minuts bränning. Jag tror de har någon bug, speciellt eftersom detta verkar hända även vid måttlig nätverks aktivitet för os x användare också. Folk har tydligen fått ett standard svar från apple när de frågat: att man ska stänga ner allt förutom idvd och att apple letade efter buggen. Jag får väl vänta och se om det kommer någon lösning inom rimlig tid.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-01-31 22:59

>>hgu. Nej, jag tror inte att jag tvunget måste ha en nystartad dator. Det är bara det att efter att ha förstört så många skivor (som ju kostar en del) så är jag så rädd att det skall hända igen. Försöker på alla sätt hindra att nnågot skall bli fel igen. Men det låser ju datorn ett bra tag, jag brukar ställa in på bränning när jag går och lägger mig. På morgonen har jag så en ny fin DVD.

1
Bevaka tråden