Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppet brev till John Warnock om att släppa fria typsnitt

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Andrei Michael Herasimchuk har skrivit ett öppet brev till John Warnock, en av Adobes grundare och tidigare vd för Adobe, med uppmaningen att Adobe ska plocka ut ett antal typsnitt och släppa dessa helt fria för att de (vi) som designar för webben ska få tillgång till lite fler alternativ än dagens ytterst få fungerande, spridda typsnitt.

(Herasimchuk driver sajten Design by fire och har tidigare jobbat åt Adobe på höga positioner som t.ex. ansvaring för användargränssnitt och projektledare för Lightroom.)

Please consider releasing eight to twelve core fonts into the public domain. The amount of revenue lost from a small core set of fonts surely can’t have a significant impact on Adobe’s bottom line. And the gesture of releasing such a set into the public domain would have many positive ripple effects for years to come.

Läs hela: An Open letter to John Warnock

Jag är den förste att skriva under på en sådan uppmaning. Typografin på webben är ytterst begränsad och även om det finns finurliga lösningar som sIFR så vore det absolut bästa om det fanns en större uppsättning standardtypsnitt av hög kvalité som man kunde lita på att de fanns på i princip varenda vanlig dator.

Idag är det faktiskt Microsoft som vi har att tacka för att vi åtminstone har specialritade Verdana och Georgia (plus några andra) utöver Times och Arial att tillgå tack vare Core fonts for the Web som tyvärr avslutades 2002 (men eftersom slutanvändarlicensen tillät ickekommersiell spridning av typsnittspaketet i sin helhet så finns det fortfarande tillgängligt att laddas ner på nätet på annat håll).

Mycket bra att det är just Andrei Herasimchuk som står som avsändare, eftersom han faktiskt har haft en ganska framträdande position på Adobe och förmodligen kan påverka en del fortfarande. Tycker det vore ett lyft om några av Adobe-typsnitten kunde bli lika vitt spridda som gamla fula Verdana, skulle vara rätt schysst att kunna ta till Myriad eller någon annan Adobe-klassiker i stället.

Men det finns ju faktiskt ett liknande initiativ som inte fått den uppmärksamhet det förtjänar, och det är den fria spridningen av Bitstream Vera. Det är en elegant och funktionell typsnittsfamilj med serif-, sans serif- och monospacevarianter särskilt anpassade för webben, som man kan hitta här:

http://www.gnome.org/fonts/

Ursprungligen av Samuel K:

Men det finns ju faktiskt ett liknande initiativ som inte fått den uppmärksamhet det förtjänar, och det är den fria spridningen av Bitstream Vera.

Sant, jag hade glömt bort att jag kände till Bitstream Vera. Men det kanske är symptomatiskt, för innan ett typsnitt ingår i OS-installationerna så spelar det liten roll att det är fritt.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Typsnitten måste ligga med i systeminstallationen innan man törs tro att "alla" har dom. En fri spridning av en stil hjälper inte mycket. Fri borde iofs betyda att både Apple och Microsoft kunde inkludera stilen direkt eller?

Jo, det är precis vad Andrei vill:

By releasing a few core fonts into the public domain, the next step would be get both Steve Jobs and Steve Ballmer to include these fonts in the Mac and Windows operating systems, including them into their next system updates. If the fonts are public, I don’t see how they could refuse to do so.

Typsnitten måste ligga med i systeminstallationen innan man törs tro att "alla" har dom. En fri spridning av en stil hjälper inte mycket. Fri borde iofs betyda att både Apple och Microsoft kunde inkludera stilen direkt eller?

Sedan är det inte hela världen om det typsnitt man vill använda sig av inte finns överallt. I en god design ska det inte göra något.

Ursprungligen av Björn Leander:

Sedan är det inte hela världen om det typsnitt man vill använda sig av inte finns överallt. I en god design ska det inte göra något.

En väldesignad sida ska fungera med andra typsnitt - absolut - men att det inte gör något håller jag inte med om. Typsnitt kan förmedla en känsla, ett budskap, en profil. Det är inte för inte man har grafiska profiler hos företag och i tidningar och tidskrifter. Typografi har varit kärnan i tryckta budskap sedan blytypernas tid (och antagligen innan dess) och webben är ett grafiskt medium (bland annat).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-02 11:34
Ursprungligen av Björn Leander:

Sedan är det inte hela världen om det typsnitt man vill använda sig av inte finns överallt. I en god design ska det inte göra något.

Huh?????

Typografering är en av de fundamentala elementen i visuell formgivning. Rätt typografering har en dominerande roll när duktiga formgivare ska se till att betraktaren får rätt intryck, och fel typografi har en tyvärr en lika förödande roll när det gäller att förstöra det undermedvetna intryck som formgivare och skribenter försöker frammana.

Alltså: I en god design SKA typografering användas som ett av 3-4 bärande element. En design där man inte kan kontrollera typografin är per definition dålig.

Som sagt var...

Förutom Vera finns ett antal andra projekt med fria typsnitt, exempelvis

Linux Libertine

Självklart borde branschen få fram en standard med funktionalitet som sIFR. Det är ju en självklarhet att få använda sina typsnitt vid grafisk produktion och att resultatet som kunden ser är samma sak som vad jag gjorde.

Men jag är inte lika säker på att världen blir en bättre plats bara för att Adobe släpper corefonts som Avant Gard eller Zapf Chancery fria. Brrr...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-02 10:05

Tycker det låter som en mycket bra idé. Det skulle åtminstone kunna göra livet lite trevligare (och vackrare) för de som inte har några Adobeprogram utan är hårt Officierade och bara använder MS förinstallerade typsnit.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-02 11:52

IMHO handlar det om avsevärt mer än att släppa en antal fonter fria, även om det naturligtvis är ett BRA steg på rätt väg.

Det här har varit en av mina käpphästar under flera år. Dels är det naturligtvis upphovsrättsliga hinder som bromsat utvecklingen. Men det är även ett område där den klassiska krocken mellan tekniker och humanister visar sig.

Visuella formgivare har under hundratals år arbetat enormt med bokstävernas utformning och man vet hur betydelsefullt det är. Tekniker som ligger bakom webbutvecklingen kan naturligtvis inte vara experter på allt, och har heller inte fattat detta.

Tvärtom, så är dagens "datanördar" påfallande ofta (inte alltid alltså) extremt ointresserade av att lyssna till annan expertis. Dom anser litegrann att webben är deras egen baby, och den ska inte "obehöriga" peta på.

När folk som begriper sig på visuell utformning har framfört kritik eller dryftat sina önskemål generell form, dvs inte alls riktat mot någon speciell teknikergrupp eller person, så har det nästan alltid viftats bort som tjafs. Åsså har man hört att "content is king" vilket alla geek-wannabies snabbt lär sig att anamma - tyvärr utan att tänka särskilt djupt.

Därför har utvecklingen av en del grenar inte ansetts tillräckligt balla eller intressanta stannat upp. Det finns ju massvis med typsnitt som är fria, men det finns inget riktigt bra verktyg att använda dom än. Jovars, man testar med sFRI (eller vad det heter - det som baserar sig på Flash) och andra sätt att server-side producera bilder från fonter on-the-fly. Bra försök - men ännu ingen cigarr....

(En annan sak som jag frågar folk om ibland är t.ex. varför man ännu inte kan göra en cirkel eller ellips eller ett krokigt streck i html. Då tittar geeksen på mig som om jag vore ett spöke, eftersom sånt är fullkomligt "onödigt" och dessutom omöjligt att implementera. Men då svara jag att man ju gjort image maps i alla möjliga former i snart tio år. Det skulle väl vara ganska enkelt att göra dom synliga, fylla dom med färg och kalla dom för "färgbluppar". Men det är ju en helt annan historia).

Nu blev det lite text igen.... :-\ Sorry...

EDIT: Stvafel

1
Bevaka tråden