Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur snabb uppkoppling har jag?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-02 22:17

Jag sitter nu i en lånad bostad (innehavaren = bortrest), och kopplade just in min Powerbook på deras breband.

Kan jag på något sätt, i min dator, kolla hur snabb linan är?

Du kan få en riktlinje om vad det kan vara med TPTEST. Sedan kan naturligtvis störningar, routrar med dålig genomströmning osv dra ner på hastigheten så det är inget exakt värde.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-09-03 10:42
Ursprungligen av Björn Leander:

Du kan få en riktlinje om vad det kan vara med TPTEST. Sedan kan naturligtvis störningar, routrar med dålig genomströmning osv dra ner på hastigheten så det är inget exakt värde.

Vad är det för skillnnad på TCP och UDP?
Testet är gjort på en iBook 1,42 med 512mb ram och på en trådlös router (Linksys).
Tele2 har lovat 8mbit
Testresultat:
-------------
Sändning:

Högsta hastighet TCP: 685.86 kbit/s
Högsta hastighet UDP: 734.71 kbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 93.4 %

Mottagning:

Högsta hastighet TCP: 5.75 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 7.06 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 81.5 %

TCP är ett protokoll som man använder sig av t ex vid surfning, då man skickar e-post, FTP osv. TCP har en kontroll av de data som överförs så att de paket som lämnar avsändaren verkligen når mottagaren. Om ett paket försvinner så skickas ett nytt istället.

UDP är också ett protokoll men det används istället till t ex strömningar av video och ljud där det inte är lika viktigt att exakt rätt paket når fram. UDP har nämligen ingen kontroll av paketen vilket gör att överföringshastigheten normalt är högre.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-09-10 01:38
Ursprungligen av Björn Leander:

TCP är ett protokoll som man använder sig av t ex vid surfning, då man skickar e-post, FTP osv. TCP har en kontroll av de data som överförs så att de paket som lämnar avsändaren verkligen når mottagaren. Om ett paket försvinner så skickas ett nytt istället.

UDP är också ett protokoll men det används istället till t ex strömningar av video och ljud där det inte är lika viktigt att exakt rätt paket når fram. UDP har nämligen ingen kontroll av paketen vilket gör att överföringshastigheten normalt är högre.

Usch, läst för mycket om sådant på mina Cisco-utbildningar.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-02 22:28

Tackar.
81.92 Mbit/s
Det kan jag vänja mig med. Utan problem.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-03 09:41

B*tch ... jag får nöja mig med 1.84mbit/s

  • Oregistrerad
  • 2006-09-12 15:57

ntg: grovt indelat är TCP du och UDP dom - dvs Tele2s hastighet från station hem till dig.

TP-Test är helt opålitligt på trådlösa nätverk (det står också på deras hemsida). Koppla förbi din trådlösa router och mät igen. Lågt på TCP men inte på UDP brukar betyda att det som stör finns hemma hos dig.

Ingen kan garantera att en 8mbit-tjänst ligger på just 8, längd på kabel från staiton hem till dig är en viktig faktor för hur mycket du kan få ut.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-13 01:13

Är det normalt att mottagning är mycket högre än sändning?
Jag fick Sändning TCP 980kbit/s, UDP 1 Mbit/s, och Mottagning TCP7,8 Mbit/s resp. UDP 8 Mbit/s
Sen står det också sändning 95% och mottagning 96%.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-13 08:34
Ursprungligen av aniah:

Är det normalt att mottagning är mycket högre än sändning?
Jag fick Sändning TCP 980kbit/s, UDP 1 Mbit/s, och Mottagning TCP7,8 Mbit/s resp. UDP 8 Mbit/s
Sen står det också sändning 95% och mottagning 96%.

Ja, det är helt normailt. Troligen sitter du på en 8/1-lina. Med andra ord har du 8 Mbit/s ner och 1 Mbit/s upp. Så funkar (tyvärr) de flesta xDSL-alternativen idag.

1
Bevaka tråden