Kameror lanseras oftast i samband med stora mässor (ofta veckorna innan). En av de största (den största?) är PMA-mässan i slutet av februari, så har det inte kommit någon ny Ixus innan kan man nog satsa på att det kommer uppdateringar då. Så var det i år t.ex.
Priser går ofta ner några månader efter lanseringen. Jag skulle nödvändigtvis vara först av alla med att skaffa en Ixus 800 IS, vilket rent ekonomiskt är rätt dumt. Den modellen har sedan i maj sjunkit med ungefär 1000 kr (hos Cyberphoto i detta fall, men det gäller generellt) och det är ju en ganska avsevärd skillnad.
Priset på Ixus 60 har sjunkit rätt mycket på senare tid. Just nu tar Dustin t.ex. 2.895 kr inkl moms för Ixus 60 + 1 GB minneskort + väska. Det är ett riktigt bra pris, långt under vad den kostade så sent som i våras.
Priserna kommer säkert att sjunka lite till, men jag tror inte det blir lika dramatiska skillnader längre fram, de har nog hittat ner till den nivå de kommer att ligga på i fortsättningen.
Så om du ska vänta in nästa Ixus-modell, betänk då att den kanske lanseras i februari, kommer i butik i april-maj och blir billig nång gång juli-augusti. (Eller så kan det bli helt annorlunda - jag bara utgår ifrån hur det varit tidigare.)