Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den minst resurskrävande webbläsaren för intel-Mac?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-05 13:10

Jag köpte nyligen en Mac Mini Core Solo som reserv/mediadator medan min MacBook repareras för "random shutdown problem". Köpte Minin helt i grundutförande, d.v.s. med 512MB RAM. Jag vill heller inte installera mer minne eftersom den enbart ska fungera som mediadator med EyeTV när MacBooken kommit tillbaka. Jag är nöjd med den som den är.

Men nu när den fungerar som tillfällig huvuddator under väntetiden skulle jag behöva den minst resurs krävande webbläsaren. Vilken är den minst krävande webbläsaren (minne, processor m.m.)?

Det får vara den enklast möjliga webbläsaren. Mest avskalade med minst funktioner. Tanken är att jag ska kunna ha något fönster uppe medan jag jobbar med annat. Safari drar nämligen lite för mycket av resurskraften.

Skulle nog tippa på en Optimerad Build av Camino, inte mycket lullull därinte.. Om du vill kan du få instruktioner om hur du ska gå tillväga ( Optimerar bara för G4+ själv så...)

/J

  • Oregistrerad
  • 2006-09-05 13:31
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Skulle nog tippa på en Optimerad Build av Camino, inte mycket lullull därinte.. Om du vill kan du få instruktioner om hur du ska gå tillväga ( Optimerar bara för G4+ själv så...)

/J

Jo, tack Tar gärna emot instruktioner

Hittade redan färdigkomplierade builds åt dig,

Core Builds av Camino..

Testa och se ifall det är optimerat nog, om inte så kan jag kolla runt och se ifall det går att göra den ännu snabbare fast ev förlorad stabilitet som följd..

/J

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-05 13:37

Njaee....Camino drar faktiskt mer kräm än vad man tror, även om man har en optimerad variant.

Jag startade nyss alla webbläsare jag har och tog ett kort av CPU:n. Visserligen är det en vanlig Camino, och jag har en sdia uppe i den som är större än den jag öppnat i de andra läsarna. Men jag tror i alla fall att bilden kan ge en vink om vad du kanske ska kika på....

EDIT: Jag har ungefär samma antal bokmärken och annat jox i alla läsare.

Ser snarare ut som om du har en minnesläcka i Camino. Safari och Webkit cachar allt i ram, använder inte HD som cache, brukar resultera i ganska feta minnesresurser försvinner.

Gecko använder HDn bitvis och sparar på så sätt ram, även om prestandan blir ytterst lite lidande ( inget du märker av imho )

  • Oregistrerad
  • 2006-09-05 13:52

Testade Shiira vilket jag tycker känns responsivt och minnet den tar verkar ligga på en bra nivå. Ska testa den lite. Jag har en "vanlig" Camino från förut som verkar ta mer minne. Ska testa den optimerade med.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-05 14:17
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Ser snarare ut som om du har en minnesläcka i Camino.

Skulle inte förvåna mig. Men jag är ju lite inkontinent själv, så det kvittar.

om man vill vara riktigt resurssnål så kör man väl links, eller lynx.
http://links.sourceforge.net/
http://www.apple.com/downloads/macosx/unix_open_source/lynxtextwebbrowser.html

1
Bevaka tråden