Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket WiFi-kort för USB?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-05-31 10:17

Jag vet att frågan har varit uppe tidigare, men skapar en ny tråd eftersom mycket kan ha hänt.

Min brorsa ska skaffa en trådlös uppkppling hemma och har en gammal iMac G4 utan AP-kort. Hur är det med USB-donglar nu för tiden? Vilka fungerar med mac? Måste man ha en D-Linkrouter om man skaffar deras USB-kort? Fugerar det öht?

11g är förstås önskvärt.

Hej
Kanske den här.
http://www.tradium.se/planex/webshop/?mod=product&cat_id=2&product_id=22
Någon tipsade om den för ett tag sen och jag lade på minnet med förhoppningen att en testpilot skulle dyka upp.
Lennart

Man måste inte ha en D-linkrouter om man har ett D-linkkort.

Men man måste väl ha en drivrutin om man vill köra nätverk via USB?
Eller finns det generella som funkar med flera fabrikat?

  • Medlem
  • 2006-06-18 23:20

Ingen som kör usb-WiFi?

Jag har fått känslan att de där USB-adaptrarna inte lirar så bra med mac. Köpte en Netgear nyligen till min mosters pc och till den stod inte ett ord om mac.

Däremot stod det så här:
Standards Capability:
· PC: USB 2.0 Compliant Windows® 98SE, Me, 2000, and XP, Ethernet, RJ-45

System Requirements:
· Pentium class PC
· Available USB port
· Windows® 98SE, Me, 2000, or XP
· 2 Mbytes of free hard drive space

Till adaptern installerades speciella drivrutiner och ett inställningsprogram så den använder inte ens det som finns inbyggt i Windows. Gör ju att det känns ändå mer osannolikt att mac skulle stödjas...

Till routern jag köpte samtidigt står det däremot uttryckligen att den stödjer mac.

Kan dock nämna att USB-adaptern gav bättre anslutning än jag förväntat mig. Datorn jag anslöt den till fick klart högre överföringshastiget än den mac jag hade med som har inbyggt 54mbit wifi.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-19 07:07

Jag har beställt en sån där Planex USB-moj, den ska fungera perfekt med Mac. Särskilda drivisar finns för Mac. Jag ska rapportera när jag fått min.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-05 13:39
Ursprungligen av Konrad:

Jag har beställt en sån där Planex USB-moj, den ska fungera perfekt med Mac. Särskilda drivisar finns för Mac. Jag ska rapportera när jag fått min.

Konrad:
Hur går det? Har du fått det att fungera?
Vill nämligen köra 54mbit i cuben...

Ursprungligen av Jonas Lundin:

Vill nämligen köra 54mbit i cuben...

Rätta mig om jag har fel, men det blir nog svårt att komma upp i 54mbit på en Cube som bara har USB 1. Jag tror att du måste ha USB 2 för att kunna utnyttja full hastighet.

  • Medlem
  • 2006-06-19 07:08

Ser fram emot rapporten!

He He he såg just Apple's egen annons till höger. Belkin Wireless USB. Säljs på AppleStore. Första meningen i produktbeskrivningen: Endast för Windows.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-05 19:15

Tänkte inte på det...
Då måste det till en ethernet till wifi-adapter om det ska bli fart på det hela. De är dock lite för dyra för mitt experimenterande.

Hittade denna USB-sticka på komplett.se
CNet Wireless-G USB Dongle 54 Mbps 802.11g, WPA/AES/WPA2, 295:-
Drivrutiner till både Panther och Tiger finns.

Då kan jag köra 54mbit i min G4/400 via mitt USB 2kort och donera det gamla Airportkortet från den till cuben.

Jag ska kolla hos mina lokala datorbutiker om de har denna CNet.
99kr för frakten från komplett har jag inte lust att betala för en så liten grej...

1
Bevaka tråden