Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela usb-hårddisk över wifi och ethernet

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-09-09 22:30

Hejsan!

Jag ska snart bli en switcher ( ) i och med mitt planerade köp av en macbook och funderar på hur jag ska göra med delningen av mina filer.
Jag vill helst slippa behöva ha min pc igång för att komma åt musik och sånt från macbooken via wifi så jag funderar på att koppla en extern usb-hårddisk till en router som är kopplad till min pc, internet och, via wifi, till min macbook.
Känner redan nu att det blev rörigt så jag använder mina fantastiska färdigheter med pennan!

Meningen är att alla ska kunna kommunicera med varandra. Macbooken ska kunna komma åt filer på pc:n och den externa hd:n och tvärt om. Och internet såklart. Något som skulle vara extra krispigt var om jag kunde komma åt hårddisken över internet när jag sitter med macbooken i någon trevlig park med wifi (för det finns ju jättemånga i örebro :| ). Men det är bara bonus.

Går mina drömmar att uppfylla?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-09-09 22:40

detta skall inte alls vara några problem, det finns skysta nätverkshårddiskar att köpa, problemet är väll att få tillgång till denna (HD'n) när du inte sitter i ditt nätverk, kanske kan du lösa detta med någon form av FTP-programvara på HD'n eller så köper du en gammal iMac G3 för runt 1000kr och gör den till server...

//Filip

(kommer snart med en blogg/infobas om det nya trådlösa hemmet samt olika gadets samt lösningar på problem som ditt)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-09-09 22:52

Nätverkshårddiskar alltså. Trodde det var routern som skulle ha stöd för sånt.
Men de där hårddiskarna kostade ju multim :/
Hittade en sån här på komplett.se

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317554

Vad tror vi om den? Står att den har stöd för access via ftp och cross-plattform. Låter väl rätt bra?

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-09-10 08:15

jo absolut, låter som en sådan du borde ha, däremot är det i priset inte ikluderat själva hårddisken...

kanske kan du hitta en router som också kan ansluta en "vanlig" extern HD men tror att det priset kommer bli ännu högre.

Du har inte funderat på en server istället? Priset kommer nog inte i slutändan skilja så mycket. Däremot är det lite mer jobb att "ställa in" servern men när du väl har den uppe är fördelarna många då du också kan utnyttja den till mer än en nätverksHD klarar.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-09-10 10:56

Hmm jag har kollat runt lite på vad man får ut för hastighet av att köra hårddisken genom nätverk och så länge man inte har gigabit ethernet så är det ju lönlöst. Med en maxhastighet på 10-12 mb/s om jag kopplar den till routern jämfört med 30-40 mb/s om jag sätter den rakt in i pc:n. Eftersom jag tänkte köpa en ganska fet hårddisk på runt 300gb så känns det ju som om jag måste ha gigabit ethernet i så fall.
Jag läste att en hårddisk inte har mycket mer än ca 50 mb/s läshastighet ändå, så då blir det ju genast overkill med att slänga pengar på gigabit ethernet så jag kör helt enkelt med att mosa in den i pc:n och använda den som server så länge.
Men ptja det kanske är dags att fundera på att ha en liten dedikerad server i garderoben någonstans istället.

Bara en liten fundering...
Hur fungerar sånt här wake on lan? Skulle det gå att fixa så att man kan väcka pc:n över internet på något sätt eller måste man vara i det lokala nätverket för att kunna göra det?

1
Bevaka tråden