Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Knäckt av Airport Extreme + Express

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta problem.

1. I vardagsrummet har jag en macmini som är trådlöst kopplad till Airport utan problem
2. I sovrummet har jag en powerbook som är kopplad till Airport via nätverkskabel utan problem.

I går fick jag för mig att koppla in en Airport Express i sovrummet. Då signalen från Airporten var svag kopplade jag Expressen på nätverkskabeln för att använda den som slav. Ställde in Airport i Powerbooken, får svar att den är ansluten till internet via airport. Men inget internet! Vad ska jag ta mig till?

Henrik

ps! (har även testat med en Macbook Pro i sovrummet med samma resultat)

Har du prövat att ställa in så här, första bilden för Airport och andra bilden gäller Expressen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-10 19:07

Det ska ju inte vara nån nätverkskabel i AP Expressen heller, det räcker ju med en i den som sitter direkt på "ingången".
Rätt inställt, som på bilderna i förra inlägget, räcker det med att den sitter i ett eluttag.

ska testa,

anledningen till att jag satte in nätverkskabeln är att signalen från basstationen är ganska svag

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-10 19:19

Svag till vad?
Om den är svag till närmaste dator kan du ju ha AP Expressen som en länk mellan.
Sätt upp Expressen någonstans mitt emallan och låt den länka vidare.

Fungerade inte

Hej igen!

Gjorde ett försök med WDS men får bara upp grannens nätverk.
Konrads kommentar att flytta expressen är i och för sig logisk,
men skrivaren och högtalarna i sovrummet blir då bortkopplade.

Henrik

flyttade expressen närmare extremen

O då kommer den upp i wds. Men som sagt, varken skrivar- eller högtalarkabel når expressen.:(

80% ok

expressen funkade i ena hörnet av sovrummet, förvisso för långt från skrivaren, men tillräckligt nära högtalarna. Jag lät skrivaren vara inkopplad på gamla powerbooken och gjorde ett litet nätverk med våra 3 maccar, voilà och så går det att skriva ut genom Pb'n.

Tack för goda råd!

Henrik

ps! sålde min enda pc i går, vad skönt det kändes..

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-09-11 00:22

Köp en till APE så du kan länka vidare. Jaqg hade problem med räckvidden när jag satt i trädgården. En ny Express, Voila.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-11 09:12
1
Bevaka tråden